-
Jag har haft mens cykel på ca 27 dagar, ibland 26,ibland 28 men däromkring. Jag har dålig koll på vad lutealfasen är om jag skall vara ärlig. Men tagit äl tester tidigare och när jag blev gravid med dottern så vet jag att jag hade äl på dag 12, både test och sen en bm på ungdomsmottagningen sa det. Så brukar ha äl på dag 12-13 ca. Så är det så, är jag ju på dag 9 idag. Men behöver man hålla sig något innan man testar? Nu hade det ju bara gått ca 2 timmar från de att jag var på toaletten innan. Men hur skulle jag kunna räkna ut det då,så jag vet om det vart för tidigt för och testa? Jag hoppas jag får en äl denna månaden och att vi inte missar den. Det känns ju fysiskt sm att äl är på g men vart så osäker pga testet och hoppas verkligen inte att vi missar den. Men lever på hoppet och att vi kör varannan dag med mys.gruvan skrev 2015-05-20 18:36:31 följande:Vet du hur lång cykel och lutealfas du har? Då kan du ju räkna ut ungefär när du borde ha äl och när det är värt att börja testa. Jag fick ju positivt nu ikväll och är på dag 13 av 26/27 och har en lutealfas på 12 dagar. I morse var det negativt och jag kunde inte se någon stegring alls jämfört med de två tidigare dagarna jag testat. -
Okej då förstår jag lite mer. För kommer äl en dag senare så är det som du säger att mensen kommer en dag senare. För jag har ju haft äl på dag 12 men stämmer det då att min luteafas blir 15 dagar då? Eller tänker jag helt fel nu? Så förvirrad känner jag :p Förlåt för dumma frågor.gruvan skrev 2015-05-20 22:45:41 följande:Lutealfasen är antal dagar mellan ägglossning och första dagen på mensen och den är alltid samma. Så om man har äl senare än vanligt av någon anledning kommer också mensen senare eftersom lutealfasen inte förändras. Är cykeln hyfsat regelbunden, som din verkar vara, och man dessutom vet hur lång lutealfas man har tar man antalet dagar i cykeln minus antalet dagar i lutealfasen. Då vet man på ett ungefär när man borde ha äl. Vet man lutealfasen och får positivt äl-test (och även andra tecken på äl) kan man på omvänt sätt räkna ut bim.
Min lutealfas har jag kommit fram till att den är 12 dagar. Jag har använt äl-test och dagen innan jag har fått positivt har jag fått äl-flytningar. Sedan får jag alltså ett positivt äl-test och dagen efter det äl-smärtor. De två senaste perioderna har smärtan varit så stark att jag inte kunnat sträcka på mig helt så jag är rätt säker på att jag har haft äl då. Sen har mensen kommit 12 dagar senare, tyvärr.
Jag tror inte man behöver hålla sig för att ta äl-test. Jag kissade innan jag gick från jobbet kl 16.45 idag och testade mig kl 18 och fick positivt.
Okej tack :) hade molnade värk igår imagen framförallt på eftermidagen/kvällen. Idag är de fortfarande lite granna så man känner och även smått ont i ryggslutet på höger sida. Och tycker jag har mer flyttningar också, så hoppas :) Fick myst igår så hoppas verkligen :)
Är på dag 10 i cyklen idag, så tänker jag rätt så borde äl kom på lördag då :) Men vet inte om jag skall ta test idag eller vänta och se imorgon.Tror jag väntar och försöker vara bara :) -
Känner mig så nere idag :( jag har tagit äl-tester sen i onsdag och visst de är lite starkare idag men långt ifrån positivt och jag som trodde jag skulle ha äl i morgon men verkar inte så. :( känns så jobbigt bra för har ont i magen och haft ett bar dag. Den där molnade värken och smått i ryggen och mera flyttningar men ändå sp svagt test. :( blir så nojig. Detta är ett av skälen till att jag inte skall ha äl-tester för blir bara så nojig och orolig när det inte visar något och jag tror att jag skall ha äl. Men förstör inte varför kroppen ger dessa signaler men de inte är något :( känns inte som jag kommer få någon äl denna månaden eller att vi kommer lyckas. Bara för jag verkligen hoppades på det. Sån vacker bröllops present till oss båda liksom att få veta att vi är gravida. Depp inlägg :( En riktigt dålig dag idag. :( förlåt
-
Har inte sparat och tagit bild på de samtidigt tyvärr. Så får lägga in det en i taget. Första är ifrån i onsdags.

-
Torsdagens test som är taget tidigare på dygnet len nästan helt blankt :(

-
Och så dagens test som är taget för ca 1,5 timme sen.

-
Okej de sista jag tog ju ikväll hade jag hållit mig sen imorse. Hoppas mitt också kan vara positivt snart. Starkare blir de men känns ändå för svagt för att kunna vara positivt imorgon :( men förstår inte alla tecken. Jag hoppas verkligen de är positivt imorgon!!Caylyn skrev 2015-05-22 18:48:09 följande:De blir ju starkare. Testa att ta på morgon urinen. Den är mer koncentrerad med hormoner. Mina test såg ut så dagen innan mitt var positivt så det kan fortfarande bli något -
Okej skall kolla där. Tack för tipset och för uppmuntran <3 har ganska ordentligt ont nu igen. Inte så ont som vid mens men samma smärta och ont i ryggen men så hoppas så på imorgon.Nirvie skrev 2015-05-22 20:16:11 följande:Lh stegringen kan som sagt vara mycket snabb och kortvarig, kolla Wikipedias sida om menstruationscykeln så ser du på grafen för lh att det är jättelågt för att plötsligt skjuta i höjden en och samma dag. Det du känner skulle ju kunna vara den mogna folliken som väntar på att lh skall stegra så att ägget kan släppas. -
Det är sant. Men vi kör på mys varannan dag ändå genom hela cykeln. Kanske inte de allra sista dagarna innan mens men annars. Pga jag blir nojig av testen och de tycker sambon är jobbigt och även jag men du har rätt i det du säger. Tack :) Det hoppas jag med. Skall försöka ha lite fredags mys nu :)Aniroma skrev 2015-05-22 20:43:35 följande:Förstår att det känns tufft när man inte får det resultat som man hoppats på! Men se det såhär: om du inte hade haft ältesterna och trott att äl var idag så hade ni kanske myst på som tusan nu i ett par dagar och sen slutat. Då hade ni ju missat äl! Och kanske gått månad efter månad och undrat varför inget händer och så har ni missat äl varje gång! Det kanske inte är någon tröst, men så tänker jag iaf för min egen del.
Äl testen har både för och nackdelar såklart. Jag blir ett testmonster och sjukt stirrig av att stegringen tar tid, men samtidigt så är det skönt att veta att vi inte missar äl. Men å andra sidan är ju min cykel oregelbunden så det är ett måste för oss.
Du kommer få ditt positiva utslag snart :)
-
Tog nytt äl-test nu på morgon och känns ännu svagare. :( Visst man ser ju strecket det gör man men det är alldeles för svagt för att äl ens skall vara nära. Ger helt enkelt upp nu :( Kommer inte få äl denna månaden och inte kunna bli gravid. :( Har 4 test kvar men tror inte de kommer visa mera. Jaja får koncentrera mig på att planera de sista med bröllopet istället.