• Anonym (www)

    Skillnad på hur dom dömer i tingsrätt och hovrätt?

    Är dom striktare med exempelvis bevisning i hovrätten än vad de är i tingsrätten? Bedömer dom bevis olika på något sätt? En jag känner blev friad i tingsrätten med ska upp i hovrätten, finns inte mycket bevis(har läst allt offentligt material).

    Verkar som att tingsrätten inte dömde h*n enbart pga bristen av bevis, de verkade fortfarande anse h*n som skyldig om man läser mellan raderna. 

    Någon som har någon aning om det finns större risk/chans att h*n blir dömd i hovrätten än i tingsrätten?

  • Svar på tråden Skillnad på hur dom dömer i tingsrätt och hovrätt?
  • Kjell2
    Anonym (www) skrev 2015-05-11 17:16:26 följande:

    Är dom striktare med exempelvis bevisning i hovrätten än vad de är i tingsrätten? Bedömer dom bevis olika på något sätt? En jag känner blev friad i tingsrätten med ska upp i hovrätten, finns inte mycket bevis(har läst allt offentligt material).

    Verkar som att tingsrätten inte dömde h*n enbart pga bristen av bevis, de verkade fortfarande anse h*n som skyldig om man läser mellan raderna. 

    Någon som har någon aning om det finns större risk/chans att h*n blir dömd i hovrätten än i tingsrätten?


    Samma lagar och regler i hovrätt som i tingsrätt. Ibland blir det olika, ibland samma.
  • Anonym (www)
    Kjell2 skrev 2015-05-11 17:30:39 följande:
    Samma lagar och regler i hovrätt som i tingsrätt. Ibland blir det olika, ibland samma.
    Jag hade fått för mig att de i tingsrätten är helt vanliga personer medans dom i hovrätten har mer juridisk bakgrund, vet du/någon om det stämmer eller inte? Tänkte att det då borde vara svårare att bli dömd utan bevis i hovrätten t.ex. Att de är striktare. Men har som sagt ingen aning, bara spekulationer. 
  • Kjell2
    Anonym (www) skrev 2015-05-11 17:34:20 följande:

    Jag hade fått för mig att de i tingsrätten är helt vanliga personer medans dom i hovrätten har mer juridisk bakgrund, vet du/någon om det stämmer eller inte? Tänkte att det då borde vara svårare att bli dömd utan bevis i hovrätten t.ex. Att de är striktare. Men har som sagt ingen aning, bara spekulationer. 


    Tingsrätt har en lagfaren domare, resten nämdemän. I hovrätten majoritet lagfarna.

    Om det gått till åtal finns tillräckligt med bevis för att åklagaren ska tro att det blir en fällande dom. Om sen åklagaren väljer att överklaga en friande dom till hovrätten så lär det finnas viss sannolikhet för en fällande dom.

    Ibland fäller hovrätten när tingsrätten friat, ibland tvärt om.
  • Anonym (nämndeman)

    Jag har suttit som nämndeman i både tingsrätt och hovrätt (fast vid olika tillfällen) Det som jag som nämndeman upplever är skillnaden är att jag i hovrätten får tillgång att läsa alla handlingar vilket jag inte får i tingsrätten. I tingsrätten kan alltså vi som är nämndemän bara gå på vad åklagaren säger och är det en oerfaren åklagare som glömmer att yrka på vissa saker eller som av någon anledning har skött sitt jobb dåligt så missar oftast vi nämndemän informationen vilket vi inte gör i hovrätten. Som tidigare har skrivit, så är också de med juridisk utbildning i majoritet i hovrätten, vilket det inte är i tingsrätten där majoriteten är lekmän utan juridisk teroretisk utbildning.

  • Anonym (www)
    Kjell2 skrev 2015-05-11 17:55:32 följande:
    Tingsrätt har en lagfaren domare, resten nämdemän. I hovrätten majoritet lagfarna.

    Om det gått till åtal finns tillräckligt med bevis för att åklagaren ska tro att det blir en fällande dom. Om sen åklagaren väljer att överklaga en friande dom till hovrätten så lär det finnas viss sannolikhet för en fällande dom.

    Ibland fäller hovrätten när tingsrätten friat, ibland tvärt om.
    Sant det du säger. Tror att risken/chansen att bli dömd  existerar men att den är betydligt mindre när det går upp till hovrätt ifall tingsrätten inte ansåg att bevisen var tillräckligt starka.

    Fick dock höra av en juristvän att åklagaren oftast överklagar oavsett, även fast de kanske inte tror på fällande dom till 100%. Att de överklagar för att det annars skulle se ut som att de inte trodde på det i första taget.
Svar på tråden Skillnad på hur dom dömer i tingsrätt och hovrätt?