• Anonym (!)

    Har på kort tid blivit vettskrämd för förlossning och litar inte på vården, hjälp!

    Hej

    Jag och sambon drabbades av hotande missfall i våras då vi var i vecka 18-20 nånstans där. Det gick bra och nu är graviditeten normal. Men det vi var med om gjorde att jag blev rädd inför förlossningen. Det känns skrämmande på nåt sätt. Vi har dock varit på både föräldrargrupp och profylax och det har gjort oss mycket lugnare.

    Sen låg vi på föröossningen nästan en vecka och det gjorde mig lite trygg för alla barnmorskor och läkare var jättesnälla.

    Men nu har jag på bara några dagar läst om att förlossningsvården i det här landet är under all kritik. Man blir inte prioriterad, barnmorskor är stressade och underbemannade och man får helt enkelt en sämre vård än vad man är värd. I en artikel i Aftonbladet här om dagen kunde man läsa om detta.

    Sen såg jag något ännu värre som jag blev livrädd över och det är att vid igångsättning får man ett läkemedel som heter cytotec? Det ska tydligen vara väldigt farligt. Såg att det var en tjej på mitt sjukhus som hade fått det och som det höll på sluta riktigt illa för. Usch jag har inte tänkt på det här förr men tänk om man själv får det läkemedlet och tänk om det är så underbemannat i höst när vi ska ha barn att både min och barnets hälsa sätts på spel??

    Är verkligen livrädd för detta!

  • Svar på tråden Har på kort tid blivit vettskrämd för förlossning och litar inte på vården, hjälp!
  • Anonym (H)

    Jag är samma som dig, perfekt i statistiken men horribelt i verkligheten. Fanns andra i min vänskapskrets som "hade gått så bra" tills jag berättade om mitt, då snyftade de fram att de inte kunde ha sex och läckte bajs eller hade blåsan på väg ut. Min livmoder är på väg ut, och det utan påtryckningarna från en förlossning (kejsarsnitt). Hade jag lyssnat på vården och förr vaginalg vill jag inte ens veta hur det hade gått... Musklerna är det enda som håller min livmoder på insidan, mina ligament förstördes helt efter graviditeten. Livmodern drar i sin tur ner blåsan och trycker på tarmen.

    Du har det värre än mig, som bara är konstant bajsig och kissig och inte kan tömma vare sig blåsa eller tarm ordentligt, men när livmodertappen skaver i mynningen är psyket... Usch.

    Tänk då vad trycket efter en vf hade åstadkommit... Jag kan inte ens krysta när jag bajsar utan att tappen och blåsan är på väg ut.

    Jag ville egentligen vara ge dig en kram. FU har så rätt, så som du blir "tystad" eller "nertryckt" är skamligt.

    Jag kan iaf ha sex men min man vill inte, är kanske inte så sugen på att putta undan min livmoder med sin penis först.

    Men jag saknar faktiskt träning mer än sex.

    /24 år


    Anonym (Förlossningsskadad) skrev 2015-07-02 13:42:04 följande:

    Jag har lika stor rätt som någon annan att uttrycka mina erfarenheter och vad som har hänt mig. Det är ett livsöde som jag tyvärr delar med många andra kvinnor.

    Jag tycker att ni borde skämmas allihop som ger er på oss förlossningsskadade, ni har ingen aning om vad man går igenom. Tänk dig själv att bajsa på dig vare dag och vad för konsekvenser det medför.

    Jag önskar jag åtminstone hade haft en bra förlossning, men den var helt fruktansvärd.

    Hoppas att ni alla kan inse att det är dags att kvinnor får rätten att bestämma över sin egen kropp och bättre kvinnosjukvård.

    Detta är ett gigantiskt problem i samhället.

    Med er attityd så skulle jag aldrig heller berätta m mina problem. Jag har träffat på en del av er i verkliga livet och jag orkar inte debattera med er. Ni viftar bort att man kan få skador för livet av en förlossning -  "vi har ju världens bästa sjukvård".

    Det trodde jag med innan jag blev utsatt för den.

    Hade någon berättat detta för mig innan förlossningen så hade jag varit evigt tacksam. 


  • Anonym (H)

    PS jag lämnar tråden direkt, läser inga svar, för man brukar bara bli förminskad, och jag behöver inte må ännu sämre.

  • Anonym (lugn)
    Anonym (H) skrev 2015-07-02 14:03:29 följande:

    Jag är samma som dig, perfekt i statistiken men horribelt i verkligheten. Fanns andra i min vänskapskrets som "hade gått så bra" tills jag berättade om mitt, då snyftade de fram att de inte kunde ha sex och läckte bajs eller hade blåsan på väg ut. Min livmoder är på väg ut, och det utan påtryckningarna från en förlossning (kejsarsnitt). Hade jag lyssnat på vården och förr vaginalg vill jag inte ens veta hur det hade gått... Musklerna är det enda som håller min livmoder på insidan, mina ligament förstördes helt efter graviditeten. Livmodern drar i sin tur ner blåsan och trycker på tarmen.

    Du har det värre än mig, som bara är konstant bajsig och kissig och inte kan tömma vare sig blåsa eller tarm ordentligt, men när livmodertappen skaver i mynningen är psyket... Usch.

    Tänk då vad trycket efter en vf hade åstadkommit... Jag kan inte ens krysta när jag bajsar utan att tappen och blåsan är på väg ut.

    Jag ville egentligen vara ge dig en kram. FU har så rätt, så som du blir "tystad" eller "nertryckt" är skamligt.

    Jag kan iaf ha sex men min man vill inte, är kanske inte så sugen på att putta undan min livmoder med sin penis först.

    Men jag saknar faktiskt träning mer än sex.

    /24 år


    Du skriver ju själv svaret - att graviditeten i sig är orsaken. Det kan vi ju aldrig veta, men ett kejsarsnitt skyddar aldrig mot inkontinens eller prolaps. Får du ingen operation? 
  • Anonym (Förlossningsskadad)
    Anonym (lugn) skrev 2015-07-02 14:48:26 följande:
    Du skriver ju själv svaret - att graviditeten i sig är orsaken. Det kan vi ju aldrig veta, men ett kejsarsnitt skyddar aldrig mot inkontinens eller prolaps. Får du ingen operation? 
    Men snälla, det är ju redan vederlagt att det skulle vara så. Det är bevisat att risken för prolaps och inkontinens minskar om man gjort KS vare sig det är akut eller planerat. Det är framför allt längden på krystskedet som är viktig för bäckenbottenskador, förutom framförandet då som jan ge rupturer, men uttänjande är farligt det med. 

    Planerade snitt bakas i studier ihop med akuta, där man kanske som flera jag känner - legat med värkar i flera dagar till och med innan man får snitt.

    Varför man inte för statistik på planerade och akuta snitt vs VF kan man ju undra, troligtvis för att man har en VF-agenda.
  • Anonym (lugn)
    Anonym (Förlossningsskadad) skrev 2015-07-02 18:10:42 följande:
    Men snälla, det är ju redan vederlagt att det skulle vara så. Det är bevisat att risken för prolaps och inkontinens minskar om man gjort KS vare sig det är akut eller planerat. Det är framför allt längden på krystskedet som är viktig för bäckenbottenskador, förutom framförandet då som jan ge rupturer, men uttänjande är farligt det med. 
    Nej, du har fel, den största orsaken är graviditet i sig. Varifrån har du din evidens? /BM
  • Anonym (!)

    Tack så mycket alla normala människor för era svar! Känner mig lite lugnare nu och har börjat läsa boken föda utan rädsla som tydligen ska ge väldigt bra verktyg. Får hoppas att det funkar!

    Och till dig "förlossningsskadad" du skriver att du har rätt till att berätta din historia och det håller jag me dig om men kanske inte i en sådan här tråd där någon redan är rädd inför vad som komma skall. Väldigt korkat och egoistiskt! Sen tror jag att du överdriver väldigt mycket. Det finns sådana människor också som bara måste få uppmärksamhet och att det är så synd om dom. Har själv en sådan bekant. Så jag känner din typ och tar tyvärr allt som sägs från sådana människor med en nypa salt.

    Jag ser fram emot min förlossning nu samtidigt som jag fortfarande är väldigt rädd. Men det får gå som det går :) Ska träna på att andas lugnt och ställa in mig på att varje värk är något bra och att hela tiden låta med en mörk röst och vara positiv. Då tror jag att det kan finnas en chans att upplevelsen kanske blir häftig och bra.

  • Anonym (Lycka till!)

    Jag tror att det finns mycket att vinna på att gå in i det hela föreredd, men med så öppet sinne som möjligt.

    Jag tillhör dem som inte fick en normalförlossning, min bebis fastnade, fick tas med sugklocka och jag fick en sfinkterruptur. Det har läkt bra, jag hade litet besvär med året ibland vid sex, men graviditet nummer två, ytterligare en vaginal födsel där jag sprack en del fixade det

    Kan verkligen rekommendera att ha någon hos dig hela förlossningen, förlossning nr två var på många sätt värre, men kändes bättre eftersom jag hade personal hos mig hela tiden och blev mer lyssnad på.

    Önskar dig lycka till!

  • Anonym (Förlossningsskadad)
    Anonym (lugn) skrev 2015-07-03 13:42:06 följande:
    Nej, du har fel, den största orsaken är graviditet i sig. Varifrån har du din evidens? /BM
    Läs gärna några artiklar kring ämnet, här är en bra svensk studie, finns massa liknande på Pubmed, den berömda från Sahlgrenska kan du säkert googla fram själv.
    http://dx.doi.org/10.1016/j.ajog.2005.06.086
    Det är trist att ni barnmorskor inte är skolade i att läsa vetenskapliga artiklar och hänger med i forskningen. Det blir lätt att man hamnar kvar i okunskap som tyvärr orsakar många patienter skada.

    Till dig TS så önskar jag dig en bra förlossning. 

    Jag tycker att ni håller en väldigt låg nivå i debatten. Jag hoppas ni alla som uttrycker er såhär får uppleva något som gör er mera ödmjuka. Speciellt ledsen blir man när man läser hur BM kan vara så okunniga och oförstående. Upp till 25% av alla kvinnor får en SR. Läs gärna läroboken Obstestrik av Hagberg et al så har ni dessa siffror svart på vitt. 2/3 har bestående men för livet.

    Trevlig sommar allihop.
  • Anonym (lugn)
    Anonym (Förlossningsskadad) skrev 2015-07-03 20:29:20 följande:
    Läs gärna några artiklar kring ämnet, här är en bra svensk studie, finns massa liknande på Pubmed, den berömda från Sahlgrenska kan du säkert googla fram själv.
    http://dx.doi.org/10.1016/j.ajog.2005.06.086
    Det är trist att ni barnmorskor inte är skolade i att läsa vetenskapliga artiklar och hänger med i forskningen. Det blir lätt att man hamnar kvar i okunskap som tyvärr orsakar många patienter skada.

    Till dig TS så önskar jag dig en bra förlossning. 

    Jag tycker att ni håller en väldigt låg nivå i debatten. Jag hoppas ni alla som uttrycker er såhär får uppleva något som gör er mera ödmjuka. Speciellt ledsen blir man när man läser hur BM kan vara så okunniga och oförstående. Upp till 25% av alla kvinnor får en SR. Läs gärna läroboken Obstestrik av Hagberg et al så har ni dessa siffror svart på vitt. 2/3 har bestående men för livet.

    Trevlig sommar allihop.
    Lägg av. 25 % får inte en sfinkerruptur! Sluta skrämma upp andra. Många får en BRISTNING, men det är inte samma sak! En sfinkterruptur är en bristning grad 3-4, och inget sjukhus har en sådan statistik. Och Obstetrik har jag redan, den allra senaste versionen från 2014. Och som ny BM kan man inget annat än att ifrågasätta tryckt litteratur! Vetenskapliga artiklar är det senaste. 
  • Anonym (Förlossningsskadad)
    Anonym (lugn) skrev 2015-07-04 22:14:24 följande:
    Lägg av. 25 % får inte en sfinkerruptur! Sluta skrämma upp andra. Många får en BRISTNING, men det är inte samma sak! En sfinkterruptur är en bristning grad 3-4, och inget sjukhus har en sådan statistik. Och Obstetrik har jag redan, den allra senaste versionen från 2014. Och som ny BM kan man inget annat än att ifrågasätta tryckt litteratur! Vetenskapliga artiklar är det senaste. 

     Höj din nivå på debatten, tack BM!


     Ja, skadorna finns inte för att de mörkas eller för att ni BM helt enkelt inte har kompetensen att se dem. Detta togs upp av Uppdrag Granskning och jag råkade ut för samma sak ? min bristning var en grad 2 ? i själva verket en grad 4. Jag har pratat med en dam på Socialstyrelsen som sagt att problemet är stort och man vet om det.


    För det första är det den aktuella kursboken som används på läkarprogrammet som jag hänvisar till, men jag kan gärna ge dig flera artiklar. Du läser uppenbarligen aldrig några vetenskapliga artiklar, för då hade du lätt kunnat googla upp några och se att det finns en uppsjö artiklar som visar att kollar man frekvensen SR med ultraljud ligger den runt 25%.


     


    Guzmán Rojas RA1, Shek KLLanger SMDietz HP. Prevalence of anal sphincter injury in primiparous women. Ultrasound Obstet Gynecol. 2013 Oct;42(4):461-6.


     Andrews et al., Occult anal sphincter injuries--myth or reality?, BJOG. 2006 Feb;113(2):195-200


     Oude Lohuis EJ1, Everhardt E2, Outcome of obstetric anal sphincter injuries in terms of persisting endoanal ultrasonographic defects and defecatory symptoms. Int J Gynaecol Obstet. 2014 Jul;126(1):70-3. doi: 10.1016/j.ijgo.2014.01.018. Epub 2014 Apr 3.


    Ägna gärna sommaren till artikelläsning.


    Tack för mig.


  • Anonym (lugn)
    Anonym (Förlossningsskadad) skrev 2015-07-05 19:42:28 följande:

     Höj din nivå på debatten, tack BM!


     Ja, skadorna finns inte för att de mörkas eller för att ni BM helt enkelt inte har kompetensen att se dem. Detta togs upp av Uppdrag Granskning och jag råkade ut för samma sak ? min bristning var en grad 2 ? i själva verket en grad 4. Jag har pratat med en dam på Socialstyrelsen som sagt att problemet är stort och man vet om det.


    För det första är det den aktuella kursboken som används på läkarprogrammet som jag hänvisar till, men jag kan gärna ge dig flera artiklar. Du läser uppenbarligen aldrig några vetenskapliga artiklar, för då hade du lätt kunnat googla upp några och se att det finns en uppsjö artiklar som visar att kollar man frekvensen SR med ultraljud ligger den runt 25%.


     


    Guzmán Rojas RA1, Shek KLLanger SMDietz HP. Prevalence of anal sphincter injury in primiparous women. Ultrasound Obstet Gynecol. 2013 Oct;42(4):461-6.


     Andrews et al., Occult anal sphincter injuries--myth or reality?, BJOG. 2006 Feb;113(2):195-200


     Oude Lohuis EJ1, Everhardt E2, Outcome of obstetric anal sphincter injuries in terms of persisting endoanal ultrasonographic defects and defecatory symptoms. Int J Gynaecol Obstet. 2014 Jul;126(1):70-3. doi: 10.1016/j.ijgo.2014.01.018. Epub 2014 Apr 3.


    Ägna gärna sommaren till artikelläsning.


    Tack för mig.


    Kursboken obligatorisk litteratur på BM-programmet också! Sluta att idiotförklara en hel yrkeskår. Tror du att man medvetet lämnar en ruptur? Tror du inte att vi läser en himla massa artiklar? Och UGs program gjorde inte saken bättre. Inga klipp kan rädda, då ett klipp alltid ger en bristning grad 2. Det krävs mer djupgående kunskap än UG och några få artiklar för att framställa sig bättre än barnmorskorna själva. Jag beklagar din skada, men det är verkligen inte alla som får dina besvär! Och alla BM LETAR bristningar. 
  • Anonym (lugn)
    Anonym (Förlossningsskadad) skrev 2015-07-05 19:42:28 följande:

     Höj din nivå på debatten, tack BM!


     Ja, skadorna finns inte för att de mörkas eller för att ni BM helt enkelt inte har kompetensen att se dem. Detta togs upp av Uppdrag Granskning och jag råkade ut för samma sak ? min bristning var en grad 2 ? i själva verket en grad 4. Jag har pratat med en dam på Socialstyrelsen som sagt att problemet är stort och man vet om det.


    För det första är det den aktuella kursboken som används på läkarprogrammet som jag hänvisar till, men jag kan gärna ge dig flera artiklar. Du läser uppenbarligen aldrig några vetenskapliga artiklar, för då hade du lätt kunnat googla upp några och se att det finns en uppsjö artiklar som visar att kollar man frekvensen SR med ultraljud ligger den runt 25%.


     


    Guzmán Rojas RA1, Shek KLLanger SMDietz HP. Prevalence of anal sphincter injury in primiparous women. Ultrasound Obstet Gynecol. 2013 Oct;42(4):461-6.


     Andrews et al., Occult anal sphincter injuries--myth or reality?, BJOG. 2006 Feb;113(2):195-200


     Oude Lohuis EJ1, Everhardt E2, Outcome of obstetric anal sphincter injuries in terms of persisting endoanal ultrasonographic defects and defecatory symptoms. Int J Gynaecol Obstet. 2014 Jul;126(1):70-3. doi: 10.1016/j.ijgo.2014.01.018. Epub 2014 Apr 3.


    Ägna gärna sommaren till artikelläsning.


    Tack för mig.


    Har du själv kunskaper om de tre vanligaste orsakerna till större bristningar? 
  • Anonym (Förlossningsskadad)
    Anonym (lugn) skrev 2015-07-05 23:16:37 följande:
    Har du själv kunskaper om de tre vanligaste orsakerna till större bristningar? 
    Jag skall försöka svara på dina osammanhängande inlägg.

    Ja, det finns stora problem inom förlossningsvården. Det handlar om barnmorskornas yrkeskompetens. Det finns flera kända riskfaktorer för bäckenbottenskada och sfinkterruptur. Jag antar att du gärna vill hänvisa till maternella faktorer, typ övervikt och ålder över 35 år. 

    Då har du missat den viktiga poängen att
    1. De flesta SR sker på yngre och normalviktiga
    2. Det är hela din uppgift som BM att se till att detta inte sker.
    Du ska se till att de obstetriska faktorerna minimeras och sköta förlossningen så att det inte händer. Annars gör du ett dåligt jobb!

    Zetterström et al. Anal sphincter tears at vaginal delivery: risk factors and clinical outcome of primary repair. Obstet Gynecol. 1999 Jul;94(1):21-8.

    Christianson et al,
    Risk factors for perineal injury during delivery. Am J Obstet Gynecol. 2003 Jul;189(1):255-60.


     Wheeler et al. Delivery method, anal sphincter tears and fecal incontinence: new information on a persistent problem. Curr Opin Obstet Gynecol. 2007 Oct;19(5):474-9.


     Pirro et al, What are the risk factors of anal incontinence after vaginal delivery?, J Chir (Paris). 2007 May-Jun;144(3):197-202


    I mitt fall är jag övertygad om att man lämnade det medvetet, hon visste att hon gjort bort sig och ville inte säga det utan försökte fixa det ändå. Jag var uppklippt och sydd ner till anus och det kan ju t o m jag som lekman fatta att det kan man inte vara utan att det där inne är skadat. Bara att man sydde utan bedövning... 

    Jag är säker på att det finns mycket bra barnmorskor, men jag vet med säkerhet att det finns många som är mycket dåliga på sitt jobb. Tyvärr vet man inte vem man träffar.  

    Läs artiklarna ovan så kommer du känna till de tre viktigaste sakerna att tänka på så att du minimerar dina egna SR. Just nu verkar du faktiskt behöva ta en runda till både på Pubmed och i kursboken.
  • Anonym (lugn)
    Anonym (Förlossningsskadad) skrev 2015-07-06 21:49:06 följande:
    Jag skall försöka svara på dina osammanhängande inlägg.

    Ja, det finns stora problem inom förlossningsvården. Det handlar om barnmorskornas yrkeskompetens. Det finns flera kända riskfaktorer för bäckenbottenskada och sfinkterruptur. Jag antar att du gärna vill hänvisa till maternella faktorer, typ övervikt och ålder över 35 år. 

    Då har du missat den viktiga poängen att
    1. De flesta SR sker på yngre och normalviktiga
    2. Det är hela din uppgift som BM att se till att detta inte sker.
    Du ska se till att de obstetriska faktorerna minimeras och sköta förlossningen så att det inte händer. Annars gör du ett dåligt jobb!

    Zetterström et al. Anal sphincter tears at vaginal delivery: risk factors and clinical outcome of primary repair. Obstet Gynecol. 1999 Jul;94(1):21-8.

    Christianson et al, Risk factors for perineal injury during delivery. Am J Obstet Gynecol. 2003 Jul;189(1):255-60.


     Wheeler et al. Delivery method, anal sphincter tears and fecal incontinence: new information on a persistent problem. Curr Opin Obstet Gynecol. 2007 Oct;19(5):474-9.


     Pirro et al, What are the risk factors of anal incontinence after vaginal delivery?, J Chir (Paris). 2007 May-Jun;144(3):197-202


    I mitt fall är jag övertygad om att man lämnade det medvetet, hon visste att hon gjort bort sig och ville inte säga det utan försökte fixa det ändå. Jag var uppklippt och sydd ner till anus och det kan ju t o m jag som lekman fatta att det kan man inte vara utan att det där inne är skadat. Bara att man sydde utan bedövning... 

    Jag är säker på att det finns mycket bra barnmorskor, men jag vet med säkerhet att det finns många som är mycket dåliga på sitt jobb. Tyvärr vet man inte vem man träffar.  

    Läs artiklarna ovan så kommer du känna till de tre viktigaste sakerna att tänka på så att du minimerar dina egna SR. Just nu verkar du faktiskt behöva ta en runda till både på Pubmed och i kursboken.
    Jag förstår att det är lönlöst att diskutera med dig, då jag hävdar att du ändå inte har hela bilden.Men kanske kan jag förklara det för andra mer mottagliga.

     Vilken orsak vill du skylla på? Barnmorskans kompetens? Den vanligaste orsaken till sfinkter är en förlossning med sugklocka. Och klockorna ökar eftersom värkarbetet blir svagt/utdraget, ofta beroende på en allt för bra EDA. 

    Andra faktorer är kvinnans vävnad, barnets storlek (tex om huvudet är stort, men barnet ändå väger normalt). Sedan spelar det stor roll hur FORT det går! Kvinnans vävnader måste töjas långsamt för att vara eftergivligt, och då måste sista utkrystningen få ta tid, huvudet ska töja.  Om en kvinna har en bra EDA och inte känner sina krystimpulser optimalt, måste barnmorskan sk forcera krystningen och kvinnan krystar utan egen känsla. Det ökar också bristningsrisken, fastän barnmorskan håller perinealskydd (vilket alla gör). 

    Att BM sydde utan bedövning låter himla egendomligt, i synnerhet om det syddes "från anus och upp". Det är jättesvårt att sy om kvinnan inte är bedövad - det går inte! Det stretas (såklart) emot. Större bristningar sys på operation i spinalbedövning. 

    Men det du & andra i din sits ska göra är att söka vård på bäckenbottencentra! Man gör om, gör rätt. Det är inte konstruktivt att sitta på forum och idiotförklara en yrkesgrupp när det handlar om en enskild som brustit i sin omvårdnad. 
  • Anonym (lugn)

    Det finns f ö mer färsk info än från 2003 och 2007-

  • Anonym (W)
    Anonym (Förlossningsskadad) skrev 2015-07-06 21:49:06 följande:

    Jag skall försöka svara på dina osammanhängande inlägg.

    Ja, det finns stora problem inom förlossningsvården. Det handlar om barnmorskornas yrkeskompetens. Det finns flera kända riskfaktorer för bäckenbottenskada och sfinkterruptur. Jag antar att du gärna vill hänvisa till maternella faktorer, typ övervikt och ålder över 35 år. 

    Då har du missat den viktiga poängen att

    1. De flesta SR sker på yngre och normalviktiga

    2. Det är hela din uppgift som BM att se till att detta inte sker.

    Du ska se till att de obstetriska faktorerna minimeras och sköta förlossningen så att det inte händer. Annars gör du ett dåligt jobb!

    Zetterström et al. Anal sphincter tears at vaginal delivery: risk factors and clinical outcome of primary repair. Obstet Gynecol. 1999 Jul;94(1):21-8.

    Christianson et al, Risk factors for perineal injury during delivery. Am J Obstet Gynecol. 2003 Jul;189(1):255-60.

     Wheeler et al. Delivery method, anal sphincter tears and fecal incontinence: new information on a persistent problem. Curr Opin Obstet Gynecol. 2007 Oct;19(5):474-9.

     Pirro et al, What are the risk factors of anal incontinence after vaginal delivery?, J Chir (Paris). 2007 May-Jun;144(3):197-202

    I mitt fall är jag övertygad om att man lämnade det medvetet, hon visste att hon gjort bort sig och ville inte säga det utan försökte fixa det ändå. Jag var uppklippt och sydd ner till anus och det kan ju t o m jag som lekman fatta att det kan man inte vara utan att det där inne är skadat. Bara att man sydde utan bedövning... 

    Jag är säker på att det finns mycket bra barnmorskor, men jag vet med säkerhet att det finns många som är mycket dåliga på sitt jobb. Tyvärr vet man inte vem man träffar.  

    Läs artiklarna ovan så kommer du känna till de tre viktigaste sakerna att tänka på så att du minimerar dina egna SR. Just nu verkar du faktiskt behöva ta en runda till både på Pubmed och i kursboken.


    Förväntar du dig verkligen att någon ska tro på att du blev sydd utan bedövning?
Svar på tråden Har på kort tid blivit vettskrämd för förlossning och litar inte på vården, hjälp!