Inlägg från: Anonym (Hej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hej)

Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.

I min mans familj kan man se att adhd funnits generationer igenom. Min mans farmor hade det absolut. Hur det gick för henne i skolan vet jag inte. Däremot min svärfar har nog också det. Han fick väldigt mycket stryk och det märks fortfarande att han har dåligt självförtroende. Han hade problem skoltiden igenom. Han slutade skolan tidigt och blev fiskare. Det funkade ju på den tiden.

Min man har det troligen också. Han blev ju inte slagen men fick otroligt mycket skäll. Fick sitta inne på rasten och skriva meningar om att han ska skärpa sig istället för att vara ute med de andra. Också dåligt självförtroende och är jätterädd för att göra fel. Det har dock gått bra för honom, han tog igen skolan som vuxen.

Vår son har också mycket adhd drag. Skolan har dock hanterat det helt annorlunda nu. När han var yngre fick hela klassen springa ha ett varv runt skolan när han eller någon annan började bli rastlös. Så smart! Inget utpekande av någon enskild och hans fröken menade att alla barnen mådde bra av att röra sig. Nu går han på högstadiet och har upptäckt att han kan sitta och koncentrera sig ganska länge om han lyssnar på musik.

Jag tycker att min familj är ett tydligt exempel på att diagnoserna inte är påhittade och skolan kan göra mycket om de vill och tänker till. Däremot är det svårt för föräldrar att uppfostra sina barn i skolmiljö. Min sons farfar blev ju uppfostrad av den gamla stammen och det hjälpte honom inte ett dugg.

• Anonym (Hej)
    Anonym (håller med) skrev 2015-05-30 16:47:36 följande:

Och vad är det för fel på att använda straff, skamvrå och kvarsittning i uppfostran? Tror du att de flesta i den äldre generationen är skadade eftersom de fått denna typ av uppfostran, eller barn i andra europeiska länder, där den fortfarande används?

Det är inte ts som påstår att barn med npf är ouppfostrade, men idag använder många föräldrar de diagnoserna som ursäkt för att låta ungarna göra som de vill och driva omgivningen till vansinne.

Det hjälper inte med straff av det slaget. Och ja jag tror att många blivit och blir skadade av det.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-05-30 17:08:07 följande:

Så du menar att barn med t.ex adhd är för dumma för att kunna uppfostras att uppföra sig bland andra människor eller vad?

Oj! Hur kom du fram till den slutsatsen? Det hänger ju inte alls ihop med det du citerat.
Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.