• Anonym (Sofie­)
    Äldre 17 May 18:26
    1918 visningar
    9 svar
    9
    1918

    Rädd för kejsarsnitt - ngn som kan lugna mig?

    Jag och min man försöker nu få vårt tredje barn. Mina första två är födda med akuta snitt efter helt förfärliga "förlossningar" med 2 veckors latensfas, blödningar osv. När jag tillslut fick kejsarsnitt fick jag sådan enorm dödsångest över att ligga vaken medan de skar i mig. Var rädd för att de skulle sköra fel, obehagligt med mitt blodtryck som blev för lågt, fick hjärtklappning och panik över att vara "förlamad" i benen. Och så rädslan för alla komplikationer efter snitt. När barnen väl var ute var jag lyckligast i världen och glömde ALLT! Mådde så bra så fort barnen var ute. Så snitten gick ju egentligen väldigt bra bortsätt från min rädsla.

    Denna gången, om jag lyckas bli gravid, kommer det bli ett planerat snitt. Något jag REDAN NU oroar mig så extremt för. Är väldigt orolig av mig och har gått till psykolog för det, de har sagt att jag ska acceptera min oro och fokusera på annat. Men det är ju omöjligt.

    Nu har jag bestämt mig för att rädslan inte ska stoppa min längtan för ett till mirakel! Vi har därför börjat försöka! Vad säger ni därute som gjort snitt? Hur ska man tänka för att inte nojja sönder?

  • Svar på tråden Rädd för kejsarsnitt - ngn som kan lugna mig?
  • Äldre 17 May 18:59
    #1

    Gå o prata med en bm el gynekolog - som berättar hur allt konkret går till, redan det hjälper - att VETA att det är normalt att blodtrycken kan sjunka, att det är normalt att benen inte känns av mm. Kom även ihåg att det är stor skillnad på ett planerat o ett akut snitt, på alla vis. Lita på sjukvården. Lycka till. Hälsn en bm

  • Anonym (X)
    Äldre 17 May 19:12
    #2

    Vid min andra graviditet blev det bestämt snitt pga medicinska orsaker. Jag var lika rädd och nervös som du. Mest var jag rädd för att bedövningen inte skulle ta och att jag skulle känna när de skar, men också för alla komplikationer som "alla" säger att man får efter ett snitt.

    För mig var snittet faktiskt bättre än en vaginal födsel, som jag fick många och långa komplikationer efter. Jag åt alvedon i två dygn och var sedan uppe på benen som vanligt. Åkte hem efter två dygn och hjälpte maken måla om i huset. Inga komplikationer alls.

    Jag vet att det upplevs olika för olika människor. Ett akut snitt går definitivt inte att jämföra med ett planerat, så mycket vet jag. Mitt snitt blev en jättefin upplevelse och jag mådde så bra efteråt.

    Lycka till!

  • Anonym (Sofie­) Trådstartaren
    Äldre 17 May 20:31
    #3

    Åh vad glad jag blev över era svar!

    Jag upplevde samma, lite alvedon efter kejsarsnitten och så var jag uppe på benen.

    Men hur tänker man de nio månader man går och väntar på snittet? Jag tänker ju bara på blodförlust, att jag kanske dör, får panik.... Usch!

    Är det mer säkert med ett planerat snitt tror ni?

  • Äldre 17 May 20:44
    #4

    Jag har haft en vaginal förlossning och ett planerat snitt.

    Jag tyckte allt kring det planerade snittet kändes mycket bättre än under vag förlossningen. Under snittet kändes det väldigt lugnt, kontrollerat och tryggt. Efter snittet mådde jag jättebra, mycket bättre än efter min vaginala förlossning. Jag var uppe och gick så fort bedövningen hade släppt, och åkte hem ett dygn efter snittet.
    Det där fixar du!

  • Anonym (Sofie­) Trådstartaren
    Äldre 17 May 20:51
    #5
    Oiliv skrev 2015-05-17 20:44:57 följande:

    Jag har haft en vaginal förlossning och ett planerat snitt.

    Jag tyckte allt kring det planerade snittet kändes mycket bättre än under vag förlossningen. Under snittet kändes det väldigt lugnt, kontrollerat och tryggt. Efter snittet mådde jag jättebra, mycket bättre än efter min vaginala förlossning. Jag var uppe och gick så fort bedövningen hade släppt, och åkte hem ett dygn efter snittet.

    Det där fixar du!


    Åh vad glad jag blev över denna kommentar!!! Du borde bli psykolog! ;) Var du aldrig rädd för komplikationer och sådant?
  • Äldre 17 May 21:10
    #6

    Tack! Jag var nog faktiskt mer rädd för själva snittet än för komplikationer efter. Jag är nog lite sån som person, tar en jobbig sak i taget. Jag kan ju även tillägga att jag var otroligt rädd för snittet innan, det var min första vakna operation, och den tanken kändes väldigt läskig. Men när allt var igång tyckte jag inte alls det var obehagligt, utan en väldigt fin upplevelse, och du är ju omhändertagen av proffs. Det är ju få gånger i livet man är så övervakad som under en operation :)

    Men som någon skrev ovan, gå och prata med någon om du känner att du behöver, det kanske får dig att känna dig lugnare?

  • Äldre 17 May 21:12
    #7

    Glömde säga. Jag har också en tuff förlossning bakom mig, och jämfört med en min tidigare förlossning kändes snittet som en picknick, det hade jag lätt kunnat göra om igen :)

  • Anonym (Sofie­) Trådstartaren
    Äldre 20 May 11:27
    #8

    Föer som har positiva tips eller erfarenheter av snitt? :)

  • Äldre 20 May 11:42
    #9

    Det är stor skillnad på akuta snitt och planerade snitt. Det är lugnt och "skönt" med planerat snitt. Dagen innan är man på sjukhuset och träffar operatören (doktor) och narkospersonal. Man kan sova hemma sista natten, åka till sjukhuset på morgonen och förbereds sedan in för operationen av barnmorska och undersköterska. Sedan åker man till operationssalen och där finns operatören, operationssjuksköterska, narkosläkare, narkossjuksköterska, barnmorska och en eller två undersköterskor. I bland har operatören med sig en assistent också och man häpnar lite över att alla dessa människor behövs, men det gör de. 

    Alla är lugna och brukar vara måna om att allt skall kännas bra. Det vanligaste är att en spinal-bedövning läggs av narkosläkaren i ryggen. Sedan tappar man känseln under några timmar i nedre delen av kroppen och då kan de operera. De kollar alltid innan att bedövningen tagit. Och själva operationen.... Barnet kommer ut ganska fort och sedan håller de på och syr igen ett tag. Jag har mått lite illa under vissa faser, framförallt när de håller på och suger upp vätska ur buken. Ingreppet ta 30-60 minuter. Om bebisen mår bra, vilket den ju brukar göra efter planerade snitt, får ni ha den hos er.

    Säg till om du har några önskemål och om det är något du undrar över innan eller under operationen. Jag har gjort två planerade snitt och tyckte det gjorde lite ont i efterförloppet. Annars var det helt ok. Tycker inte att du skall vara alltför orolig.

Svar på tråden Rädd för kejsarsnitt - ngn som kan lugna mig?