Tycker så jävla synd om decemberbarn!
Hej!
Nu är det 2017, och god fortsättning!
Vill bara svara på ditt inlägg från 2015, då jag är ett decemberbarn.
Hoppas att ni lyckades med kärlek och hoppas det inte blev ett decemberbarn!
Du tycker synd om december barnen. Att tycka synd om någon är samma som att säga att personen inte har något värde... varför skulle man annars synd om någon? Man kan ta hand om någon och hjälpa den som behöver det i bästa fall, helt utan att synd om, vilket bara är integritetskränkande. Det kanske är så att decemberbarn har en mer känslig konstitutionstyp bara, vilket gör att de får svårare att stå ensamma utan att ges ett värde av samhället som ju tycker att värdet kommer med gränslös anpassningsförmåga, muskler och okänslighet. Jag som själv är ett decemberbarn kan intyga att de har en oanad inre styrka som samhället bara inte riktigt förstår sig på eller värdesätter. Det är alltså egentligen inte synd om dem, utan det är samhället som baserar sin ordning på bristfälligt grundlag och med bristande förmåga till att uppskatta alla goda egenskaper hos människor. För världen finns väl till för människan,inte tvärt om (eftersom det är i människan det verkliga livsvärde sitter).
Men jag kan hålla med om att man inte borde satsa på decemberbarn när världen blir alltmer automatiserad och förringar i allt större grad det ursprungliga mänskliga värdet. Jag skulle hålla med om att det kanske inte är bra sätta barn till världen alls i en sådan värld. Barn är ingen absolut rättighet utan det är liksom som att få en gåva....och gåvor borde vi väl inte tvinga oss till, tycker jag. Utan göra ett ärligt försök på att acceptera och hitta gåvan i att inte få gåvan!
/Sachima