• Äldre 24 May 12:11
    2900 visningar
    4 svar
    +1
    4
    2900

    Vad är sant och falskt om kejsarsnitt? Experterna svarar

    Problemet med den där artikeln är densamma som jag upplevde när jag försökte ta ställning till risken med de olika förlossningssätten inför mitt första barn.

    Kejsarsnitt ökar risken för astma mm med trettio procent. Ok. Hur stor är risken från början? En ökning från tex tre av tio till fyra av tio är ju väldigt alarmerande. En ökning från tre av en miljon till fyra av en miljon är kanske inte lika avskräckande.

    Kejsarsnitt innebär större risk för mamman. Ok. Men barnet då? Och risk för vad? Jag är ärligt talat mer angelägen om att mitt barn slipper syrebrist än att jag själv drabbas av tex känselbortfall vid operationsärret.

    Det vi behöver veta är

    1. Hur stor är risken för olika komplikationer

    Och

    2. Hur allvarliga komplikationer är det vi snackar om?

    Ett barn som behöver hjälp att andas under två dagar efter födseln jämfört med livslång skada av syrebrist till exempel. Jag vet ju vad jag hade valt.

    Sfinkterruptur och dåligt sexliv i resten av livet jämfört med infektion i operationssåret och krångel med det i ett halvår? Jag vet ju vad jag hade valt.

    Men "risk för komplikationer " beskrivs alltid så svepande att man inte kan skilja det ena från det andra. Och alltså kan man inte göra ett välinformerat val som patient.


    42.
Svar på tråden Vad är sant och falskt om kejsarsnitt? Experterna svarar