• Darimna

    Hur länge kan man ha sex bredvid barnet?

     


    Frågan gäller bara er som samsover med era barn första åren. Alla andra kan sluta läsa nu tack.


     


    När bebis var liten var det ju alltid självklart att vi kunde ha sex när hon somnat och om/när hon vaknade mitt i var det bara att avbryta och klappa/amma/sjunga en stund så hon somnade om. Efter något halvår hände det aldrig längre att hon vaknade till när hon väl sov.

    Och vi vill ju ha sex varje kväll innan vi somnar, ibland direkt när vi vaknar på morgonen också. Har känts naturligt och självklart att ha det i sängen.

    Men vid vilken ålder på barnet bör man inte längre ha sex när de är i samma säng?

    Nu är dottern nästan 3 år och jag börjar fundera lite på hur hon skulle reagera OM hon vaknade till mitt i sexakten och såg vad vi höll på med, skulle det kunna vara obehagligt för henne? Är det dags att tänka sig för och kanske försöka hitta någon annan stans att vara? Jag har tänkt att hon snart ska få flytta över till egen säng i samma rum, då är det väl okej?

    Eller vad tycker ni? Hur har ni andra gjort?

    Vid vilken ålder ska man sluta ha sex när barnen är i samma rum?

  • Svar på tråden Hur länge kan man ha sex bredvid barnet?
  • Anonym (Fråga)

    En liten fråga bara till dom ev som tycker detta är ok. Hade det varit lika ok om det varit dina föräldrar/syskon/kompisar som sov tungt i samma rum?

  • Nyfikna72

    Det var nog ingen större ide att fråga här ts för här haglar ju moralkakorna. Själv kan jag inte ens föreställa mig hur lite sex skulle kunna skada ett barn om det sover eller vaknar till. Och hur kan man ens jämföra ett barn med andra vuxna som iallafall vet vad sex är?

    Nä fortsätt ni att pippa så mycket ni vill och använt sunt förnuft. Det räcker alldeles utmärkt så gör väl alla andra som de vill.

  • En blå giraff

    Möjligen med en bebis sovande i samma rum skulle jag kunna ha sex. Inte med ett barn över året, det känns tokigt. Vi har vår snart 4-åring i vårt rum men har sällan sex där. Soffan, duschen eller gästrummet funkar utmärkt ?

  • fluu

    Alltså, det beror på känner jag. Är det så pass mörkt att barnet faktiskt inte skulle se annat än ett täcke som rör lite på sig så är det okej i ett par år i alla fall. Sedan beror det på hur mycket barnet skulle förstå. En ettåring fattar inget även om hen skulle få se föräldrarna ha sex mitt på ljusa dagen, men en treåring fattar lite mer.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Darimna

    Okej

    Skönt att inte alla tyckte att det var helt vidrigt i alla fall..

    Men jag har tänkt mer och det känns faktiskt inte helt okej längre. Och nu när jag bestämt mig för det kommer jag nog inte kunna slappna av nästa gång om vi skulle försöka. 

    Vi får ligga när hon sover i egen säng eller när hon inte är hemma 

    För er som tycker det är helt fel ens när barnet är i samma rum: 


    Hur gör man om man bara har ett rum då? Ska man aldrig få ligga då överhuvudtaget?

  • Rosa Fluff
    Darimna skrev 2015-06-10 09:00:59 följande:

    Okej

    Skönt att inte alla tyckte att det var helt vidrigt i alla fall..

    Men jag har tänkt mer och det känns faktiskt inte helt okej längre. Och nu när jag bestämt mig för det kommer jag nog inte kunna slappna av nästa gång om vi skulle försöka. 

    Vi får ligga när hon sover i egen säng eller när hon inte är hemma 

    För er som tycker det är helt fel ens när barnet är i samma rum: 

    Hur gör man om man bara har ett rum då? Ska man aldrig få ligga då överhuvudtaget?


    Om jag nu skulle tvingas bo i en etta med min familj skulle jag ha sex på golvet i köket eller i badrummet. Men nu bor vi i en större än så och har oftast sex i soffan.
  • Anonym (-)

    Första halvåret har vi haft sex i samma rum som barnen. Efter det har vi väl i stort sett alltid varit i andra rum. Yngsta blir snart 2 år och lite stillsamt sex skulle jag egentligen inte ha några direkta invändningar emot om han sov i rummet. Han är för liten för att begripa och dessutom sover han som en stock (barn är ju olika).

    Det är ju mycket en kulturell grej. De flesta människor genom historien och om vi tittar globalt har nog haft sexande föräldrar väldigt nära utan att det setts som konstigt. Vi har ju på många sätt en rätt märklig syn på kroppen idag och kroppens funktioner. Men hur som helst är jag ett barn av min tid så vi har sex i annat rum. 

  • MammAmma

    Jag har samsovit med alla barnen i några år och är inte den som får moralpanik för minsta lilla, även jag har haft sex i samma rum som barnen - när de var bebisar. Att kopulera i samma säng eller rum som en 3-åring är definitivt inte okej längre.

  • Maddi

    Ok när dom är väldigt små, men 3 år är inte ok att ha sex bredvid sitt barn. Det är faktiskt ganska äckligt enligt mig.

  • Anonym (...)
    Darimna skrev 2015-06-10 09:00:59 följande:

    Okej

    Skönt att inte alla tyckte att det var helt vidrigt i alla fall..

    Men jag har tänkt mer och det känns faktiskt inte helt okej längre. Och nu när jag bestämt mig för det kommer jag nog inte kunna slappna av nästa gång om vi skulle försöka. 

    Vi får ligga när hon sover i egen säng eller när hon inte är hemma 

    För er som tycker det är helt fel ens när barnet är i samma rum: 


    Hur gör man om man bara har ett rum då? Ska man aldrig få ligga då överhuvudtaget?


    Men man har inte bara ett rum, man kan ju alltid gå in i duschen eller köket i så fall..
Svar på tråden Hur länge kan man ha sex bredvid barnet?