• Anonym (rädd)

vapen hemma

Min man har alltid haft ett intresse för skytte och nyligen gått med i en klubb. Nu har intresset eskalerat då han fått höra vilken naturbegåvning han är och vill nu införskaffa sig en licens att skaffa eget vapen som ska förvaras här hemma. Då jag har en väldig respekt för vapen vill jag inte ha vapen här hemma. Speciellt inte heller med tanke på våra 3 barn varav vår ena son är väldigt intresserad (som sin far).

Hittade min man googlandes efter vapenskåp nu i veckan och sa till (vänligt men bestämt) att jag inte vill ha vapen i huset.

Sedan dess går han runt och tjurar och efter skytte träningen idag kom han hem och vägrar prata med mig. Känns som om han beklagat sig om mig för sina skytte kompisar.

Men jag känner ända in i märgen att ha vapen hemma är så fel.

Hur hade ni gjort? Hade ni gett med er?

• Svar på tråden vapen hemma
  • J1983

Vi har haft både pistol och gevär hemma, i vapenskåp förstås. Ser inget problem med det. Det är ju inte som på amerikanska filmer där de har en pistol i en skokartong i garderoben.

• Cornellia

Jag förstår dig ts.

Min man förvarade tidigare ett vapen hemma, och jag upplevde det som väldigt obehagligt, trots att jag inte såg det och jag hade inga barn då.

Idag när vi har barn så skulle jag nog inte acceptera att ha ett vapen hemma, jag tycker inte om vapen och vill inte ha dem i närheten. 

• Cornellia
    Anonym (skytten) skrev 2015-06-14 15:29:11 följande:

Bäst du tömmer besticklådan och börjar slita sönder maten med bara fingrar.

Detta är hyckleri på hög nivå, din man skulle inte få ha ett vapen, i bitar, i ett kassaskåp, men du får lov att använda vapen varje dag?

Din man förvarade vapnet efter alla spelets regler i och med du aldrig såg den, seriöst, tror folk här att en pistol kan släppa ut sig själv, ladda sig själv och börja skjuta på förbigående eller nått?

Jag tror inte att det finns någon särskild risk med att ha vapen hemma. Men JAG vill inte ha det, och jag kan välja att inte ha det. 
  • Anonym (45)
    Anonym (rädd) skrev 2015-06-14 01:57:02 följande:

Har läst hela tråden och tackar för era synpunkter. Kunskap och säkerhet är a och o men min rädsla väger tyngre.

Maken har varit arg/sur på min hela dagen. Har knappt sagt ett ord till mig eller ens tittat på mig. Återstår att se hur morgon dagen ter sig. Var längesedan jag såg honom så grinig. Visst, det är hans hobby. Men borde inte familjens trygghet gå före? Ska jag behöva vara orolig varje dag för att han ska ha en hobby?

Men exakt vad är du rädd för? Som nämnts i tråden, exempelvis olika rengöringmedel eller eluttagen i hemmet är potentiellt farligare för barn än ett korrekt förvarat vapen.

Jag förstår din make och tycker det är trist att han inte ska få utöva sin hobby för att du är nojig. Problemet ligger ju hos dig...
  • sportpappa
    Anonym (rädd) skrev 2015-06-14 01:57:02 följande:

Har läst hela tråden och tackar för era synpunkter. Kunskap och säkerhet är a och o men min rädsla väger tyngre.

Maken har varit arg/sur på min hela dagen. Har knappt sagt ett ord till mig eller ens tittat på mig. Återstår att se hur morgon dagen ter sig. Var längesedan jag såg honom så grinig. Visst, det är hans hobby. Men borde inte familjens trygghet gå före? Ska jag behöva vara orolig varje dag för att han ska ha en hobby?

Börja med att kolla på vilka alternativ som finns istället för att börja med det känslomässiga. Vad är anledningen till att ha vapnet hemma? Vad finns det för alternativ? Lista för- och nackdelar med de olika alternativen.
  • Anonym (vapenskåp)
    J1983 skrev 2015-06-14 14:25:03 följande:

Vi har haft både pistol och gevär hemma, i vapenskåp förstås. Ser inget problem med det. Det är ju inte som på amerikanska filmer där de har en pistol i en skokartong i garderoben.

Apropå amerikaner och vapen lästa jag för några år sedan en amerikansk vapentidning som hade en särskilt insändarsida "när mitt vapen räddade mig". Det var historier om hur de hade slitit fram sina vapen i alla möjliga och omöjliga situationer där de (med mycket god vilja) kände sig hotade.

De hade även en artikel där de gick igenom vilka vapen man behövde och hur de skulle förvaras. En revolver i handskfacket och ett hagelgevär lätt åtkomligt vid sängen samt en pistol i ett hölster var det minsta man behövdeSkrattande.
  • Anonym (nn)

Jag förstår inte denna vapenfixering, men jag förmodar att en del anser att det är spännande eftersom det är lite farligt. Det är väl en statusfråga också bland dom som söker sig till sådant. Om det inte finns någon naturlig anledning till att ha vapen hemma så tycker jag att det bara är löjligt. Själv har jag enstaka föremål som klassas som vapen, men det är kopior och jag har dom mer för affektionsvärde än funktion.

• Anonym (Denblirintestörreändå)

Om mannen nu inte har tänkt skjuta hemma kan man undra varför det inte duger att förvara vapnet där det används.

Psykologiskt handlar det nog om ett annat vapen än ett som förvaras i vapenskåpGlad

• Upptagenmeninte

Spännande, farligt och "status"??? Du verkar inte ha en aning om vad du pratar om, ärligt talat.

Förmodligen stämmer det du skriver om, om du frågar de yrkeskriminella i Tensta, Biskopsgården, m.fl. Men det är ju inte fallet med TS.

Det du skriver om stämmer definitivt inte, om du frågar någon som är intresserad av skytte och som är med i en skytteförening och är aktiv, tränar och tävlar, osv.

• Anonym (nn)
    Upptagenmeninte skrev 2015-06-15 11:53:14 följande:

Spännande, farligt och "status"??? Du verkar inte ha en aning om vad du pratar om, ärligt talat.

Förmodligen stämmer det du skriver om, om du frågar de yrkeskriminella i Tensta, Biskopsgården, m.fl. Men det är ju inte fallet med TS.

Det du skriver om stämmer definitivt inte, om du frågar någon som är intresserad av skytte och som är med i en skytteförening och är aktiv, tränar och tävlar, osv.

"Om det inte finns någon naturlig anledning till att ha vapen... "
    Varför kan folk inte läsa numera?
Svar på tråden vapen hemma