Inlägg från: Anonym (Jobbigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jobbigt)

Svärmor förstör vår relation!!! HJÄLP

Jag står inför ett jobbigt beslut och behöver verkligen höra ifrån andra hur ni skulle ha gjort i min situation. Jag lever ihop med världens underbaraste man som betyder så mycket för mig. Vi har bott ihop i 10 år och har 4 barn tillsammans och en på väg. Allt fungerar ända tills min svärmor hör av sig vilket är ofta och lägger sig i ALLT. Varje gång vi ses så får vi kritik för olika val vi gjort eller vad vi har köpt hem åt barnen (inte tillräckligt dyra märken m.m.). Ger spydiga kommentarer hela tiden till hela familj,släkt och barnbarn. Pratar illa om oss bakom ryggen så länge vi inte gör som hon tycker. Hon tar över allt, krossat våra bröllopsplaner flera gånger. Tillslut har jag gråtit i flera dagar och ställt in allt. Vid alla större släkt träffar som jul m.m. så tar hon över barnen som att det är hon som är mamma. Varit glad om jag fått hålla barnen i 3 min under alla 4 dop. Hela min släkt blev alldeles förvånade när ingen fick röra barnet och satt i ett hörn och myste med barnet själv. Hon har varit spydig och otrevlig när vi väntade vårt tredje barn då hon inte fick komma direkt när barnet hade kommit på fl/BB. Karln vågar inte säga ifrån och inte någon annan häller. Hon har ett jävla humör med andra ord! 

Hade ni lämnat mannen ni älskar eller stått ut några år till?

Hon förstör alla högtider/kalas och allt roligt där emellan. Hon planerade till och med att åka på samma semester som oss. Så det va bara att avboka allt. Så ni förstår, min svärmor slutar aldrig förvåna mig!!! 

• Svar på tråden Svärmor förstör vår relation!!! HJÄLP
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (x) skrev 2015-05-10 18:45:02 följande:

Vad händer om du skulle säga ifrån?

Jag är konflikträdd tyvärr och biter ihop varje gång då jag känner att det är sambons uppgift då jag tar alla diskussioner som krävs med min släkt för att få allt och fungera på bästa sätt. Skulle aldrig kräva av honom att ta det utan det är min sak så känner att det här måste han fixa. 
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Vuxet barn) skrev 2015-05-10 20:14:31 följande:

Det låter som att svärmor har narcissistiska drag. Be din sambo att kolla på denna länk vuxnabarn.nu/narcissism/om-narcissistiska-foraldrar/ .

Till er som tycker att sambon är vek och är en riktig mes vill jag bara meddela att det är inte lätt att ha vuxit upp med en narcissistisk förälder och man är inte alltid medveten om att föräldern har problem.

Läste lite på den där sidan, hon har alla dragen för den där personlighetsstörningen. Kan dom ändras om man pratar med dom eller är det kört?
  • Anonym (Jobbigt)
    Fiona M skrev 2015-05-10 21:15:41 följande:

varför säger inte din man ifrån?
    tycker han inte att hon beter sig illa? isf hade jag lämnat.

Jo det tycker han men vet inte varför han inte säger ifrån :( 
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-05-11 10:12:01 följande:

Oj vad jag känner igen mig. tyvärr.
    Jag har varit på väg att lämna min man ett flertal gånger pga svärmor.
    Vad som hindrar mig?
    Jo, jag vet att mina barn då kommer att uppfostras av min "kära" svärmor halva tiden.
    Till min man har hon sagt att det är inget att oroa sig för om vi skulle gå isär för då flyttar hon in och tar hand om dem (och det kommer hon givetvis att göra)
    Till mig (då nyförlöst) sa hon att skulle jag dö så hoppas hon på att hon då är tillräkligt ung för att ta barnet.
    Så nej, om jag stannar har jag i alla fall lite koll på tanten och vad hon hittar på med mina barn.
    Att maken är en hunsad mes har jag för länge sedan bara fått acceptera.
    Han är oförmögen att säga emot sin mamma oavsett vad det gäller.
    Hans försvar är att han mår dåligt då.
    Grälen har varit oändliga men någon stake har han fortfarande inte fått.
    Så semestern skall tillbringas med svärföräldrarnai en sommarstuga med utedass alt att svärföräldrarna följer med oss på resa. Annars blir de ju sårade.
    Att jag stannar hemma från sommarstugan är inget allternativ då det struntas i  normal säkerhet.
    Tex, kan man köra till ICAn med två små barn utan bilbarnstol för det är en så kort sträcka.
    Flytvästar är ju bara otympliga för små barn och farmor (ej farfar) kan ju faktiskt simma och dessutom är det grunt vid bryggan där barnen får leka själva..
    Och värst: Sonens diabetes är ju inget att bry sig om enl svärmor som fortsätter att försöka proppa i honom godis, och hans mattider som är så viktiga att följa pga blodsockernivån ignoreras, nej saft och bulle är ingen bra lunch för en diabetiker kl 2 på em. Men det är enl svärmor jag som överdriver och är en elak svärdotter vilket hela släkten har fått höra.

Ja, ljuset är tänt hos svärmor men hönsen är INTE hemma.

Och barnens pappa som är en i vanliga fall normal person jamsar bara med tom när det gäller hans egna barns säkerhet.

Just nu är jag väldigt förbannad på maken.
    Vi hittade efter lång tids letande ett hus som vi ville ha.
    Maken berättar för svärmor som givetvis var negativ till huset som vi älskade..
    Kan ni gissa vad maken gör?

Men hur kan en människa säga så? Tänkte på det där om att du dör eller om ni går isär så tar hon hand om barnen. Det jag tycker är så jobbigt är att det tar så mycket energi ifrån en :( Jag har en klump i magen varje gång det ringer på dörren eller när telefonen ringer och när vi närmar oss kalas så önskar jag att någon i familjen ska bli sjuk så vi har en anledning att fira personerna själva efter när svärmor inte är med. Vad hände med huset? Jag hoppas verkligen ni köper huset ändå!! Min man är medveten och tycker det är lika jobbigt med svärmor, om han inte hade varit det hade jag aldrig stått ut. Så tycker du är jätte stark som klarar det! 
  • Anonym (Jobbigt)
    Miss Skywalker skrev 2015-05-11 12:59:04 följande:

Narcissistsvärmödrar verkar det finnas gott om.. Men det sjukaste med det hela är egentligen inte deras personlighetsstörning utan att alla runtomkring låter dom hållas.. Läs på om narcissism och hur man hanterar dessa bäst. Egentligen ska man inte ha med dessa att göra öht men om absolut inte kan undvika dom finns det en massa bra tips.

Det första är att sluta vara rädd för dom. Då förlorar de makten över er och ni kan börja sätta dom på plats och sluta låta dom förpesta erat liv..

Har du nå mer tips eller några sidor du kan rekommendera? Jag uppskattar verkligen alla goda råd som jag har fått i det här forumet och så skönt att höra att man inte är ensam och att det faktiskt är fel på min svärmor och inte mig!! 

Jag har dålig självkänsla som jag arbetar med och allt det här har tagit hårt på mig :( Men nu ska jag äntligen börja leva vår familjs liv och kärringfan kommer få skrika bäst hon vill. 
  • Anonym (Jobbigt)

Har pratat med sambon och visat honom olika sidor om Narcissistsmammor. Han känner igen allt och nu verkar han vara mer förstående att vi måste göra nått och det är nu. Han ska sätta ner foten och säga ifrån och låta hans mamma bli hur arg hon vill. Jag ska ta avstånd och sen ska vi ändra våra traditioner så det passar vår lilla familj istället! 

• Anonym (Jobbigt)

Lilla familj kanske lät lite fel då vi har så många barn men menar vår familj, förr så har vi räknat med svärföräldrar också. 

• Anonym (Jobbigt)
    Lavish skrev 2015-05-12 18:50:12 följande:

Men vad säger din man? Om han är enig med dig om henne ser jag inte riktigt det stora problemet ändå. Menar du på allvar att du hellre lämnar din älskade man och far till dina snart fem barn än att säga nej till svärmor?

Problemet är att han håller med mig när han är hemma med mig men så fort svärmor är i närheten så tar han hennes parti och ändrar sina åsikter för att det ska passa in på det hon önskar. Där av alla bråk som blir varje månad och jag orkar inte det. Han vågar aldrig säga nej till henne fast det är hans uppgift. Hon planerar in oss i hennes planer utan att säga nått och skulle vi ha nått inbokat så bokar sambon av det.  
Svar på tråden Svärmor förstör vår relation!!! HJÄLP