• Anonym (Anonym)

    Ont vid sex efter förlossning

    Hej!
    Jag fick mitt första barn för cirka 20 månader sedan. Vi försökte ha sex efter 3 månader, 4 månader osv. Men det var helt omöjligt! Det var som om jag var oskuld x10 typ! Min man kunde inte komma in och det gjorde svinont. Vi läste på internet att det kan vara så sålänge man ammar pga hormoner osv. Jag slutade amma när min dotter var 8 månader och vi försökte sedan ha sex när hon var 9 mån men det var i princip omöjligt då med. Efter 10 månader lyckades vi ha sex men det gjorde ju jätteont. Jag gick till en gynekolog när min dotter var cirka 1,5 år och gynekologen sa att hon inte kunde se ngt fel, inte ärrvävnad eller liknande. Hon sa däremot att hon trodde att mina nerver hade "krypit" upp närmre huden och att jag behövde stimulera slidöppningen med olja varje kväll och trycka så hårt jag kunde för att nerverna ska "krypa" tillbaka.. Jag har försökt men det är svårt att hålla på en längre stund, känns som tummen ska hoppa ur led. Vi har sex ibland, kanske 1-2 ggr per månad nu. det gör fortfarande ont, men det kanske blivit lite lite bättre, men knappt märkbart.. Vad ska jag göra? Ska det vara såhär resten av livet?? Någon som varit med om något liknande?

    Tacksam för råd.

  • Svar på tråden Ont vid sex efter förlossning
  • Anonym (Samma!)

    Alltså.. jag trodde när jag läste detta att det var ett gammalt inlägg jag skrivit! 
    Exakt så här är det för mig också!

    Var helt omöjligt med sex under hela amningsperioden, gick inte att få in den och gjorde superont. Upplevde efter amningen att det blev bättre, men inte helt bra.

    Mitt barn är också 20 mån lite drygt. Nu får vi in den, men det är absolut inte skönt för mig utan bara smärtsamt. På efterkontrollen såg allt bra ut. Påpekade problemet men bm sa att det skulle bli bättre. Har ringt till gyn för ett tag sen men är så lång kö så har inte fått tid ännu. 

    Var och på vilket sätt gör det ont för dig?
    För mig är det som skavsår, gör ont precis i öppningen. Inte överallt utan ett ställe som ömmar. Efter sex blir det rött och svider. Gör liksom ont när öppningen tänjs ut och därför tror jag att det är nåt "fel" i huden. Men samtidigt är det svårt att få in något och man får lirka nästan. Tar lite stop.

    Är så less på detta så det inte är klokt. Är sugen jämt känns det som men blir bara ledsen av sex :( 

    Hur var din förlossning? Bristningar? 

    Undrar också om någon annan vart med om något liknande och blivit bra igen??

Svar på tråden Ont vid sex efter förlossning