Nomanisanisland skrev 2015-05-31 15:48:22 följande:
Att sätta barn i skamvrån som du förespårkar är fullkomligt meningslöst och fyller ingen som helst annan funktion än att kränka, hade som barn bara känt det djupaste förakt och eventuellt medlidande för någon som var dum i huvudet nog för att försöka med det.
Att sätta ett barn i skamvrån är så klart helt oacceptabelt, men många barn behöver tas ur en jobbig situation för att lyckas komma ner i varv igen. Det kan då få sitta på en stol med en vuxen bredvid sig, som det också får prata med när det kommit ner i varv. Detta brukar kallas för time-out, men en klok föreläsare jag lyssnade på kallade det för time-in istället. Gör man detta på rätt sätt så är det faktiskt en time-in för mig som vuxen, där jag visar barnet att jag är med det i det jobbiga och hjälper det att ta sig ur det...för en utomstående är det nog svårt att se skillnaden på att "sitta i skamvrån" och att få en "time-in"...för barnet är det en STOR skillnad. Det beror helt på vilken attityd den vuxne har mot barnet.
Jag håller fullt med dig i din åsikt om skamvrår så som Anonym (håller med) beskriver det. Straff och skam hör inte hemma i barnuppfostran! Ville bara göra ett förtydligande.
Konsekvenser däremot är viktigt, det ger barnet förståelse för varför deras handlande kan vara olämpligt. Sedan skam som barnet känner själv ska man inte förminska, men heller inte spä på. Skamkänslor är bra, men man ska inte lämna barnen ensamma med dem utan hjälpa dem att hantera dem på ett tryggt och respektfullt sätt.