Inlägg från: Anonym (håller med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (håller med)

Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.

Håller med ts. Många äldre jag känner bekräftar att samhället blivit mycket slappare mot barn som uppför sig illa och att ordningen i skolan är mycket sämre nu än när de var barn eller deras barn var mindre. Visst fanns det barn med (odiagnosticerade) beteendeproblem då också men de ursäktades inte på samma sätt som idag.

• Anonym (håller med)
    The past is now skrev 2015-05-30 15:22:52 följande:

För TS fick stökiga/bråkiga barn sitta i skamvrån, fick stryk, fick kvarsittning och andra straff. Sk OBS klasser och en del skrämdes till vettet. DÄR har du barnen som "uppförde sig"!

Misshandel och annan kränkning är förbjudet.

Mina barn med NPF är väluppfostrade pga tydliga ramar och regler samt en skola som är FANTASTISK! Hur är din kunskap och erfarenheter i ämnet TS? Dra aldrig alla över en kam.

Och vad är det för fel på att använda straff, skamvrå och kvarsittning i uppfostran? Tror du att de flesta i den äldre generationen är skadade eftersom de fått denna typ av uppfostran, eller barn i andra europeiska länder, där den fortfarande används?

Det är inte ts som påstår att barn med npf är ouppfostrade, men idag använder många föräldrar de diagnoserna som ursäkt för att låta ungarna göra som de vill och driva omgivningen till vansinne.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Suck!) skrev 2015-05-30 13:42:14 följande:

Och vad har du för ursäkt för att vara så okänslig och korkad då?

Oj, här har ts visst trampat på en öm tå. Är du kanske en av föräldrarna som inte har koll på sina barn?
  • Anonym (håller med)
    PinkSugar skrev 2015-05-30 13:46:31 följande:

Återinför OBSklasserna. Helst på ställen långt i från den vanliga skolan. Typ 2 mil ut i skogen. För allas bästa.

Uppfostringsanstalter som fanns förut vore kanske en bra idé eftersom föräldrarna uppenbart är för inkompetenta för att ha hand om sina barn.
  • Anonym (håller med)
    Fiona M skrev 2015-05-30 14:26:10 följande:

Både samhället och synen på barn har ändrats de senaste 30 åren -tack och lov.

Ja, tyvärr har barnen blivit sämre uppfostrade som följd. Varför tror du svenska barn utmärker sig i Pisa-undersökningen när det gäller dålig ordning och sena ankomster? Det har gått så långt att statsministern häromdagen uppmanade föräldrar att se till att deras barn sköter sig bättre.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Hehe) skrev 2015-05-30 17:00:01 följande:

Hehe nej dessförinnan skickades adhd-barn till sterilisering och tvångsvård det borde vi införa igen mohahha

Varför ska folk som inte har adhd själva lägga sig i och ta sig rätten att bestämma något som dom inte har en aning om?

Och det finns FYSISKA bevis för att adhd existerar vännen, Magnetkamrerab ljuger inte.

Så om ni är personer som tycker att det måste finnas fysiska bevis för att diagnostisera sååå ja det finns! Bara att googla.

Love

Ja och varför ska folk som inte är pedofiler själva uttala sig om pedofili? Kom med något bättre argument.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Hehe) skrev 2015-05-30 17:14:05 följande:

Ursäkta mig men vad har detta med adhd att göra? Varför skulle inte adhd existera bara för att dagens barn presterar dåligt i Pisa? Förövrigt är Pisa-testet ett ganska misstrott test bland många idag, enligt kritikerna så är Pisa inte ett test som vi bör lägga alls så mycket tillit till som vi gör idag.

Var har jag skrivit att adhd inte finns? Vad jag menar är att svenska barns dåliga uppförande inte har med adhd eller andra diagnoser att göra utan det är föräldrarna som är för slappa och många använder diagnoser om ursäkt för att låta barnen leva rövare. Varför skulle man misstro uppgifterna från undersökningen om att svenska barn är dåliga på ordning tycker du, är det någon konspiration mot Sverige kanske?
  • Anonym (håller med)

I trådar om barnfria bröllop och restauranger skriver många att det går ju så bra att ha barn på bröllop och restauranger i andra länder, så varför inte i Sverige? Ja, det beror just på att barnen här är sämre uppfostrade och tillåts leva fan överallt, därför väljer allt fler att porta barn från bröllop, restauranger och andra ställen.

• Anonym (håller med)
    The past is now skrev 2015-05-30 18:45:20 följande:

Jag tvivlar på att det finns föräldrar som sätter egna diagnoser på sina barn och använder det som en ursäkt!? Det är inget man kan göra själv och det tar tid, dvs en utredning med olika tester.

I vårt land är det förbjudet med aga, all form av aga. Ja jag arbetar med äldre och de mår JÄVLIGT dåligt idag. Har hört förskräckliga berättelser som skulle få även ditt blod att frysa till is.

Jag har aldrig påstått att föräldrarna sätter egna diagnoser, däremot använder många sina barns diagnoser som ursäkt för att inte uppfostra ungarna utan låta dem härja runt i affärer och på restauranger. Aga har jag inte nämnt, men du kanske tycker att åthutningar och konsekvenser för dåligt beteende är samma sak om att slå barn?
  • Anonym (håller med)
    The past is now skrev 2015-05-30 19:04:06 följande:

Det tror inte jag ett dugg på. Har som sagt inte stött på det själv. Och då har jag jobbat med barn i olika åldrar i många år. Är med i skola och förskola med mina egna barn. Möter som sagt dagligen barn med olika svårigheter och INGEN är ouppfostrad och ingen förälder curlar och skyller på någon form av diagnos. Jag jobbar även som undersköterska (med äldre) och även där möter jag olika svårigheter, är de ouppfostrade (från början) menar du?

Vad är åthutning i din värld? Konsekvenser får vi alla i livet. Vad du än väljer så är det en konsekvens av handlandet.

Så nej mig kan du aldrig få på din sida. Mina barn kan prata och vi har som sagt inga problem, DOCK blir DE störda av de sk normala barnen som spottar, svär och är rent sviniga.

The past is now skrev 2015-05-30 19:04:06 följande:

Det tror inte jag ett dugg på. Har som sagt inte stött på det själv. Och då har jag jobbat med barn i olika åldrar i många år. Är med i skola och förskola med mina egna barn. Möter som sagt dagligen barn med olika svårigheter och INGEN är ouppfostrad och ingen förälder curlar och skyller på någon form av diagnos. Jag jobbar även som undersköterska (med äldre) och även där möter jag olika svårigheter, är de ouppfostrade (från början) menar du?

Vad är åthutning i din värld? Konsekvenser får vi alla i livet. Vad du än väljer så är det en konsekvens av handlandet.

Så nej mig kan du aldrig få på din sida. Mina barn kan prata och vi har som sagt inga problem, DOCK blir DE störda av de sk normala barnen som spottar, svär och är rent sviniga.

I varenda FL-tråd dom handlar om barn som beter sig illa offentligt kommer det in folk och drar upp diagnoser som argument för att omgivningen ska stå upp med de ouppfostrade små ynglen. Om en unge får ett utbrott och skriker på en restaurang ska den antingen bli åthutad så att den genast fattar att man inte gör så, eller så tar föräldern ut ungen som konsekvens. Diagnos eller ej spelar ingen roll, barn ska från början lära sig att visa hänsyn och inte störa, men tyvärr fattar många föräldrar inte det. Man kan knappast gå utanför dörren idag utan att stöta på dessa ouppfostrade små äckel och hemma stör de också grannarna genom sitt gapande och skrikande.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Lena) skrev 2015-05-30 19:10:55 följande:

Detta påstås ganska ofta. Att föräldrar till barn med funktionsnedsättningar låter bli att uppfostra sina barn och hänvisar till att barnet har en funktionsnedsättning.

Jag har aldrig stött på detta fenomen.

Föräldrar till diagnosticerade barn brukar tvärtom söka hjälp hos BUP och liknande för att hitta rätt verktyg för barnen och lägger nog oftast ned mer eller åtminstone lika mycket tid på "barnuppfostran" som andra föräldrar.

Sen är det klart att det finns alla typer av föräldrar både hos de vars barn har NPF och de som inte har det.

På FL hävdar många att det är diskriminering att kasta ut barn med funktionsnedsättningar som stör på restauranger eller att kräva att de inte ska störa grannarna i hyreshus genom att gapa och skrika hela tiden.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Lena) skrev 2015-05-30 19:19:28 följande:

Men ingenting av det du skriver visar ju att föräldrar till barn med funktionsnedsättning inte uppfostrar sina barn.

Hur kan du veta att dessa barn på restaurangen osv har funktionsnedsättningar? Menar du att föräldrarna säger till barnen (så du hör) - ja men fortsätt spring och härja du för du har ju AdHD så det gör ingenting?

Jag har sett många på FL skriva att omgivningen ska acceptera att deras barn stör eftersom de har funktionsnedsättningar, och de som inte gillar störningarna ska stanna hemma eller flytta ut i skogen.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Hehe) skrev 2015-05-30 21:42:08 följande:

ja precis, "många använder diagnoser som ursäkt för att barnen ska få leva rövare"... Så du menar alltså att du tycker att barnen med npf nog egentligen skulle kunna bete sig bättre om dom bara blev uppfostrade mer? Då förstår du ju inte ens vad det innebär att ha någon npf-diagnos, som npfbarn får man ofta höra varje dag att man ska skärpa sig, vara tyst, inte störa, vara lugn osv. Dessa barn vill inget annat än att kunna bete sig som alla andra och också känna sig duktiga men dom kan inte det för dom kan inte alltid styra vissa beteenden. Det är inte bara att ta sig i kragen och skärpa sig för man har faktiskt en funktionsnedsättning! Även om den inte syns utanpå!

Och att det är så många som du säger som skyller på diagnos när deras barn är stökiga är jag mycket tveksam till, menar du då att barnens föräldrar hittar på att barnen har diagnos? Eller vad menar du?

Annars är det ungefär som att säga att föräldrar till rullstolsburna barn bara skyller på att dom inte kan gå när det är höjdhopp i skolan, dom kan nog hoppa egentligen men föräldrarna bara curlar dom?!!

Om du är så upprörd över hur dagens barn beter sig så starta en tråd om det istället, varför blanda in npf över huvudtaget?

Förstår du inte vad jag skriver? Även om barnen har ett funktionshinder är det inget frikort för låta dem härja runt i samhället och förpesta tillvaron för omgivningen. Föräldrarna får vara strängare eller låta bli att ta med dem till ställen där de kan störa, precis som ts skriver fungerade det förr i tiden. Jämförelsen med rullstolsburna haltar eftersom rullstolsburna inte kunde lära sig gå förr i tiden heller men barn med autism eller adhd var så illa tvungna att lära sig veta hut och att barn ska synas, inte höras eftersom det var den allmänna attityden innan den fria uppfostran gjorde sitt intåg.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Nej...) skrev 2015-05-30 21:53:45 följande:

Så du sitter här och uttrycker dig som du gör pga vad du har läst på FL?? Dina åsikter bygger alltså på detta? Du kallar barn för små äckel... Suck, jag orkar inte ens fortsätta...

Jag bygger inte bara mina åsikter på FL men det var exempel på att det som jag beskriver förekommer. Ja, ungjävlar som inte kan uppföra sig är äckel, vilket i och för sig inte är deras fel utan föräldrarnas.
  • Anonym (håller med)
    Dr Mupp skrev 2015-05-31 08:42:30 följande:

Nej NPF-barn kunde inte sköta sig bättre förr, skillnaden var att samhället var mer strukturerat och kraven på individen var mindre. Förr kunde man hoppa av skolan och börja jobba på bruket, det går inte längre. NPF-barnen gick i OBS-klasser och en hel del av dem hamnade i särskolan av fel anledning. Eller så var NPF-barnen de där bråkiga barnen i klassen.

Vad är bra uppfostrade barn?  

Alla barn vill sköta sig. Det är grundläggande för alla barn. Inget barn vill ha skäll, straff eller för den delen smisk (en del agar ju trots att det är förbjudet). Alla barn kan också sköta sig om man ger dem förutsättningarna. NPF-barn behöver mer stöd och mer anpassning för att kunna sköta sig. 

Bra uppfostrade barn är de som inte stör undervisningen i klassrummet och inte skriker eller springer runt och tjoar på ställen som caféer, restauranger, affärer eller andra ställen där det stör. Det var självklart förr i tiden men nu skiter föräldrarna i att ta sitt ansvar.
Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.