Inlägg från: Anonym (Lena) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lena)

Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.

Det finns inget som säger att barn med NPF stör andra elever, eller att nt-barn inte gör det.

När jag gick i skolan på 80-talet fanns det definitivt stökiga barn i klassen. Huruvida de hade en funktionsnedsättning har jag ingen aning om. Men stökiga elever fanns även då. Jämför jag med mitt barns skolor var det värre förr om man jämför.

• Anonym (Lena)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-05-30 16:56:16 följande:

Min skola följde lagen och vi hade inte det ens under 70-talet.Som jag skrev ovan så följde min skola lagen. Att din inte gjorde det kan jag bara beklaga. Sen kan man inte bota funktionshinder men man kan definitivt även uppfostra barn som har funktionshinder. Enbart förståelse för alla fel gällande uppfostran kommer man inte långt med. De flesta med npf är normalintelligenta och förstår orsak och verkan, men många föräldrar verkar inte inse hur kloka barnen är utan förminskar deras förmågor.Omg... nehe du. Inte alls sant. Enda npfbarnet i klassen åkte ut när hen störde på lektionerna på 70-talet. Hen fick lära sig att lägga band på sitt behov av att störa alla andra. Hen blev en bra människa som vuxen. Utan psykiska problem av någon traumatisk skolgång där hen tvingades uppföra sig.

Vaddå inte sant? Hur kan du veta hur det var på min skola?

Jag har som sagt ingen aning om ifall det fanns någon i min klass med NPF, diagnoser var inget man pratade om och jag vet inte hur vanligt det var med själva diagnossättandet och att barnen fick rätt stöd heller.

Däremot fanns det bråkiga barn i min klass. De blev naturligtvis tillsagda när de betedde sig illa under lektioner. Har aldrig sagt nåt annat, det blir elever idag också. De slutade dock inte bete sig illa för det.

Men det var fler elever som var "bråkiga" i mina klasser på 80-talet än det varit i mitt barns klasser.
  • Anonym (Lena)

Jag har förresten aldrig någonsin hört någon förälder okejat sitt barns "dåliga beteende" med NPF.

• Anonym (Lena)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-05-30 17:10:33 följande:

Jag skrev inget om att det inte var sant... Läs om och läs rätt! Jag skrev att jag beklagar att din skola inte följde lagen. Inget annat.

Elever idag säger till lärarna. De visar ingen respekt alls för äldre. Så även om en lärare säger till så blir det ett jäkla tjafs bland npfbarnen som är vana att bestämma.

Mitt yngsta barns skola har mängder av npfare. Vilken kaos det är.

Du börjar under citatet av mitt inlägg med: inte alls sant

Så jag undrar då vad det är som inte alls är sant.

Vad var det som var olagligt i mitt inlägg? Menar du att min skola inte följde lagen för att det fanns bråkiga barn i klassen?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Saga) skrev 2015-05-30 18:06:25 följande:

Jag har en npf diagnos och önskar att jag fått gå i en skola för barn med npf. Klarade inte av den vanliga skolan. Blev för jobbigt för mig som har stort behov av att vara för mig själv i lugn och ro, min skolgång blev till ett helvete pga mobbning.

Jag har alltid varit den tysta, lugna och snälla flickan. 

Ja, det vore bra för många om det fanns fler varianter av skolor. Mindre klasser (och skolor) är ju bra för många barn med NPF som kan ha svårt med alla intryck, och ljud osv som blir under en vanlig skoldag.

Problemet i såna här diskussioner är dock att det ofta lyfts fram som att man ska ha särskilda klasser för barn med diagnoser för att de inte ska störa de duktiga barnen.

Och hela det resonemanget bygger ju på fördomar om både det ena och det andra.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (håller med) skrev 2015-05-30 18:55:12 följande:

Jag har aldrig påstått att föräldrarna sätter egna diagnoser, däremot använder många sina barns diagnoser som ursäkt för att inte uppfostra ungarna utan låta dem härja runt i affärer och på restauranger. Aga har jag inte nämnt, men du kanske tycker att åthutningar och konsekvenser för dåligt beteende är samma sak om att slå barn?

Detta påstås ganska ofta. Att föräldrar till barn med funktionsnedsättningar låter bli att uppfostra sina barn och hänvisar till att barnet har en funktionsnedsättning.

Jag har aldrig stött på detta fenomen.

Föräldrar till diagnosticerade barn brukar tvärtom söka hjälp hos BUP och liknande för att hitta rätt verktyg för barnen och lägger nog oftast ned mer eller åtminstone lika mycket tid på "barnuppfostran" som andra föräldrar.

Sen är det klart att det finns alla typer av föräldrar både hos de vars barn har NPF och de som inte har det.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (håller med) skrev 2015-05-30 19:14:17 följande:

I varenda FL-tråd dom handlar om barn som beter sig illa offentligt kommer det in folk och drar upp diagnoser som argument för att omgivningen ska stå upp med de ouppfostrade små ynglen. Om en unge får ett utbrott och skriker på en restaurang ska den antingen bli åthutad så att den genast fattar att man inte gör så, eller så tar föräldern ut ungen som konsekvens. Diagnos eller ej spelar ingen roll, barn ska från början lära sig att visa hänsyn och inte störa, men tyvärr fattar många föräldrar inte det. Man kan knappast gå utanför dörren idag utan att stöta på dessa ouppfostrade små äckel och hemma stör de också grannarna genom sitt gapande och skrikande.

Men ingenting av det du skriver visar ju att föräldrar till barn med funktionsnedsättning inte uppfostrar sina barn.

Hur kan du veta att dessa barn på restaurangen osv har funktionsnedsättningar? Menar du att föräldrarna säger till barnen (så du hör) - ja men fortsätt spring och härja du för du har ju AdHD så det gör ingenting?
  • Anonym (Lena)
    tobbe01 skrev 2015-05-31 07:54:30 följande:

De föräldrar som har möjlighet att arbeta mindre kan ju själva fostra sina NPF-barn, men annars så är det väl ngt som förskolan och så småningom skolan får ta hand om?

Så det är skolan som uppfostrar alla barn? Vad föräldrar gör spelar ingen roll för barnens utvecklin?

I så fall är ju hela denna diskussion om att föräldrar till barn med funktionsnedsättning inte uppfostrar sina barn med hänvisning till diagnos totalt irrelevant, eftersom knappt några barn enligt det sättet att resonerauppfostras av sina föräldrar.

Men sen är det också så att många föräldrar till barn med funktionsnedsättning går ned i tid, ibland inte jobbar alls för att kunna stötta sina barn. Det beror ju på barnets behov (och föräldrarnas förutsättningar).
  • Anonym (Lena)
    ica skrev 2015-05-31 09:42:46 följande:

Eller så har de närvarande föräldrar som hanterar situationen. För ofta är det väl inte barnen som är problemet utan att föräldrarna inte agerar som föräldrar. Istället sitter de lugnt kvar och äter medan deras barn stör övriga gäster.

Ja, och det har nog väldigt lite att göra med om barnet har en funktionsnedsättning eller ej. Oengagerade föräldrar finns ju inom alla "grupper".
  • Anonym (Lena)
    tobbe01 skrev 2015-05-31 12:09:59 följande:

Finns så många konstiga diagnoser som sätts på barn nu för tiden. Diagnoser som följer dem genom hela livet som en fotboja. Jag känner en familj som har en flicka som är autistisk, och hon är AUTISTISK med stora bokstäver och därför blir jag riktigt trött på när jag hör om barn som på det stora hela fungerar bra men har problem i skolan och då får diagnoser ur "autismspektrat"! En förolämpning mot de som har autistiska barn på riktigt. Jag skulle kämpa med näbbar och klor om det var mitt barn som hade problem för att mitt barn INTE skulle få en diagnosstämpel eftersom den där hjälpen man tror att man ska få den finns inte.

Hur kan det vara förolämpande för en förälder med ett barn med en funktionsnedsättning att det finns andra barn med andra funktionsnedsättningar?

Jag antar att du med riktig autism menar bär personen också har en intellektuell funktionsnedsättning? Det blir förstås helt andra förutsättningar än med autismspektrumtillstånd (det som tidigare hette Aspergers syndrom). Med denna diagnos kan man ju mycket väl ha högre iq än genomsnittet. Svårigheterna skiljer sig ju också en hel del mellan individer med samma diagnos. Så förvirrande kan jag förstå att det kan vara, Särskillt när många associerar autism just med intellektuell funktionsnedsättning, men förolämpande?

Många med denna funktionsnedsättning får också bra hjälp med att förstå hur man själv fungerar och för att hitta verktyg att hantera vardagen bättre. Beklagligt omdu har dåliga erfarenheter av den hjälp som finns att få. Men är stödet dåligt på en ort eller i ett visst sammanhang borde väl den bästa läsningen vara att kämpa för att få bättre stöd?
  • Anonym (Lena)
    tobbe01 skrev 2015-05-31 13:50:54 följande:

Är det inte så för många av oss "normala" också? Varje dag är inte enkel och självklar här i livet.

Men om man har svårt att klara vardagen utan extra hjälp och stöd - är det inte bra om man få det stödet då? Det kan ju många gånger vara så att om man får ett initialt stöd med att hitta rätt "metodik" så kan man leva ett helt "vanligt" liv sen. Är inte det bra?

Jag har för övrigt själv inte NPF medan min dotter har det. De vardagliga svårigheter som jag kan ha är inte att jämföra med de mindotter har. Och om hon kan få hjälp att hantera sina svårigheter och leva ett så bra och "normalt" liv som möjligt kan jag inte se det som något annat än positivt.

Att hon får hjälp av nån som kan sin sak med att hitta verktyg för att klara sin vardag på ett bra sätt och mår bra av det, hur kan det vara fel? Eller tom förolämpande mot någon annan?
  • Anonym (Lena)
    Aniiee skrev 2015-05-31 14:07:46 följande:

Ja, och? Jag är "hon med asperger" (inte hon i bonde söker fru, dock =P), sen jag var barn. 6 år för att vara noga. Jag tycker för övrigt inte heller om "autismspektrumdiagnosen", jag har ASPERGER inte autism, och jag vill bli behandlad som en som har asperger, inte som en som har autism, för det är en jäkla skillnad. Asperger är i mångt och mycket en osynlig och därmed ofta "oförstådd" diagnos, som du visar ypperligt prov på. Hur många tror du vet att jag har asperger om jag inte talar om det? Och i vilka sammanhang tror du folk undrar?

Asperger inte inte en "lightdiagnos", men det är inte autism, det håller jag med om. 

Det där med diagnosen kan jag hålla med om. Jag tror att den är förvirrande för många och att man riskerar att bli bemött på fel sätt då autismspektrumtillstånd lätt kan blandas ihop med autism (med intellektuell funktionsnedsättning). Men även inom vården kallar man det ju "Asperger" i vardagligt tal även om diagnosen idag är en annan.
  • Anonym (Lena)

Men

tobbe01 skrev 2015-05-31 14:12:01 följande:

Finns det hjälp att få för alla dessa barn som numera har diagnoser så är det ju toppen. Jag har tyvärr läst spaltmil om folk som klagat över att deras barn INTE fått hjälp och stöd tillräckligt. 

Men de får väl inte ner hjälp utan diagnos?
  • Anonym (Lena)
    Aniiee skrev 2015-05-31 14:18:21 följande:

Det är uppenbarligen väldigt förvirrande för "läkarna" på försäkringskassan i alla fall =P

På vilket sätt då? Vad får det för konsekvenser?
  • Anonym (Lena)
    tobbe01 skrev 2015-06-01 05:15:23 följande:

Så idag får alla dessa horder av barn med olika störningar inom "autism-spektrat" bra hjälp i skolan? Det finns resurser till det när det inte finns en krona att köpa läroböcker för och klasserna blir allt större?

Det är inte horder av barn som får diagnoser inom autismspektrat. En person på 200 räknas ha det som kallas "Asperger". En elev i var sjunde klass ungefär.

Mycket av den hjälp man får (via BUP) handlar om att få förståelse för hur man själv fungerar och varför. Det kan vara mycket förvirrande och jobbigt för en ung person att upptäcka att man fungerar annorlunda än de flesta andra. Man kan tex få KBT- terapi för att hitta sätt att hantera sin vardag. Det finns också verktyg i form av appar som man kan ha på telefonen osv. Men det viktiga är ju att man själv och ens föräldrar lär sig hur man fungerar så att man kan ha det med sig i det vardagliga livet. En grundläggande förståelse hjälper mycket.

I skolan kan det handla om att man kan behöva extra hjälp att få vissa uppgifter förklarade för sig eller en plats att få undan för att vila från det sociala en stund och tanka energi. Och kanske fram för allt. Förståelse från lärarna för hur man fungerar. Många barn med Aspergers blir så kallade hemmasittare för att de inte orkar med skolan (främst det sociala och ljuden). Men med god kunskap är det lättare att undvika den situationen.

Det innebär naturligtvis inte att allt blir perfekt bara för att en diagnos sätts, men det underlättar att ha en grundläggande kunskap när man ska bemöta olika situationer.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Skäcködla) skrev 2015-06-01 12:06:58 följande:

Okey, men har den ökade diagnostiseringen medfört att vi fått en bättre skola?

En skola som skulle anpassas efter barn med Aspergers behov - små klasser, tydliga rutiner mm passar nog även de flesta barn utan funktionsnedsättningar. Men syftet med att fastställa en diagnos är naturligtvis för att individen ska få korrekt stöd. Precis som gäller alla andra typer av diagnoser som läkare sätter. Man ställer ju inte diagnosen "brutet ben" för attförbättra för idrottsföreningar utan för att personen med brutet ben ska få korrekt behandling.
Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.