• Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.
  • Fiona M

Både samhället och synen på barn har ändrats de senaste 30 åren -tack och lov.

• Anonym (Nej...)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-05-30 14:22:23 följande:

Nej. 1969 började alla gå samma klass igen, förutom särskolebarnen.

Vi hade OBS-klass på min skola när jag gick på högstadiet. Det var ca 1990...
  • sextiotalist

Jasså. Vi hade OBS-klass under 70-talet i den skolan jag gick i och även i andra skolor.
  • Anonym (Hej)

I min mans familj kan man se att adhd funnits generationer igenom. Min mans farmor hade det absolut. Hur det gick för henne i skolan vet jag inte. Däremot min svärfar har nog också det. Han fick väldigt mycket stryk och det märks fortfarande att han har dåligt självförtroende. Han hade problem skoltiden igenom. Han slutade skolan tidigt och blev fiskare. Det funkade ju på den tiden.

Min man har det troligen också. Han blev ju inte slagen men fick otroligt mycket skäll. Fick sitta inne på rasten och skriva meningar om att han ska skärpa sig istället för att vara ute med de andra. Också dåligt självförtroende och är jätterädd för att göra fel. Det har dock gått bra för honom, han tog igen skolan som vuxen.

Vår son har också mycket adhd drag. Skolan har dock hanterat det helt annorlunda nu. När han var yngre fick hela klassen springa ha ett varv runt skolan när han eller någon annan började bli rastlös. Så smart! Inget utpekande av någon enskild och hans fröken menade att alla barnen mådde bra av att röra sig. Nu går han på högstadiet och har upptäckt att han kan sitta och koncentrera sig ganska länge om han lyssnar på musik.

Jag tycker att min familj är ett tydligt exempel på att diagnoserna inte är påhittade och skolan kan göra mycket om de vill och tänker till. Däremot är det svårt för föräldrar att uppfostra sina barn i skolmiljö. Min sons farfar blev ju uppfostrad av den gamla stammen och det hjälpte honom inte ett dugg.

• The past is now

För TS fick stökiga/bråkiga barn sitta i skamvrån, fick stryk, fick kvarsittning och andra straff. Sk OBS klasser och en del skrämdes till vettet. DÄR har du barnen som "uppförde sig"!

Misshandel och annan kränkning är förbjudet.

Mina barn med NPF är väluppfostrade pga tydliga ramar och regler samt en skola som är FANTASTISK! Hur är din kunskap och erfarenheter i ämnet TS? Dra aldrig alla över en kam.

• Anonym (yr)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-05-30 13:40:29 följande:
    Nej det stämmer inte. Vi hade särskola på den tiden, men det vara bara de lågbegåvade som gick där. Npfbarnen gick i vanliga klasser. Så det du skriver är bs.

Vad yrar du om? Blir minst sagt pinsamt när någon kategoriskt framställer saker som fakta när de är helt fel. Ännu pinsammare att kalla det BS.

Vi vet väl själva hur det var vi som växte upp under de åren? Min syster gick i sk OBS-klass t ex och hade praktik 3 dagar/vecka. Eller menar du att vi har drömt det?
  • Anonym (Lena)

Det finns inget som säger att barn med NPF stör andra elever, eller att nt-barn inte gör det.

När jag gick i skolan på 80-talet fanns det definitivt stökiga barn i klassen. Huruvida de hade en funktionsnedsättning har jag ingen aning om. Men stökiga elever fanns även då. Jämför jag med mitt barns skolor var det värre förr om man jämför.

• Anonym (sluta döma!)
    Det stämmer inte. Jag är född 1977 och gick i "obs-klass" i åk 5-7.
    De flesta barnen i den klassen har som vuxna fått diagnoser inom npf.

För mig var det livräddande att gå i "obs-klassen". Hade jag inte fått gå där och få den lugn och ro, och förståelse, som jag behövde, hade jag tagit livet av mig.
    Det var sannerligen inget fel på uppfostran i mitt fall- i så fall hade mina syskon knappast varit så skötsamma och väluppfostrade. Det går inte att fostra bort funktionshinder. Men det går att ge förståelse och bemötande anpassat för dem som har npf så att funktionshindret inte blir handikappande.
  • Anonym (håller med)
    The past is now skrev 2015-05-30 15:22:52 följande:

För TS fick stökiga/bråkiga barn sitta i skamvrån, fick stryk, fick kvarsittning och andra straff. Sk OBS klasser och en del skrämdes till vettet. DÄR har du barnen som "uppförde sig"!

Misshandel och annan kränkning är förbjudet.

Mina barn med NPF är väluppfostrade pga tydliga ramar och regler samt en skola som är FANTASTISK! Hur är din kunskap och erfarenheter i ämnet TS? Dra aldrig alla över en kam.

Och vad är det för fel på att använda straff, skamvrå och kvarsittning i uppfostran? Tror du att de flesta i den äldre generationen är skadade eftersom de fått denna typ av uppfostran, eller barn i andra europeiska länder, där den fortfarande används?

Det är inte ts som påstår att barn med npf är ouppfostrade, men idag använder många föräldrar de diagnoserna som ursäkt för att låta ungarna göra som de vill och driva omgivningen till vansinne.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Suck!) skrev 2015-05-30 13:42:14 följande:

Och vad har du för ursäkt för att vara så okänslig och korkad då?

Oj, här har ts visst trampat på en öm tå. Är du kanske en av föräldrarna som inte har koll på sina barn?
Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.