• Anonym (tjänstepension)

Lönebidrag. Ingen tjänstepension?

Jag har varit på en arbetsplats i 5 år och ständigt gått på lönebidrag. Det har fungerat bra under alla dessa år. 

Jag kollade nyss på minpension.se hur det låg till med min pension. Allt såg bra ut på den allmänna pensionen, premiepensionen och privata pensionen. Men det fanns inte någonting på tjänstepensionen!! 

Jag vet att jag inte ska bli flyförbannad innan jag har pratat med min arbetsgivare hur det egentligen ligger till, men har jag slitit som ett jävla djur i alla dessa år och arbetat så gott som gratis åt min arbetsgivare och han har inte betalat någonting åt mig i tjänstepension! Alltså vad är det här?!

Jag kollade igenom lite på internet och såg bl.a. denna länk: da.se/2012/03/mina-pengar-har-stulits/

En som gått på lönebidrag, men inte fått något i tjänstepension och det missade Arbetsförmedlingen. 

Ska det vara såhär bara för att jag går på lönebidrag och min arbetsgivare är för snål för att lägga undan åt mig i tjänstepension? Jag pratade med min sambo om detta och hen sa att hen fått tjänstepension utbetalat av alla hens samtliga arbetsgivare och hen har inte gått på lönebidrag, utan haft en vanlig anställning. 

• Svar på tråden Lönebidrag. Ingen tjänstepension?
    Alexi skrev 2015-05-16 22:33:08 följande:

Men vad står det i ditt anställningsavtal?

Det har jag inte i huvudet, då det inte ligger hemma.
  • Anonym (sandra)

Har dom kollektivavtal?

Anonym (sandra) skrev 2015-05-16 22:45:15 följande:

Har dom kollektivavtal?

Ja det har dom.
  • Bestemor

En anställning med lönebidrag är som en vanlig anställning, samma regler och lagar.

Enda skillnade är ju att din chef får en del pengar tillbaka från staten för din lön.

Ring facket och prata med dem.

• MsM84

Att du har lönebidrag är ingen anledning till att inte få tjänstepension, men tjänstepension är inte heller alltid en självklarhet. Jobbar man på ett företag som inte har kollektivavtal kan man inte ta för givet att man kommer få tjänstepension. Dock jobbar ju du TS på ett företag som har kollektivavtal, och då borde du ha tjänstepension. Fråga din arbetsgivare.

• Anonym (Ringo)

Jag tycker inte att du ska hetsa upp dig innan du vet hur det är ställt.
    Utan börja med att kolla ditt anställningsavtal. Beroende på vad som står där och vad man hänvisar till så går du vidare och pratar med personal/löneavdelningen på arbetsplatsen där du är. Sånt här är inte skrivet i sten utan det är snabbt fixat om det visar sig att man inte gjort några avsättningar till din tjänstepension.
    Hur vet du säkert att du INTE har tjänstpension?
    Varför har det hunnit gå fem år?
    Alla olika pensionsinstitut skickar ju ut årsbesked löpande menar jag.

• Anonym (Qwe)

Men har du rätt till tjänstepension? Alla yrken har inte det! Vad jobbar du med?

• Anonym (Ringo)
    Anonym (Qwe) skrev 2015-05-21 18:56:35 följande:

Men har du rätt till tjänstepension? Alla yrken har inte det! Vad jobbar du med?

Tjänstepension handlar normalt sett inte om yrken utan vem som är ens arbetsgivare och vilken anställningsform man har.
  • Hokuspokus120

Har arbetsgivaren kollektivavtal där tjänstepension är reglerat ska du också ha tjänstepension. Väldigt bra att du reagerar! Normalt sett får man information om olika valmöjligheter för hur denna ska placeras. Har du inte fått någon information om detta och inte ser något på Minpension börjar ju varningsklockarna ringa.... Det finns många mindra nogräknade arbetsgivare som "glömmer".

Beroende på vilket avtalsområde du tillhör börjar du tjäna in tjänstepension vid en viss ålder, t ex 25 år. Är du ung kanske detta gör att du inte fått någon tjänstepension än?

• Anonym (Ringo)
    Hokuspokus120 skrev 2015-05-22 11:36:52 följande:

Har arbetsgivaren kollektivavtal där tjänstepension är reglerat ska du också ha tjänstepension. Väldigt bra att du reagerar! Normalt sett får man information om olika valmöjligheter för hur denna ska placeras. Har du inte fått någon information om detta och inte ser något på Minpension börjar ju varningsklockarna ringa.... Det finns många mindra nogräknade arbetsgivare som "glömmer".

Beroende på vilket avtalsområde du tillhör börjar du tjäna in tjänstepension vid en viss ålder, t ex 25 år. Är du ung kanske detta gör att du inte fått någon tjänstepension än?

Bra att du säger det, det kanske TS missat.
    Vissa avtal går man inte in förrän 28 år....
Svar på tråden Lönebidrag. Ingen tjänstepension?