• Rottweiler

    Kolla upp nötallergi

    Hej, när jag var runt 3 år så höll jag på att dö pga. att jag råkade få i mig en yoghurt med hasselnötter, jag kan dock (är 20+) äta sånt som kan innehålla spår av nötter, det har jag gjort länge.

    Dock så undrar jag, kan man kolla upp om man fortfarande är allergisk? Har hört någonstans att schweizernöt och pekannöt ska vara riktigt riktigt farliga för nötallergiker, kan det stämma?

  • Svar på tråden Kolla upp nötallergi
  • Aniiee

    Ja, du kan kolla upp om du är allergisk, eller om det blivit några förändringar i din allergi. Bara att gå till VC om du inte har en allergiläkare redan och be om en remiss/utredning.

    Schweizernöt är ingen nöt, utan en chokladbit/kaka som det hasselnötter i, och är du allergisk mot hasselnötter så är det inte så smart att äta en sån. Pekannötter är, precis som hasselnötter, en trädnöt. De flesta nötallergiker är mer eller mindre allergiska mot nästan alla trädnötter.


    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Anonym (T)

    Gick och testade mig för nötter och andra allergier för några år sen. Fick lämna blodprov bara.

Svar på tråden Kolla upp nötallergi