• Äldre 2 Jun 08:28
    2379 visningar
    2 svar
    2
    2379

    köpegodis fritt från gluten, mjölk och nötter. finns det?

    Jag ska fixa kalas åt dottern. Hennes kompisar har lite olika allergier.

    Jag vet inte vart jag ska lägga tråden.

    Men de jag undra är om det finns köpegodis som är fritt från allt detta?

    Eller om jag får köpa olika godissorter till olika barn?

    Jag har inte tid och möjlighet att stå och granska varenda godispåses innehållsförteckning.

    Jag vill helst inte ställa mig och baka. Det ska vara till en enkel fiskdamm.

    Vill du diskutera om man bör bjuda på socker/godis eller ej på barnkalas får du starta en egen tråd.

  • Svar på tråden köpegodis fritt från gluten, mjölk och nötter. finns det?
  • Äldre 2 Jun 08:37
    #1

    Köp inte lösgodis, det kan vara kontaminerat från andra sorter så även om det inte är gluten/mjölk i just den sorten kan det hamnat där ändå.

    Mjölk finns nästan bara i godis som innehåller choklad, gluten finns mest i lakrits. Klubbor är ok om barnen är tillräckligt stora. Bilar funkar, gelegodis, tablettaskar. Det är tyvärr så att om man vill bjuda på kalas måste man läsa innehållsförteckningar.

  • Äldre 2 Jun 09:40
    #2
    Rocket Mania skrev 2015-06-02 08:37:59 följande:

    Köp inte lösgodis, det kan vara kontaminerat från andra sorter så även om det inte är gluten/mjölk i just den sorten kan det hamnat där ändå.

    Mjölk finns nästan bara i godis som innehåller choklad, gluten finns mest i lakrits. Klubbor är ok om barnen är tillräckligt stora. Bilar funkar, gelegodis, tablettaskar. Det är tyvärr så att om man vill bjuda på kalas måste man läsa innehållsförteckningar.


    Okej. Tack så mycket

    Klubbor, tablettaskar typ zoo, fruxo och så små påsar med ahlgrens bilar. Det blir ju ändå ganska lagom med dem sorterna i en fiskdammspåse för 4-5 åringar

    Tack för tipsen! De stod verkligen still i mitt huvud
Svar på tråden köpegodis fritt från gluten, mjölk och nötter. finns det?