• missca­rolina
    Äldre 31 May 19:09
    8341 visningar
    29 svar
    29
    8341

    Ofrivilligt barnlös med kris i relationen? Är jag ensam?

    Hej på er!
    Jag vill veta om någon känner igen sig i mina problem, och om någon har råd och tips på en lösning.

    Jag och min pojkvän har varit tillsammans i åtta år. Vi har försökt att skaffa barn i ca 6år. För 5år sedan fick jag ett missfall i v11. Sedan dess har jag inte blivit gravid. 

    Först nu har vi kontaktat vården och påbörjat en utredning. Tyvärr känner jag nästan att det är försent! Jag känner att relationen tagit stryk av hela vår situation. Att känna spontan passion är omöjligt för mig. Men han säger sig vara nöjd med samlivet. Vi har en i övrigt bra relation. Vi bråkar ytterst sällan. Men som sagt, passionen är borta. Ärligt talat har vi haft problem redan innan, och jag misstänker att utredningen kommer att visa att vi är fullt friska, och att barnlösheten kommer av att vi bara har haft sex ca 1-2 gånger i månaden. Han har inte behöv av mer. Jag tar alltid initiativet, har en mycket stark lust. 

    Hur har ni andra gjort för att behålla gnistan mitt i barnskapar-kaoset? Hur ofta har ni haft sex då ni försökt få barn? Är det försent, och hur ska jag göra för att få honom att inse att det är ett problem på riktigt?

    Många frågor här inser jag :) Mest av allt vill jag bara höra hur andra ser på dessa problem.
  • Svar på tråden Ofrivilligt barnlös med kris i relationen? Är jag ensam?
  • Äldre 7 Jul 12:49
    #11

    PS. Vet inte din ålder men om du verkligen är orolig över att ni ska gå ifrån varandra utan barn välj då frys in dina ägg. Om ekonomin tillåter. Då kan du befrukta dem med donator och bli ensam mamma sen. Kram o lycka till

  • Äldre 7 Jul 13:10
    #12
    +1

    Det är en jobbig, orolig och nervös sits att försöka och påbörja utredning. Vi har också tagit den vägen. Vi våra initiala tester visade det sig att maken hade 0% ideala spermier, det knäckte honom men sedan efter provomgång två med fördjupad analys visade det sig att de var ok.

    Problemet visade sig ligga hos mig. Jag har inte PCO fullt ut men något liknande, med många äggblåsor och oregelbunden ägglossning. Så med Pergotime fick jag bättre ägglossning och blev sedan gravid.

    Inför graviditet två (och ett missfall i bagaget) fick jag Levaxin för att få ner TSH under 2 men Pergotime behövdes inte.

    Under denna tid blev det nästan enbart "avelsex" utan passion. Men däremotblev det ju ca 4-ggr per äl för att pricka rätt. Några gånger dagarna innan, på själva dagen och dagen efter.

    Så jag tänker att det ser ganska ljust ut för er om du får hjälp med att få en mer regelbunden äl och lite mer sex under äl-dagarna...

    Tänker att 1-2ggr per månad är ganska lite om man kanske inte ägglossning varje månad....

    Lycka till

  • missca­rolina
    Äldre 15 Jul 19:55
    #13
    FideIi skrev 2015-07-07 10:36:37 följande:

    Hej ts!

    Jag vill bara säga att du inte är ensam, befinner mig i en liknande situation. Har försökt få barn i drygt 3 år, blev utredd efter 1 år och fick då veta att allt såg ok ut, min sambo har lite lägre spermievärden kring gränsvärdena men då jag hade så mycket ägg så ville de att vi skulle fortsätta på egen hand. Vårt stora problem har varit det samma som ert, vi har sex max 1 gång i månaden. Jag är övertygad om att det också har påverkat att vi inte har blivit gravida, tillsammans med min sambos spermievärden. Men det går ju inte heller att tvinga fram lusten, mitt fall är det samma som ditt, min sambos lust är lägre än min. Jag lyssnade på ett tag sedan på en podd om just göra-barn-sex, rfsus "sexpodden" där Jenny Strömstedt berättade om just detta (hon har också varit ofrivilligt barnlös). Den kan varmt rekommenderas!

    I annat fall så har jag nog inga andra bra råd än att det kanske inte är så konstigt att lust och passion tar stryk just nu i detta. Lust dör ju av tvång, och det blir ju lätt lite tvångsmässigt när man längtar efter barn. Jag tycker det låter positivt att ni i övrigt har en stabil relation, och att ni kanske får acceptera att det just nu är lite mindre passionerat. Jag tycker tipsen som kloka Cyanea ger ovan är jättebra! Försök göra saker bara ni två, spa, resor, middagar i den mån ni har råd och kan. Ägna er åt relationen och åt varandra.

    Försök också fokusera på det positiva hittills, de har inte hittat några stora fel på er! Att ha pco-äggstockar kan t o m vara positivt i sammanhanget då det brukar ge bättre resultat vid en en ivf, och att man också är fertil högre upp i åldern. Likaså brukar man anse att längre menscykel ger bättre förutsättningar. Och du har varit gravid tidigare, det är ett jättegott tecken!

    Jag tror inte alls det är försent för er relation, tvärtom låter det för mig normalt, det ni befinner er i. Och på något sätt kommer ni ta er ut på andra sidan, och vi med hoppas jag. Om ni tillåter er att prata om det som sker, så tror jag att relationen t o m blir starkare än vad den hade varit annars. Det är jag övertygad om när det gäller mig och min sambo.

    Lycka till! Håller tummarna för er!


    Hej och tack för ditt fina svar!

    Konstigt hur mycket bättre saker kan kännas när man får veta att man inte är ensam i sin kamp. Tack för tipset om podden med Jenny Srömsted. Det ska jag kolla upp!

    Jag har också tänkt att få ägglossningar och lite sex är en mycket dålig kombination. Helt klart måste jag och min man hitta vår passion, annars så kommer det inte att gå. Det här att göra saker ihop är lite av ett problem, då vi gör nästan ALLT ihop. Han umgås tyvärr inte med några andra vänner på sin fritid, utan är på så vis ganska beroende av mig. Det gör att jag känner mig instängd, och att jag längtar efter att göra saker utan honom snarare än med. Det gör mig ont att skriva så, men så är det tyvärr. Så, ett problem är kanske att en del av mig vill vidare, vill blir fri. Och den andra delen vill stanna kvar och kämpa. Just nu lyssnar jag på den sistnämda. Men vet inte hur länge jag orkar.

    Tack för dina stöttande ord! Kram och lycka till du med!
  • missca­rolina
    Äldre 15 Jul 20:01
    #14
    mom2012 skrev 2015-07-07 12:49:09 följande:

    PS. Vet inte din ålder men om du verkligen är orolig över att ni ska gå ifrån varandra utan barn välj då frys in dina ägg. Om ekonomin tillåter. Då kan du befrukta dem med donator och bli ensam mamma sen. Kram o lycka till


    Hej! 
    Jag är 29. Så min biologiska klocka tickar även om jag fortfarande har några år på mig. Att frysa in mina ägg har faktiskt slagit mig. Jag måste sluta se mig som ett offer för omständigheterna och göra det jag kan, för min egen skull. 

    Och som du i ditt tidigare inlägg skrev, det krävs kamplust. Min börjar tyvärr att ta slut vilket ger mig väldigt dåligt samvete. Vi har varit tillsammans så länge, och vi älskar ju varandra. Dock är passionen ganska borta. Vi befinner oss i en stark vänskap, men inget mer. Kanske är det lika bra att separera då livet som småbarnsförälder lär vara ännu tyngre. 

    Tack för ditt svar och jag ska fortsätta kampen ett tag till. För min skull men framför allt för min älskade partners skull. Kram!
  • Äldre 15 Jul 20:55
    #15
    +1

    Som tröst va jag 37 när vi fick vårt 1a barn. Kramis

  • Äldre 19 Jul 21:42
    #16

    år relation kommer troligtvis ta slut då hon inte kan få barn och jag inte leva utan. Vi vill leva ihop men jag har inga barn sen innan så kan inte leva mitt liv utan. Hon har sen innan. Dock så kollar vi på alternativ där jag kan få barn med andra. Kanske sökande eller lesbiska.

  • Äldre 28 Jul 13:17
    #17

    Känner igen mig/oss i din berättelse. 

    Vi har inte varit ett par i mer än två år, men ändå hunnit med en utredning som visade att allt såg bra ut. Fick ett missfall förra sommaren och efter det är det som hans sexlust är helt borta. Jag vill ofta och tar alltid initiativet även om det sällan leder till sex. Han är 15 år äldre än jag och jag börjar närma mig 35 och jag känner att tiden är emot oss. Vill vi har barn är det nu vi ska försöka. Han tänker att barn kommer om det kommer. Inte alla kan få barn säger han. Men försöker man inte kan man ju inte få barn? 
    Själv skulle jag vilja att vi försökte nu i höst och om det inte tar sig att vi återigen tar kontakt med kliniken för att ev försöka med IVF. Min barnlängtar är så stor. 
    Men varför är hans som bortblåst? Första året hade vi sex nästan daligen, nu det senaste året kan jag räkna antalet gånger på mina fingrar. Är så ledsen.... 

  • Äldre 28 Jul 13:51
    #18

    Alltså vill man ha barn måste man ha sex!!! Med glöd eller utan... Vist det blir tråkigt, men utan sex inga barn.... Vi höll på över ett år och hade sex nästan varje dag... På slutet tappade vi stinget då inget hände... Gjorde också en liten undersökning... Allt såg bra ut sa hon... Lite högt TSH bara slänger hon ut sig i farten, men det var ingen fara... Jag la på och började tänka.. Ringde upp igen och bad om värdet på TSH och började googla... Fel på TSH kan göra att du inte blir gravid eller får missfall... Det visade sig att jag har en Sköldsjukdom... 6 v efter jag började med Levaxin blev jag gravid :) är ni i v 21 och kommer nästan vara 42år när det är dax ;) Det jag vill säga be om era prov svar, googla lite själv :) Och ha SEX lycka till :)

  • Äldre 29 Jul 08:59
    #19

    Jo det är lättare sagt än gjort. Vet bara inte hur jag ska få min man att inse det. 

  • Äldre 29 Jul 09:16
    #20
    Sioo skrev 2015-07-28 13:17:53 följande:

    Känner igen mig/oss i din berättelse. 

    Vi har inte varit ett par i mer än två år, men ändå hunnit med en utredning som visade att allt såg bra ut. Fick ett missfall förra sommaren och efter det är det som hans sexlust är helt borta. Jag vill ofta och tar alltid initiativet även om det sällan leder till sex. Han är 15 år äldre än jag och jag börjar närma mig 35 och jag känner att tiden är emot oss. Vill vi har barn är det nu vi ska försöka. Han tänker att barn kommer om det kommer. Inte alla kan få barn säger han. Men försöker man inte kan man ju inte få barn? 

    Själv skulle jag vilja att vi försökte nu i höst och om det inte tar sig att vi återigen tar kontakt med kliniken för att ev försöka med IVF. Min barnlängtar är så stor. 

    Men varför är hans som bortblåst? Första året hade vi sex nästan daligen, nu det senaste året kan jag räkna antalet gånger på mina fingrar. Är så ledsen.... 


    Jag tror du måste vara tydlig mot din sambo i detta, säg att du vill ha barn och vill han också detta så gäller det att ligga i.. Det är väldigt taskigt av honom att sätta dig i denna situation! Har han ingen sexlust får han ta reda på vad det beror på och försöka höja den. Sen måste man inte ha världens största sexlust för att "göra barn", man får göra det ändå! Se till att du vet med hjälp av ägglossningstester när du har din ägglossning och så ser ni till att ha sex dagarna innan och på äl-dagen så kan ni ju ta det lugnt resten av månaden. Har dock läst att det är bra om mannen fått utlösning några ggr innan äl också för då är chansen större att spermierna har god kvalitet. Vet inte hur hans ålder spelar in i detta dock, både när det gäller sexlust och spermiernas snabbhet/kvalitet. Men han är ju inte gammal direkt..

    Viktigast är väl ändå att ni har en god kommunikation i detta så ni vet vad ni båda vill och vad ni kan göra för att öka chanserna..
  • Äldre 31 Jul 11:54
    #21
    Leola skrev 2015-07-29 09:16:26 följande:
    Jag tror du måste vara tydlig mot din sambo i detta, säg att du vill ha barn och vill han också detta så gäller det att ligga i.. Det är väldigt taskigt av honom att sätta dig i denna situation! Har han ingen sexlust får han ta reda på vad det beror på och försöka höja den. Sen måste man inte ha världens största sexlust för att "göra barn", man får göra det ändå! Se till att du vet med hjälp av ägglossningstester när du har din ägglossning och så ser ni till att ha sex dagarna innan och på äl-dagen så kan ni ju ta det lugnt resten av månaden. Har dock läst att det är bra om mannen fått utlösning några ggr innan äl också för då är chansen större att spermierna har god kvalitet. Vet inte hur hans ålder spelar in i detta dock, både när det gäller sexlust och spermiernas snabbhet/kvalitet. Men han är ju inte gammal direkt..

    Viktigast är väl ändå att ni har en god kommunikation i detta så ni vet vad ni båda vill och vad ni kan göra för att öka chanserna..
    Ja jag är tydligen mot min man men kanske ska ta det en vända till. Försöka få honom inse att att det faktiskt är han som missunnar sin äslakde fru något som hon verklien verkligen vill ha. Jag har ju sagt till honom att vi åtminstone ska försöka med alla medel. Även IVF om det nu skulle bli aktuellt. Sen om det inte går, då är det ok. Men vi måste åtminstone försöka! Jag har full koll på min cykel, ägglossning och allt. Så för oss är det bara att ligga i. 

    Efter att vi gjort vår utredning i mars 14' som visade att allt såg normalt ut, så sa dom dock att vi skulle komma in under hösten 14' för remiss till IVF klinik. Men nu blev jag ju gravid i maj 14' (dock missfall) och då tycker min man att det fungerar så då behöver vi inte söka IVF hjälp. Dessutom råkade vi titta på en dokumentär där 4 par gjorde IVF behandling och ingen lyckades bli gravid. Han har alltså inget positivt att säga om denna metod. Men det har jag, 2 av mina nära vänner har fått barn på första försöken med IVF. 

    Jag förstår bara inte varför han är så negativt inställd. Om jag bara visste. 
  • missca­rolina
    Äldre 17 Aug 21:22
    #22

    Vi har kommit fram till att vi ska separera. Har gråtit och kramat varandra till och från i två dagar nu. Sorgen gör så jävla ont! Men jag såg ingen annan utväg.

  • missca­rolina
    Äldre 17 Aug 21:23
    #23
    Sioo skrev 2015-07-28 13:17:53 följande:

    Känner igen mig/oss i din berättelse. 

    Vi har inte varit ett par i mer än två år, men ändå hunnit med en utredning som visade att allt såg bra ut. Fick ett missfall förra sommaren och efter det är det som hans sexlust är helt borta. Jag vill ofta och tar alltid initiativet även om det sällan leder till sex. Han är 15 år äldre än jag och jag börjar närma mig 35 och jag känner att tiden är emot oss. Vill vi har barn är det nu vi ska försöka. Han tänker att barn kommer om det kommer. Inte alla kan få barn säger han. Men försöker man inte kan man ju inte få barn? 

    Själv skulle jag vilja att vi försökte nu i höst och om det inte tar sig att vi återigen tar kontakt med kliniken för att ev försöka med IVF. Min barnlängtar är så stor. 

    Men varför är hans som bortblåst? Första året hade vi sex nästan daligen, nu det senaste året kan jag räkna antalet gånger på mina fingrar. Är så ledsen.... 


    Hur går det för dig/er då? Blivit bättre?
  • missca­rolina
    Äldre 17 Aug 21:25
    #24
    Göteborg79 skrev 2015-07-19 21:42:38 följande:

    år relation kommer troligtvis ta slut då hon inte kan få barn och jag inte leva utan. Vi vill leva ihop men jag har inga barn sen innan så kan inte leva mitt liv utan. Hon har sen innan. Dock så kollar vi på alternativ där jag kan få barn med andra. Kanske sökande eller lesbiska.


    Oj, vad ont det måste göra i er. Hur går det för er nu då?
  • Äldre 17 Aug 21:47
    #25
    +1

    Jag blir verkligen ledsen för er skull. Jag hoppas att ni kommer att kunna gå vidare och snart må bättre var ni än är. Kramar <3 

  • Äldre 18 Aug 07:41
    #26

    Oj vad tråkigt att höra... Men det är svårt att leva ihop om man inte vill samma sak av livet. Men det gör ont i mig att höra att man måste gå den vägen. Är vi på väg dit också?


    misscarolina skrev 2015-08-17 21:22:37 följande:

    Vi har kommit fram till att vi ska separera. Har gråtit och kramat varandra till och från i två dagar nu. Sorgen gör så jävla ont! Men jag såg ingen annan utväg.


  • missca­rolina
    Äldre 18 Aug 13:20
    #27

    Tack för ert stöd. Bor långt från min övriga släkt så jag känner mig väldigt ensam i detta. Ni får gärna komma med råd om ni varit/gått igenom en separation. För mig är det första gången.

    Men jag orkade inte vara rädd för smärtan mer. I mitt beslut ligger en önskan om att han och jag ska kunna gå vidare och finna lyckan på annat håll. Jag tror inte att han har förstått vårt problem fullt ut. Jag har nog sörjt barnlösheten mer än vad han har gjort. Och jag har ett större behov av sexuell närhet än vad han har. Jag kan inte längre leva med en känsla av att vara avvisad. Trots att han säger att han trivs i vårt förhållande, och att han älskar mig mer än någon annan på jorden, så måste jag gå nu. För jag upplever mig inte lika nöjd. Något saknas mig. Något som han inte förstår, eller nu är det i vilket fall försent. Hjärtat skriker i mig.

    Nu väntar ett vardagligt helvete. Tar en dag i taget men måste samtidigt leta ny bostad och klara av mina studier som snart börjar. Tror jag skäms lite oxå, över att jag inte fick det att funka och för att jag väljer att lämna. Men jag tror inte på martyrskap. Ingen tjänar på att jag lever ett liv jag inte vill leva. Så nu lämnar jag en trygg tillvaro för ett trångt studentrum.

    Efter regn kommer solsken. 

  • missca­rolina
    Äldre 18 Aug 13:21
    #28

    Som grädde på moset så brände jag precis min lunch. Farligt att lyssna på Veronica Maggio och läsa på familjeliv samtidigt som plattan står på femman ;)

  • Äldre 25 Aug 09:34
    #29
    misscarolina skrev 2015-08-18 13:20:10 följande:

    Tack för ert stöd. Bor långt från min övriga släkt så jag känner mig väldigt ensam i detta. Ni får gärna komma med råd om ni varit/gått igenom en separation. För mig är det första gången.

    Men jag orkade inte vara rädd för smärtan mer. I mitt beslut ligger en önskan om att han och jag ska kunna gå vidare och finna lyckan på annat håll. Jag tror inte att han har förstått vårt problem fullt ut. Jag har nog sörjt barnlösheten mer än vad han har gjort. Och jag har ett större behov av sexuell närhet än vad han har. Jag kan inte längre leva med en känsla av att vara avvisad. Trots att han säger att han trivs i vårt förhållande, och att han älskar mig mer än någon annan på jorden, så måste jag gå nu. För jag upplever mig inte lika nöjd. Något saknas mig. Något som han inte förstår, eller nu är det i vilket fall försent. Hjärtat skriker i mig.

    Nu väntar ett vardagligt helvete. Tar en dag i taget men måste samtidigt leta ny bostad och klara av mina studier som snart börjar. Tror jag skäms lite oxå, över att jag inte fick det att funka och för att jag väljer att lämna. Men jag tror inte på martyrskap. Ingen tjänar på att jag lever ett liv jag inte vill leva. Så nu lämnar jag en trygg tillvaro för ett trångt studentrum.

    Ush. Det låter inte alls kul. Men jag förstår. Mina tankar harcocksp vandrat iväg och jag funderar allvarligt på om vi ska gå skilda vägar. Han förstår inte vårt problem. Även om han säger att förstår... Men det händer ju inget så då förstår man inte.

    Jag saknar barn. Att få bli manma. Sexuell närhet. Inte skoj att bli avvisad. För det är så det känns, oavsett om han älskar mig mer än någon annan någonsin kommer göra. Det är kanske ändå något annat som saknas. Barn. En ofattbar barnlängtan...

    Ver inte hur det är för er men om man vill så pass olika i livet så kanske det är bäst att skiljas åt. Man blur inte lycklig i ett förhållande där något saknas, trots att man älskar varandra. Man måste förstå vad som är viktigast i livet. Vad klarar du dig inte utan?

    Hoppas det löser sig för er! Stor kram..,

    Efter regn kommer solsken. 


Svar på tråden Ofrivilligt barnlös med kris i relationen? Är jag ensam?