• Anonym (Fundersam)

    Arbete på HVB hem - vad ingår i brottsregisterutdraget?

    Jag har nyss fått chansen till jobb på ett HVB-hem och väl på intervjun bad de mig om mitt personnummer så att de redan i förväg kunde begära ett utdrag ur brottsregistret. Självklart, tänkte jag och gav dem uppgifterna. 

    Utdraget skulle komma till DEM - inte hem till mig - och först nu inser jag att ett dumt jäkla misstag för längesedan eventuellt kan sätta stop för en ev. anställning hos dem. 

    Vad är det egentligen som framgår i det utdraget? 

    Till saken hör att jag för nästan 10 år sedan (kan precis ha gått 10 år, osäker vilken månad det var) så var jag med i ett gäng och vi blev tagna för stöld.

    Jag personligen fick böter till brottsofferjouren samt betala det stulna "värdet/beloppet" (ca 700kr) . De andra fick samhällstjänst osv men inte jag.

    Mitt fall var EJ uppe i rätten och efter händelsen med gänget bytte jag helt vänskapskrets och har inte varit inblandad i något alls what so ever.

     
    Hur länge ligger en sådan "prick" i utdragsregistret? Och skiljer det på om jag själv begär utdraget - eller om arbetsgivaren (kommunen) gör det?

    Vem kontaktar man för att fråga? Polisen? 

    Tacksam för er hjälp, dock undanber jag gärna dömande kommentarer då jag redan vet hur jävla idiotiskt och korkat det var! Skäms och ångrar mig massor, såklart :/

  • Svar på tråden Arbete på HVB hem - vad ingår i brottsregisterutdraget?
  • Anonym (mja..)

    Alltså bryr dom sig om stöld då? Det kanske är en av sakerna, men olika arbetsplatser bryr sig om olika saker. En kompis till mig jobbar som förskollärare men har åkt dit för stöld och haft det i rätten.

    Hur gammal var du när du begick din stöld?

  • Anonym (Fundersam)

    Tack snälla för din tid och ditt svar. Det låter ju bra.. men.. så du menar att om det är över 10 år sedan så försvinner själva "anmärkningen" för gott?

    Om det är typ 9 år och 10 månader då? Minns som sagt inte riktigt när jag dömdes, var ju en herrans massa år sedan.. Är det alltid 10 år som gäller vid just stöld? (var ca 19-20 år när det hände)
     

  • Anonym (Teamis)

    Fast det där stämmer inte, ett utdrag ur brottsregistret kommer alltid hem till den det gäller.
    Sedan lämnar man  över kuvertet oöppnat.

    Jag jobbar med personal, därför är jag väl insatt.

  • Anonym (Fundersam)

    Anonym (mja) : Jag har ingen aning hur mycket de bryr sig om stöld eller ej *hm. Hoppas ju att de kan se att jag de senaste snart 10 åren inte gjort något som helst liknande, det var en jävligt dum engångsgrej som jag får ångra bittert. 

    Sitter idag i en ledande position på min arbetsplats med mycket ansvar både bland personal och pengahantering, vilket de vet om genom min ansökan. Kanske styrker även det, att jag faktiskt är att lita på? 

    Hoppas hoppas att det går vägen.. hua! Så himla nervös eftersom jag inte tänkt på händelsen på många många år.. nu är det ju redan försent eftersom de redan skickat efter utdraget, så hur som helst kommer de ju att få det till sig?? *gulp

  • Anonym (Fundersam)

    Anonym (teamis) Verkligen? De sa att det skulle ta ca en vecka eftersom det går snabbare när de beställer, än när man gör det själv. 

    Sedan sa de "att när vi fått utdraget så ringer vi dig för vidare diskussion kring ev upplärning".

    Jag behövde dessutom endast uppge namn och personnummer, inte min adress, när de gjorde själva beställningen?..

    Förvirrad! 

  • Anonym (mja..)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-05-22 19:22:28 följande:

    Anonym (teamis) Verkligen? De sa att det skulle ta ca en vecka eftersom det går snabbare när de beställer, än när man gör det själv. 

    Sedan sa de "att när vi fått utdraget så ringer vi dig för vidare diskussion kring ev upplärning".

    Jag behövde dessutom endast uppge namn och personnummer, inte min adress, när de gjorde själva beställningen?..

    Förvirrad! 


    Men då borde det innebära att vem som helst kan begära utdrag på vem som helst alltså?
    Personnr får man ju alltid fram.
  • Smilla75
    Anonym (mja..) skrev 2015-05-22 19:30:12 följande:
    Men då borde det innebära att vem som helst kan begära utdrag på vem som helst alltså?
    Personnr får man ju alltid fram.
    Arbetgivaren har rätt att begära utdrag på egen hand när tjänsten är säkerhetsklassad.
  • Anonym (mja..)
    Smilla75 skrev 2015-05-22 19:32:13 följande:
    Arbetgivaren har rätt att begära utdrag på egen hand när tjänsten är säkerhetsklassad.
    Så i vanliga fall funkar det inte? För då kan ju jag begära utdrag på alla grannar, kollegor barnens kompisars föräldrar och vilka jag nu är nyfiken på.
  • Anonym (Fundersam)

    Nej detta är ju kommunens hem, boende, och då det är minderåriga iblandade så antar jag (?) att de som är ansvariga och behöver kvalitetssäkra sin personal kan göra urdraget själva? 

    Har heller aldrig hört om det innan.. men enligt dem så var det så. Annars hade de ju bett mig ta med det oöppnat när det landat i MIN brevlåda.. eller likn. 

    Hujedamig vad nervös jag blir nu? hoppas, hoppas, hoppas.

    Är det polisen man själv ringer för att höra sånt här? eller finns det någon annan brotts-grej man kan fråga? *hm

  • Anonym (mja..)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-05-22 19:40:43 följande:

    Nej detta är ju kommunens hem, boende, och då det är minderåriga iblandade så antar jag (?) att de som är ansvariga och behöver kvalitetssäkra sin personal kan göra urdraget själva? 

    Har heller aldrig hört om det innan.. men enligt dem så var det så. Annars hade de ju bett mig ta med det oöppnat när det landat i MIN brevlåda.. eller likn. 

    Hujedamig vad nervös jag blir nu? hoppas, hoppas, hoppas.

    Är det polisen man själv ringer för att höra sånt här? eller finns det någon annan brotts-grej man kan fråga? *hm


    Tror inte att stöld är något dom bryr sig om om det är just barn det handlar om och inom komunen. Då är det andra brott, riktade mot barn som dom inte accepterar. Tror inte det hade spelat någon roll om du dömt för rattfylleri heller faktiskt. Det har ju inte med ditt jobb o göra.
  • Anonym (Fundersam)

    Tack för alla era svar. Hoppas verkligen att  det går bra, men nu när jag räknat på det igen så tror jag att det var 10 år sedan i februari 2015. Har för mig att det var i den månaden nånstans? 

    Håll tummarna för mig, vill så gärna detta! 

  • Anonym (hm)

    Varje region hanterar detta olika. Det finns instruktioner/policy dokument om hur man hanterar detta i varje landsting/region så kolla i dokumentet för det landsting du ämnar söka jobb i. Vissa yrken kollas alltid.

  • Smilla75
    Anonym (mja..) skrev 2015-05-22 19:36:53 följande:
    Så i vanliga fall funkar det inte? För då kan ju jag begära utdrag på alla grannar, kollegor barnens kompisars föräldrar och vilka jag nu är nyfiken på.
    Det är inget privatpersoner kan begära. Själv har jag tex en statlig tjänst och Säkerhetstjänsten (SÄK) kontrollerade mig innan anställning. Hade det funnits något på mig hade de meddelat min arbetsgivare att de inte tillstyrkt anställning, om det varit något allvarligare. En stöld hade inte räckt för meddelande, plus rensas från BR fem år efter lagakraft.
Svar på tråden Arbete på HVB hem - vad ingår i brottsregisterutdraget?