Anonym (Lärare) skrev 2015-06-01 06:30:00 följande:
Jag gick på högstadiet 1985-88 och på min skola - och många andra - fanns specialundervisningsgrupper. Man avskaffade OBS-klasserna på pappret, men behöll dem i praktiken; så även idag (jag jobbar som lärare på högstadiet). När Skolinspektionen kommer döljer man grupperna. Man får ha speciella grupper, men de får inte vara permanenta utan temporära stödinsatser. Man kan trolla ganska mycket med formuleringar i ÅP...
Jag tror att det fria skolvalet, kommunaliseringen i kombo med nya läroplaner i vilka man började betona de teoretiska ämnena och vikten av högskolebehörighet lett till större frustration för de barn - med eller utan diagnoser - som inte har förmåga/intresse för den inriktningen. Alla barn ska inkluderas i det faktiska rummet, dvs alla ska sitta i samma klassrum med samma lärare, som förväntas individanpassa in absurdum. Istället för att avdramatisera det faktum att vi alla är olika och det är OK, måste idag alla klara exakt samma krav på samma tid, i samma rum... Inte schysst mot någon av de inblandade.
Men så har det väl alltid sett ut i skolan? Är det inte ett led i att bli socialiserad vuxen individ att lära sig att bete sig som folk i grupp? Att alltför många förväntas kunna läsa på universitet är tragiskt. Har inte en susning men misstänker att det är många unga som sitter med studielån efter att ha läst meningslösa kurser eller inte klarat att avsluta sin univ.utbildning. Läste (eller hörde) om att det kommer elever till universitet/högskolor idag som inte vet att det ska vara stor bokstav i början av en mening och som inte kan ta till sig löptext.