• Anonym (donatorn)

    Någon som gjort hysterektomi som vill dela sina erfarenheter?

    Ända sedan jag fick höra om den lyckade livmoderstransplantationen i Göteborg har jag varit jättetaggad på att donera min livmoder. Jag vill inte bli gravid själv, om jag vill ha barn i framtiden tycker jag det är helt likvärdigt att adoptera, och jag känner att eftersom jag inte tycker det är viktigt att ha barnet i mig själv så är det lite själviskt av mig att ha kvar den här livmodern (som är skittaskig mot mig för att vara ärlig) när det finns folk som verkligen vill vara gravida. 
    Så, till trådens egentliga ämne: jag känner ingen så nära som opererat bort sin livmoder som jag kan prata med om alla kroppsliga förändringar, stora och små. Jag vet att en behöver ta piller för att inte skjutsas in i klimakteriet. Vad finns det för nackdelar med att gå igenom klimakteriet? Är sexdriften annorlunda? Fungerar slemhinnor lika bra? Jag vill veta alla små krångel som kommer från hysterektomi, så jag kan väga beslutet ännu mer för jag vill inte ha typ smärtor, värmeslag eller halvdåligt sex resten av livet. 
    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Någon som gjort hysterektomi som vill dela sina erfarenheter?
  • Anonym (Halvt insatt (ej livmoder))

    De som nu är och varit gravida via den metoden är från deras egna mammor samt någon annan närstående i något fall. Finns ännu ingen direkt "marknad" för folk att plocka ut sina egna nu, det är visserligen på g att livmodertransplantation kommer att gå att köpa för en jäkligt stor kostnad. Men det söks inte livmödrar på samma sätt som njurar. De som jag vet som är intresserad har en donator.

  • Anonym (donatorn)
    Anonym (Halvt insatt (ej livmoder)) skrev 2015-05-23 14:02:53 följande:

    De som nu är och varit gravida via den metoden är från deras egna mammor samt någon annan närstående i något fall. Finns ännu ingen direkt "marknad" för folk att plocka ut sina egna nu, det är visserligen på g att livmodertransplantation kommer att gå att köpa för en jäkligt stor kostnad. Men det söks inte livmödrar på samma sätt som njurar. De som jag vet som är intresserad har en donator.


    Jag är inte intresserad av att sälja min livmoder, bara ge bort den; sjukvård ska vara helt gratis. Jag ser ingen anledning för dig att komma med pessimistiska meddelanden när de inte har någonting med min fråga att göra dock?
  • Anonym (Ofrivillig hysterektomi)

    Jag är inte insatt i hur det går till när det är planerat, utan fick göra en ofrivillig hysterektomi i samband med förlossning. Har dock mina äggstockar kvar vilket innebär att jag ej gått in i klimakteriet. Den enda skillnaden för mig är att jag inte har mens, mensvärk dock PMS som är hormonellt samt att jag slipper ta cellprov eftersom de även tog hela livmodertappen.

    Är du säker på att de tar dina äggstockar om du skulle donera? Klimakteriet är olika från person till person och mig veterligen påverkas slemhinnorna men sexlusten är individuellt.

  • Anonym (Halvt insatt (ej livmoder))
    Anonym (donatorn) skrev 2015-05-23 14:18:02 följande:
    Jag är inte intresserad av att sälja min livmoder, bara ge bort den; sjukvård ska vara helt gratis. Jag ser ingen anledning för dig att komma med pessimistiska meddelanden när de inte har någonting med min fråga att göra dock?
    Det var inte menat som pessimistiskt utan som realistiskt då det inte låter som att du är riktigt insatt i om det finns någon nytta i att ta ut den. Jag förstod givetvis att du tänkte ge bort den utan betalning, det är inte lagligt med andra organ så att sälja  den slog mig inte ens. Det är en stor sak att göra den operationen. Jag har ingen donator och tycker det är fint men istället för att enbart rikta frågor om hysterektomi så finns det andra frågor att ställa :)

    Klimakteriet verkar dock mindre trevligt och ger ofta de biverkningar du inte vill. Just nu minns jag inte om de tar äggstockarna&ledare med livmodern vid transplantation. Annars är det väl inte ett större problem med just den biten om de inte tar dom. Jag är ju inte i klimakteriet bara för att jag inte har en livmoder ;)
  • Anonym (donatorn)
    Anonym (Ofrivillig hysterektomi) skrev 2015-05-23 14:44:40 följande:

    Jag är inte insatt i hur det går till när det är planerat, utan fick göra en ofrivillig hysterektomi i samband med förlossning. Har dock mina äggstockar kvar vilket innebär att jag ej gått in i klimakteriet. Den enda skillnaden för mig är att jag inte har mens, mensvärk dock PMS som är hormonellt samt att jag slipper ta cellprov eftersom de även tog hela livmodertappen.

    Är du säker på att de tar dina äggstockar om du skulle donera? Klimakteriet är olika från person till person och mig veterligen påverkas slemhinnorna men sexlusten är individuellt.


    Intressant, tack! Tänkte inte på att det hormonella ligger i äggstockarna. Jag tror mig ha läst att äggstockarna är kvar vid donation, det finns ju ingen anledning att ta ut dem. Du behöver absolut inte svara om du tycker att det här är för personligt, men vi är ju anonyma tänker jag: sydde de bara ihop din vagina vid livmoderhalsen och låter den bara - i brist på bättre uttryck - hänga och slänga inne i kroppen? Håller den sig liksom på ett ställe då eller rätar den ut sig vid penetration? 
    Anonym (Halvt insatt (ej livmoder)) skrev 2015-05-23 14:49:07 följande:
    Det var inte menat som pessimistiskt utan som realistiskt då det inte låter som att du är riktigt insatt i om det finns någon nytta i att ta ut den. Jag förstod givetvis att du tänkte ge bort den utan betalning, det är inte lagligt med andra organ så att sälja  den slog mig inte ens. Det är en stor sak att göra den operationen. Jag har ingen donator och tycker det är fint men istället för att enbart rikta frågor om hysterektomi så finns det andra frågor att ställa :)

    Klimakteriet verkar dock mindre trevligt och ger ofta de biverkningar du inte vill. Just nu minns jag inte om de tar äggstockarna&ledare med livmodern vid transplantation. Annars är det väl inte ett större problem med just den biten om de inte tar dom. Jag är ju inte i klimakteriet bara för att jag inte har en livmoder ;)
    Okej, jag förstår. Jag har tänkt på det här väldigt mycket och de andra frågorna som är mer av filosofisk och emotionell natur kan jag svara på för mig själv. Just nu vill jag helst ha svar om de kroppsliga faktorerna, det är de jag vet minst om. Ursäkta om jag uppträder lite strängt - jag har fått min andel tvivel på hemmafronten angående det här. Det känns liksom som en attack mot min kapacitet att göra egna val. Det här är min kropp, och om jag vill donera min livmoder så får jag göra det, för jag vet att den kommer göra mer nytta hos någon annan. 
    Om du vill svara - hur är din situation? Föddes du utan livmoder? 
  • Anonym (Ofrivillig hysterektomi)

    Haha, hänger och slänger.. :) den har sytts fast upptill där de tog bort livmodertappen så vad jag vet är framfall lika stor risk för mig som vem som helst. Jag känner ingen skillnad från tidigare, förutom att jag är trängre och behöver mer uppvärmning men när jag väl är igång är det som vanligt och den "rätar ut sig". ;)

  • Anonym (Ofrivillig hysterektomi)

    Men havs menar du med att din livmoder är skittaskig mot dig förresten? Kraftig menstruation och mycket värk?

  • Anonym (donatorn)
    Anonym (Ofrivillig hysterektomi) skrev 2015-05-23 15:23:29 följande:

    Haha, hänger och slänger.. :) den har sytts fast upptill där de tog bort livmodertappen så vad jag vet är framfall lika stor risk för mig som vem som helst. Jag känner ingen skillnad från tidigare, förutom att jag är trängre och behöver mer uppvärmning men när jag väl är igång är det som vanligt och den "rätar ut sig". ;)


    Mycket bra, mycket bra, det är precis sådan här information jag är ute efter! Vad menar du med "framfall" dock? (Kanske är väldigt uppenbart men det är ett nytt ord för mig)
    Och ja, jag måste ta Cyklokapron för kraftiga blödningar och jag har en del mensvärk, känner de med värre värkar dock. Av vad jag förstått är den kraftiga blödningen mer av en hormonell grej som styrs av äggstockarna - om jag ska sälja in min livmoder lite här. :^)
  • Anonym (Ofrivillig hysterektomi)

    Framfall är som bråck men det är bindväven i slidväggarna som buktar. Läs här tex, www.underlivet.nu/sjukdomar/framfall-prolaps

    Jag har inte haft särskilt jobbigt med mens och värk, men nu när jag inte har det är det fantastisk skönt att inte behöva tänka på det och genomlida det varje månad. Men måste hålla reda på PMS:en så sätter fortfarande kryss i kalendern så maken vet när jag blir moody. ;)

    Barn kan man skaffa på många olika sätt, vi funderar på surrogat som alternativ för att få syskon till vårt barn. Adoptera är också en möjlighet som du nämner. Jag vet inte hur det är med donation, men föreställer mig att det inte har kommit så långt i Sverige på den punkten som någon nämnde tidigare i tråden. Jag tycker du absolut kan vända dig till din gynekolog och fråga om hysterektomi som ett alternativ för att slippa dina besvär vid menstruation, vilka följder ett sånt ingrepp kan ha och om det går att donera livmodern om du genomför det. Så du får lite mer kött på benen i dina funderingar. Visst är det intressant att få lite olika perspektiv på ett forum såhär, ställ massor mer frågor och kolla sedan upp det med sjukvården då de har bäst koll. :)

  • Anonym (donatorn)
    Anonym (Ofrivillig hysterektomi) skrev 2015-05-23 15:54:28 följande:

    Framfall är som bråck men det är bindväven i slidväggarna som buktar. Läs här tex, www.underlivet.nu/sjukdomar/framfall-prolaps

    Jag har inte haft särskilt jobbigt med mens och värk, men nu när jag inte har det är det fantastisk skönt att inte behöva tänka på det och genomlida det varje månad. Men måste hålla reda på PMS:en så sätter fortfarande kryss i kalendern så maken vet när jag blir moody. ;)

    Barn kan man skaffa på många olika sätt, vi funderar på surrogat som alternativ för att få syskon till vårt barn. Adoptera är också en möjlighet som du nämner. Jag vet inte hur det är med donation, men föreställer mig att det inte har kommit så långt i Sverige på den punkten som någon nämnde tidigare i tråden. Jag tycker du absolut kan vända dig till din gynekolog och fråga om hysterektomi som ett alternativ för att slippa dina besvär vid menstruation, vilka följder ett sånt ingrepp kan ha och om det går att donera livmodern om du genomför det. Så du får lite mer kött på benen i dina funderingar. Visst är det intressant att få lite olika perspektiv på ett forum såhär, ställ massor mer frågor och kolla sedan upp det med sjukvården då de har bäst koll. :)


    Åh ja, framfall! Har hört talas om det en smula, det är på listan av saker som jag kan bekymra mig om när de händer, burn that bridge when we get to it, så att säga. 
    Jaaa, min mens är oregelbunden också så det kan hända när som helst att en bara har blödit ner någonstans - den stressen lever jag mer än gärna utan. 
    Är surrogatmödraskap lagligt i Sverige dock?
  • Anonym (Ofrivillig hysterektomi)

    Förstår att det är en ständig stress att du kan blöda igenom när som helst. Det slipper man gärna om det går såklart. Kan tänka mig att göra en hysterektomi för att minska fysiska besvär kräver ganska många instanser för att du ska vara helt på det klara med konsekvenserna samt inte göra något förhastat.

    Är i och för sig inte olagligt med surrogatmödraskap, men väldigt juridiskt besvärligt och alla parter är rätt utsatta. Som jag förstått debatten har SMER, statens medicinsk-etiska råd, öppnat upp för möjligheten till altruistiskt surrogatmödraskap och att utredningen ska vara färdigställd i nu vår. Det som talar emot är att med altruistiskt SM förskjuts värderingarna och kommersiellt SM ses som mer okej, vilket det finns många som är emot.

  • Anonym (donatorn)
    Anonym (Ofrivillig hysterektomi) skrev 2015-05-23 17:08:44 följande:

    Förstår att det är en ständig stress att du kan blöda igenom när som helst. Det slipper man gärna om det går såklart. Kan tänka mig att göra en hysterektomi för att minska fysiska besvär kräver ganska många instanser för att du ska vara helt på det klara med konsekvenserna samt inte göra något förhastat.

    Är i och för sig inte olagligt med surrogatmödraskap, men väldigt juridiskt besvärligt och alla parter är rätt utsatta. Som jag förstått debatten har SMER, statens medicinsk-etiska råd, öppnat upp för möjligheten till altruistiskt surrogatmödraskap och att utredningen ska vara färdigställd i nu vår. Det som talar emot är att med altruistiskt SM förskjuts värderingarna och kommersiellt SM ses som mer okej, vilket det finns många som är emot.


    Jag hoppas du och din partner får den hjälp ni behöver med att skaffa ett till barn! Och jag har tid hos den lokala gynmottagningen för att prata om hysterektomi, men det tenderar att finnas småsaker till biverkningar som inte tas upp, därmed den här tråden. :^)
  • Anonym (Ofrivillig hysterektomi)

    Tack! Jo, visst kan det vara saker som glöms bort eller inte belyses så jag hoppas du får fler svar från andra som gjort hysterektomi här i tråden. Vill dock påpeka ännu en gång att följderna för min del som har äggstockar kvar är bara positiva, utöver att jag blev av med livmodern fastän vi tänkt fler barn. Du är i en annan situation och jag tycker det är strongt att titta på detta alternativet då samhället och många individer kan framstå som ganska kritiska mot att någon gör det frivilligt. Det borde få vara ett individuellt beslut.

Svar på tråden Någon som gjort hysterektomi som vill dela sina erfarenheter?