• 8hjalphjalphjal555

    tampong gör ont!!!

    Jag är 15, jag har aldrig använt tampong förr (har testat, men det gör så ont att jag ej klarar av det), jag har nu testat att sätta in tampong innan jag duschar, jag har inte mens just nu men jag får den runt den 20-30, har ingen koll alls, brukar skriva upp när jag fick & när den slutade dock.. men åter till tampongen, jag har en rädsla för blod och jag är TVUNGEN att bada imorgon på idrotten.. mensen kan komma när som helst under dagen runt den 20-30 som jag sa, och den kan komma mitt i veckan osv, efter som imorgon är onsdag och jag brukade alltid få mens på onsdagar förr är jag rädd att få den imorgon, jag klarar inte av tampong, jag duschade just med en men det skaver otroligt mycket och jag känner den, om jag försöker föra in den mer så gör det extremt ont.. jag måste bada imorgon, vad i helsike gör jag? Jag är jätte nervös, jag hatar att bada & jag hatar mens.. Tips på hur man för in en tampong utan att det gör ont ? Eller tips på hur jag tar mig ur denna situation? Skulle jag kunna säga det till min lärare? Vad skulle ni gjort om ni var läraren & jag berättade detta? .. Jag hoppas min lärare tror mig, har extrem skräck för mens och det tog mig ett tag att våga ens vända mig till familjeliv, jag hatar att prata om detta, det är det värsta & mest hemska som existerar..


    hjälp ....
  • Svar på tråden tampong gör ont!!!
  • phillipha

    Men det är inte konstigt att det gör ont ju,tampong ska du ju inte ha om du INTE blöder. Då är ju slemhinnorna torra.

    Ingen gillar mens, kladdigt äckligt bökigt mm men det är vår lott som kvinnor ;)

    Du ska bada precis som vanligt i morgon, ha tamponger med dig och om du har fått mens innan du ska bada så sätter du in en, använd gärna lite vaselin på toppen så skaver det mindre. Om du inte blöder så hoppar du i och badar :)


  • Bibbidi

    Om en tampong har sätts in rätt så ska den inte kännas överhuvudtaget, så om du känner av den så är det för att du inte har tryckt in den tillräckligt långt in. Jag gjorde samma sak när jag var i din ålder! Tog ett tag innan jag fick till "tekniken". Cool

    Att du får ont av att prova trycka in den längre in tror jag beror på att du kanske blivit lite irriterad nu när den suttit "fel". Det är vad jag tror iaf. 

    Mens brukar ju aldrig komma som en "flodvåg" på en gång så sålänge du inte har fått mens när ni står och byter om så är det nog ingen fara! Men om du känner att du får lite kramper i magen medan du är i vattnet så kan du ju gå upp då ur vattnet och skylla på "träningsvärk" eller något sådant. Oskyldig Svårt att säga hur jag hade reagerat om jag var din lärare... Är simningen ett obligatoriskt moment? 


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bibbidi
    phillipha skrev 2015-05-26 21:22:45 följande:

    Men det är inte konstigt att det gör ont ju,tampong ska du ju inte ha om du INTE blöder. Då är ju slemhinnorna torra.

    Ingen gillar mens, kladdigt äckligt bökigt mm men det är vår lott som kvinnor ;)

    Du ska bada precis som vanligt i morgon, ha tamponger med dig och om du har fått mens innan du ska bada så sätter du in en, använd gärna lite vaselin på toppen så skaver det mindre. Om du inte blöder så hoppar du i och badar :)


    Detta ^ Skrattande
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • 8hjalphjalphjal555

    tänk om det börjar blöda medans jag är i vattnet?

    finns ej vaselin på skolan.

    vill inte sätta in tampong om jag redan fått mens, kommer bli rädd, äcklad & svimma.


    !!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Bibbidi
    8hjalphjalphjal555 skrev 2015-05-26 21:26:39 följande:

    jag är tvungen att simma, kommer inte få betyg annars? vill ej simma heller, vill inte visa upp min kropp.


    Du, jag kände samma sak när jag var i din ålder! Ville inte heller simma på gympan eller visa mig i bikini för klassen men det var bara att göra det och vet du vad? Det kändes BRA efteråt! Då kände man att det var gjort och att man hade klarat det, man ut från simhallen med huvudet högt. Det kommer att gå jättebra för dig imorgon! Sätt in tampongen precis innan du går i vattnet, sätt in den tillräckligt långt in så att du inte känner av den (annars sitter den fel). Och all oro för din kropp sitter bara i ditt huvud. 

    Lycka till imorgon! Simma på! 
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Kodia

    Jag tycker att du inte ska sätta in någon tampong förrän du får mens, för då kommer det inte att funka! Så om det inte kommit något innan simningen så ska du inte sätta in någon.
    Om den kommer innan simningen kan du prova att sätta in en. Ta lite vanligt lypsyl på toppen på tampongen om du inte har vaselin eller glidmedel. Sätt dig på huk eller skreva och försök att slappna av när du sätter in den. Sätt in den ganska långt (typ hela fingret ska in)
    Varför skulle du bli rädd, äcklad och svimma av att sätta in en tampong? Är du orolig att det ska komma blod på ditt finger? Hm, ja, det kan det göra, men det tvättar man av med en gång. 

  • gruvan

    Som flera har skrivit.

    1. Sätt inte in tampongen när du inte har mens.

    2. Gå på toaletten när du är i omklädningsrummet, har mensen inte kommit då byter du om, simmar och sen in i duschen så är det klart. Har mensen kommit, försök med en tampong med lypsyl på som någon skrev. Använd den minsta storleken. Slappna av och för den snett bakåt, inte rakt upp. Fingret måste in en liten bit för att tampongen ska hamna rätt och inte kännas. Ev får du lite blod på fingertoppen men det kan du tvätta bort snabbt.

    3. Har mensen kommit och du har provat med tampongen tycker jag du ska prata med din lärare. Var ärlig, säg att du fick mensen samma dag, att du har provat med tampong men att du inte lärt dig hur du ska få den rätt. Jag är idrottslärare och skulle en elev komma och berätta det för mig skulle jag försöka hitta en annan lösning. Problemet är väl om du har dragit liknande bortförklaringar tidigare? Då kan det ibland vara svårt att lita på eleven.

    Är det åk 9 du går i? Har ni haft någon simning tidigare den här terminen som du missat? Om inte, kommer det finnas möjlighet att gå på restsim om det är flera som missar simningen? Är det bara simning eller även livräddning? Har du någon gång sedan du började åk 7 visat de förmågorna du ska visa i morgon? När var senast? Om du t ex gjorde samma sak förra terminen och blev godkänd då kan du prata med läraren om det kanske inte gör nåt att du missar den här gången. At hen kan se tillbaka på förra terminens bedömning. Sen är det viktigt att veta att simning är en färskvara och därför vill vi lärare helst checka av den hos alla elever varje läsår. Om du absolut inte får missa det här tillfället be om att få ta med en förälder till simhallen som kan filma när du simmar och sedan skicka till läraren. Eller fråga om någon instruktör på simhallen kan titta på dig när du simmar och sedan lämna ett intyg och telefonnummer.

    Men som sagt, sikta på att simma i morgon. Det blir så mycket enklare både för dig och din lärare!

    Lycka till i morgon, du fixar det!

Svar på tråden tampong gör ont!!!