• Forumvärd

    Förälder: Alkohol till midsommar- ja eller nej?

    Midsommar! Solig
    Snart så är vi där och får umgås med nära och kära. Äta sill, ägg och kanske en "liten rackare" innanför västen.
    Vad vet jag
    Vad tycker du?
    Är det okej att fira midsommar (eller andra festligheter) med att dricka alkohol även om det finns barn på festen?
    Rösta och diskutera gärna i tråden!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förälder: Alkohol till midsommar- ja eller nej?
  • lövet2

    Nej, för mig är det inte OK. Inte om det är småbarn med. Nu blir den yngsta firaren hos oss 11 år, så då känns det helt OK om de som grillar tar en starköl under tiden.

  • Zarch

    Frågan är inte vidare aktuell eftersom den yngsta på midsommarfesten är 30.

    Barn och fylleslag går dock inte ihop, men i lagom dos så ser jag inga problem med det.

  • CarpeNoctem

    Stör mig inte det minsta, så länge folk har vett nog att ha kontroll över sitt drickande och inte häver i sig mängder.

  • Anonym (Nykter)

    Alkohol ställer till en hel del elände och inte alla brukar hålla sig till små mängder. Därför tycker jag att barn och alkohol inte hör ihop.

  • Anonym (Nope)

    Tycker det beror på lite vad som är barn. Pratar vi unga vuxna (16-17 år) eller "riktiga" barn mellan spädbarnsåldern till unga tonår? Tycker inte att andra "icke-föräldrar" ska behöva anpassa sig efter att det finns barn på festen, men tycker att föräldrarna ska anpassa sitt drickande efter barnens ålder. Ju äldre barn, desto mindre koll behöver föräldrarna ha på dem= desto mer kan de dricka. Men man behöver ju självklart inte bli pissfull, man måste ju kunna hålla koll på både sig själv och sina barn. Men nej, jag ser inga problem med att det serveras alkohol på midsommarfester även om det finns barn där.

  • Flash Gordon

    Självklart går det bra att dricka alkohol även om barn är med.

    Nä, man ska inte bli aspackad och snubbla runt i buskarna och spy men såväl öl som vin som sprit kan man ta utan dåligt samvete även om ungarna sitter vid bordet.

    Som om ungarna skulle fara illa av att se pappa dricka öl ur ett glas.

  • nozpa

    Ja det går så bra så med måttligt intag av alkohol. Vi firar hemma med kusiner och mor och farföräldrar. Barnen som är med är mellan 0-7 år. Och det kommer att finnas alkohol och tror nog att alla föräldrar, inklusive mig och min man kommer att dricka någon form av alkohol.
    Men ingen här hemma kommer att bli full. Det vet jag.

  • Maddi

    Barn och alkohol tycker inte jag passar ihop. Jag skulle aldrig ta med mina barn där jag vet att det kommer att vara mycket alkohol.

    en lättöl var är väl ok, men inte mer än så det accepteras inte.

  • Benbrott

    Absolut, hos oss kommer det både vin, öl och nubbe. Det kommer finnas barn från 7-12 år på festen och ser inga problem med det.

Svar på tråden Förälder: Alkohol till midsommar- ja eller nej?