Inlägg från: Birmafröken |Visa alla inlägg
  • Birmafröken

Kastrering idag men veterinären tyckte inte bry sig så mycket om tratt??

Många påstår att det är onödigt att hindra katten från möjligheten att slicka på såret, men vid honkattskastrering tar jag inga risker. Något som verkligen är onödigt är om det uppstår komplikationer och läkningsprocessen fördröjs just för att man INTE hindrat katten från att slicka (och bita) i stygnen. Dyrt och besvärligt blir det också att ta katten till veterinären för ytterligare besök.

Jag har alltid haft "katt med tratt" många gånger, och nackdelen med det är att det är lite jobbigt i början eftersom det tar ett tag innan katten vänjer sig vid den. Att sätta på själva tratten brukar dock inte vara något problem. Man sätter ihop tratten och drar på den över kattens huvud (med nosen först). Sedan behöver man fästa ett knytband eller ett halsband i trattens hällor så att tratten inte ramlar av.

Nu senast när en av mina hankatter hade ett operationssår på magen provade jag med egentillverkad body istället, och det var så smidigt att jag i framtiden nog kommer använda det alternativet istället även vid honkastreringar.

En body tillverkar man enkelt genom att t.ex. klippa av ärmen på en långärmad bomullströja. Sedan klipper man hål för frambenen (och eventuellt även svansen)...Klart!

Svar på tråden Kastrering idag men veterinären tyckte inte bry sig så mycket om tratt??