• Äldre 22 May 17:21
    8127 visningar
    22 svar
    -1
    22
    8127

    Min man slösar pengar!!

    Jag måste bara skriva av mig lite och kanske få lite hjälp på vägen. Jag blir så irriterad och besviken på min man.

    Vi har bra inkomst, min man tjänar ca 2/3 av pengarna men vi har delad ekonomi så allt vi tjänar lägger vi ihop, det finns inget mitt och ditt.. Men han är en sån slösare!! Jag har aldrig stött på en människa som slösar så mycket, ibland känns det som om han slänger pengar i sjön. Han köper mycket på kredit. De senaste 6 månaderna har han köpt bil, playstation 4, smart tv osv.. Jag blir så besviken på han. Förra månaden fick vi in en hel del pengar och jag betalade in ett kreditkort på 15.000 och nu är det tömt igen!!! Ibland fattar jag inte ens vart pengarna går!

    Jag har försökt allt, lägga in mindre pengar på hans kort, sagt att pengarna är slut men han kollar mitt konto och för över till sig själv. Så fort han ser pengar så slösar han dom. Det räcker till räkningar men fortsätter han så kan vi snart inte betala mer. Är det någon som vet vad jag kan göra för att stoppa han? Han ser inte värdet på pengar

  • Svar på tråden Min man slösar pengar!!
  • Äldre 22 May 18:08
    #2

    Han tycker inte att det är ett problem. Han säger "ja men vi har ju pengar" "ja men det är bara 200 kr mer i månaden". Han förstår inte att 200 kr hit och dit blir flera tusen sen... Han ser inte utgifterna bara inkomsten..

  • Äldre 22 May 23:33
    #8

    Jag har sagt åt han fleeera gånger inga mer krediter men han fattar noll. Önskar att jag kunde göra på nått sätt så att han inte får ta mer krediter.

    Har provat budget... Funkar inte alls för hans del. Så fort lönen kommer är den spräckt.

    Det är så jobbigt, när lönen kommer så slösar han nästan allt på en gång, så sitter jag där och måste skrapa ihop pengar för att överleva månaden, alltid samma sak.

  • Äldre 23 May 10:15
    #11
    Anonym (samma) skrev 2015-05-22 23:41:43 följande:

    Jag har exakt samma problem. Det är i ingen idé att tjata här heller.. Här tjänar han ca 15 000 :- mer då jag är föräldraledig och jag har delat våra ekonomier helt.

    Helt sjukt att de bara tänker på sig själva, vi kanske också ska börja shoppa direkt pengarna kommer så står alla utan pengar. Så får de känna hur det känns..


    jag tycker också det är sjukt, jag är också mammaledig och min man tjänar också mycket mer än mig. Men då är frågan HUR ska man göra så att han får känna av hur det känns? Nu kommer ju lönen snart och jag vill inte att det ska bli samma igen..
  • Äldre 24 May 16:06
    #16
    Anonym (samma) skrev 2015-05-24 02:09:39 följande:

    Shoppa en massa saker till en själv. Om du är som.mig så går det inte för jag tänker på familjen och inte på mig själv. Suck..

    Ja min sambo pratar redan om vad han ska köpa på måndag då lönen kommer.. Vi ska åka på semester i sommar och räknade ut hur mycket vi skulle spara ihop, ca 20 000 och hur mycket har vi sparat? 0:-


    Hahaha alltså förlåt för att jag skrattar men jag känner igen mig sååå mycket! Vi är i exakt samma situation! Som sagt jag kan ju inte shoppa massa till mig för jag måste tänka på vårat barn och hushållet.

    Men hur gör du? Sitter du också hela månaden och skrapar ihop pengar eller?
  • Äldre 24 May 16:07
    #17
    Fredriik skrev 2015-05-24 05:14:29 följande:

    Hej!

    Problemet med pengar är att folk inte vet hur man ska hålla i dom eller förstår värdet på dom.

    Samhället vill att man ska slösa men varför och till vilken glädje?

    Ta ut varenda krona när lönen kommer och se alla pengar som ligger på bordet. Det blir en stor hög om man har gemensam ekonomi :) .

    Är det så roligt att se den penga högen krympa?

    I ett kontantlöst samhälle är det svårt att se pengarna för man bara drar kortet.

    Ska man köpa något så ska man spara till det. Då hinner man både tänka igenom beslutet av köpet och kanske ångra sig.

    Har man gemensam ekonomi så kan båda tänka att dom har lika mycket och den ena som har mer sätter in sitt på ett fond konto. Då bidrar man lika mycket och har samma förutsättningar till att köpa saker och köp beroendet är inte lika stort då man inte ser pengarna som är på kontot.

    Se sparandet som en räkning som måste betalas och gör så det blir knapert med pengar en lång tid.

    Skaffa ett konto där båda lönerna går in och räkningarna betalas.

    Ett konto för kort som man kan handla på som ni föröver pengar men bara mat.

    Prova 3 månader utan att köpa annat än det man verkligen behöver så som mat.

    Skaffa ett fondkonto eller vanligt konto till där ni kan spara gemensamt.

    Skaffa en budget som ska följas till punkt och pricka och som ska hållas.

    Vill man köpa något kan man lägga in det i budgeten och då ska den andra också få köpa för lika mycket.

    Tänk om någon skulle få sparken eller bli sjuk då har man inte den där lönen man hade innan.

    Eller att lönen skulle utebli en månad vad ska du göra då?

    Så varför inte bry sig om pengar redan innan.

    I ett hushåll hushåller man i pengar.

    Tid är pengar men inte bara på jobbet så lägg ner tid hemma också för en tom plånbok är inget att ha.

    Det är kul med ett sparkonto som växer även om det går sakta.

    Jag själv ser över alla mina räkningar och försöker få allt så billigt som möjligt.

    10 kr i månaden det är 120 kr om året och det kan man göra något för så varför ska jag ge bort det till någon annan ?

    Kalla mig gärna snål och gniden för inte är jag dum och slösar pengar på skit.

    Det handlar inte om hur mycket man sparar utan att man sparar.

    1 kr här och en krona där blir massor i längden .

    Folk säger att pengar inte är livet men vad är ett liv utan pengar?

    Sätt ner foten och ta ansvar över ekonomin .

    Pengar växer inte på träd.

    Att ha hälsan och må bra är livet så varför är du då och sliter på jobbet och förstör hälsan när du ändå inte bryr dig om det du får för det?

    När du sen går i pansion sitter du där och ångrar att du slet som ett djur och orkar knappt göra nått för att du inte har hälsan och för vad ?

    För pengarna för dom hade du inte klarat dig utan. Så gick du inte i pansion för du har 10 år kvar att jobba men hur ska du orka det när du redan slitit som ett djur och är trött och sliten i kroppen.

    Då kanske det hade varit bättre att kunna sparat dom ynka kronorna och skött ekonomin så bra att du kunnat gå ner i tid och då ha hälsan kvar när du även är gammal.

    // Spara är livet inte slösa bort livet.


    Tack så mycket!! Jätte bra tips.
  • Äldre 24 May 16:10
    #18
    MsM84 skrev 2015-05-24 10:42:15 följande:

    TS, jag tycker att du och din man ska sätta er ner tillsammans och verkligen diskutera er ekonomi och vad ni ska lägga pengar på. Sen föreslår jag att ni bestämmer ett belopp om x kr var som ni får att köpa saker för, allt annat ska ni bestämma tillsammans. Väljer han då att köpa något på avbetalning som ni inte bestämt tillsammans så får det finansieras från hans shoppingpengar. Sist men inte minst, se till att han inte kommer åt ditt konto.


    Ja vi måste verkligen sätta oss ner och prata men det känns som om vi har gjort det 100 gånger. Vill att han ska förstå värdet på pengar att det inte bara är att slösa..
Svar på tråden Min man slösar pengar!!