• Äldre 28 May 17:40
    2590 visningar
    18 svar
    18
    2590

    Vad händer när de fyllt 18

    Hej på er!

    Står inför ett dilemma :(
    Min dotter tar studenten nu, hon har bott ca 30% hos mig de sista två åren tidigare 50/50. Så de sista åren har vi löst det så att jag betalat underhåll - de dagar hon är hos mig. Sen har jag stöttat extra vid vissa tillfällen ( här är vi inte alltid överens)
    Men nu då hon är 18 och inte studerar så försvinner kravet att jag ska betala underhåll. men hur har ni löst frågan med vem som ska få stå för mat husrum tex?

    Givetvis har jag ett ansvar för min dotter inte det det handlar om. Men har nu blivit utskälld av ex och hon har bokat tid på familjerätten. Vi har två barn till en som bor halvtid och en som är hos mig varannan helg (här bet jag underhåll)

  • Svar på tråden Vad händer när de fyllt 18
  • Äldre 28 May 17:45
    #1

    Hon är vuxen så hon bör själv betala för mat, husrum och sina övriga kostnader.
    Vad ska hon göra efter studenten? Jobb eller studier? Båda ger pengar som täcker hennes kostnader.

  • Äldre 28 May 17:47
    #2

    Om inte flickan börjar jobba och betala för sig hemma, så anser jag att du bör hjälpa mamman ekonomiskt. Dock tror jag inte att det är ett juridiskt krav, but hey!, det är ju din dotter.

    Hon kan kontakta FK och ansöka om bostadsbidrag för inneboende.

  • Äldre 28 May 17:51
    #3

    Ingen större plan, men ska sommarjobba hela sommaren. sen har hon sökt två kurser. Det mamman vill är att jag ska betala för mat och dyl eftersom hon är där mer. Har försökt förklara att dottern nu är myndig och har ett eget ansvar.
    det enda jag fick tillbaka var att då får jag betala underhållet till dottern så får hon betala för att bo.

  • Äldre 28 May 17:55
    #4

    Jag vet att det inte är ett krav, jag kan vägra. Det jag ville veta var hur andra löst frågan. Klart det är min dotter! och att jag vill stötta henne.

  • Äldre 28 May 17:57
    #5

    Jag trodde att man hade försörjningsplikt till de fyllt 20? Går de ut gymnasiet vid 21 så får man snällt betala. Det här är ett jätteproblem för alla ensamma mammor. Alla bidrag försvinner när gymnasiet slutar samtidigt som försörjningsplikten ligger kvar till tjugoårsdagen. Du måste hålla isär underhåll och försörjningsplikt.

  • Äldre 28 May 17:57
    #6

    Jobbar hon får hon betala själv hemma, så klart!

    När hon studerar sedan tar hon CSN-lån och betalas för sig hemma, så klart!

  • Äldre 28 May 17:58
    #7

    Min pappa betalade underhåll tills jag flyttade hemifrån. Direkt till mamma. Jag flyttade vid 21 års ålder. Hade då studerat på universitet fram tills dess. Slapp studielån, vilket var underbart!

  • Äldre 28 May 17:59
    #8

    Tack får googla på försörjningsplikt:) och vad den innebär

  • Äldre 28 May 18:01
    #9
    elle9 skrev 2015-05-28 17:57:15 följande:

    Jag trodde att man hade försörjningsplikt till de fyllt 20? Går de ut gymnasiet vid 21 så får man snällt betala. Det här är ett jätteproblem för alla ensamma mammor. Alla bidrag försvinner när gymnasiet slutar samtidigt som försörjningsplikten ligger kvar till tjugoårsdagen. Du måste hålla isär underhåll och försörjningsplikt.


    Nej försörjningsplikten upphör när barnet fyllt 18 alt gått ur gymnasiet, dock längst till 21.
  • Äldre 28 May 18:24
    #10

    Nu är det så att jag är ensamstående pappa med betydligt sämre ekonomi än mitt ex. Och underhållet med skattade pengar gräver stora hål :( men klart att jag vill göra rätt för mig. Jag kände mig tvungen att ta upp diskussionen med mitt ex hur vi ska lösa frågan. Men tyvärr så finns bara alternativet att jag ska betala som innan för henne + lite till då hon inte får studiebidrag längre.

  • Äldre 28 May 21:00
    #11
    Linq69 skrev 2015-05-28 18:24:58 följande:

    Nu är det så att jag är ensamstående pappa med betydligt sämre ekonomi än mitt ex. Och underhållet med skattade pengar gräver stora hål :( men klart att jag vill göra rätt för mig. Jag kände mig tvungen att ta upp diskussionen med mitt ex hur vi ska lösa frågan. Men tyvärr så finns bara alternativet att jag ska betala som innan för henne + lite till då hon inte får studiebidrag längre.


    Varför ... hon ska ju jobba i sommar?
  • Äldre 28 May 21:10
    #12
    Linq69 skrev 2015-05-28 18:24:58 följande:

    Nu är det så att jag är ensamstående pappa med betydligt sämre ekonomi än mitt ex. Och underhållet med skattade pengar gräver stora hål :( men klart att jag vill göra rätt för mig. Jag kände mig tvungen att ta upp diskussionen med mitt ex hur vi ska lösa frågan. Men tyvärr så finns bara alternativet att jag ska betala som innan för henne + lite till då hon inte får studiebidrag längre.


    Ensamstående, ryggradslös pappa, eller? Hon är stor nu och lilla mamma får gott ta och klippa den ekonomiska navelsträngen. Sätt ned foten. Tjejen är myndig, hon har gått ut gymnasiet, hon får allt ta och betala hemma själv. 

    Vad säger hon om det hela, för resten?
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Äldre 28 May 23:21
    #13

    Precis jag ser heller inget konstigt i att detta arrangemanget med underhåll upphör. och hon ska jobba, sen kanske jag inte kommer att kräva att hon betalar hemma innan det är ngt mer stadigvarande. Tyvärr har jag svårt att få fram tillräckligt med argument och förklaringar för de inblandade. Det enda jag hör är betala eller familjerätten. Jag vill ju lösa detta utan att det blir bråk vi har ju två barn till. Och om vi bråkar blir det jobbigt med samarbetet kring dem. det här med barnen varannan vecka bygger på att man kan prata och lösa saker. Men nu har jag fått nog. Har bara diskuterat allmänt med dottern själv hur läget är. Vill inte göra ngt stort av detta innan studenten. Så samlar på mig info innan helvetet brakar lös. Men det finns en poäng i att jag saknar ryggrad i vissa lägen :( har inte tagit strid för vad jag tycker är rätt bara för att slippa bråk utan betalat och urholkat min ekonomi. 

  • Äldre 29 May 07:59
    #14

    Då din dotter är myndig och lämnat gymnasiet så har familjerätten inget med detta att göra. Dottern bestämmer själv var hon vill bo, föräldrarna vad de vill betala.

  • Äldre 29 May 22:07
    #15

    det tror jag med att de säger, får se vad ex hittar på då förmodligen drar hon in de andra barnen på ngt sätt då för att ha ngt att bråka om. Men tror att hon pratat med dem då jag helt plötsligt får lite snällare sms:) bara att vänta och se

  • Äldre 30 May 12:41
    #16

    Eftersom din dotter tar studenten upphör försörjningskravet och därmed borde det vara hon som betalar hemma. Konsumentverket har beräknat att det kostar ca 3750kr för en kvinna att bo hemma hos föräldrarna. Tycker hon kan betala det fördelat på var hon bor. Alltså om hon är hos dig 30% så ska hon betala den andelen av 3750kr till dig i hyra.

  • Äldre 1 Jun 19:01
    #17

    Du är försörjningsskyldig t.o.m. utgången av juni månad det år flickan tar studenten. 
    De förändringarna ni diskuterar nu börjar alltså gälla 1 juli.

  • Äldre 1 Jun 22:40
    #18

    Därför jag lyfte frågan nu så man vet vad som gäller, lite sent iofs då man betalar underhållsbidrag i förskott. Ngt vi skulle pratat om för ett år sedan typ. Men inte en månad hit eller dit som är det viktiga utan att alla inblandade vet vad som gäller.

Svar på tråden Vad händer när de fyllt 18