• Anonym (Trött­)
    Äldre 29 Jun 11:01
    1590 visningar
    8 svar
    8
    1590

    Hur når man gemensamma förhållningssätt till hemmasysslor?

    Hej!

    Jag och min sambo har så skilda sätt att se på det som ska göras hemma. Det har blivit ännu tydligare nu när vi fått en liten bebis som är några månader. Om vi t ex har disk stående från gårdagskvällen vill jag ta den direkt på förmiddagen nästa dag. Han kan dock ha den stående hela dagen för att åtgärda den framåt kvällen. Han begär inte att jag ska göra en massa hemarbete när jag har sonen att ta hand om men säger att han vill göra det när han känner för det och på sitt vis. Jag försöker att inte se allt som behöver göras men det är svårt. Ni som är i liknande situation - hur har ni löst det?

  • Svar på tråden Hur når man gemensamma förhållningssätt till hemmasysslor?
  • Soe
    Äldre 29 Jun 11:34
    #1

    Jag förberedde min sambo mentalt genom att skicka ett sms när han var på jobbet. (Jag pluggar så var hemma.) sa att jag ville prata om hur vi skulle fördela hushållssysslorna på ett för båda tillfredsställande sätt. Skickade med en dagordning (halvt på skoj, var överdrivet formell) med alla punkter jag ville ta upp. Så sa jag att om han skulle titta på det och tänka på punkter som han själv ville ta upp och på förslag till lösningar.

    När han kom hem satte vi oss ner och talade KONSTRUKTIVT OCH SAKLIGT utan att peka finger. Vi var lyhörda och lyssnade klart och öppna för konstruktiv kritik. (Dessa regler måste man klargöra för mannen innan annars fattar han inte hur man kommunicerar).

    Vi gav oss inte förrän vi gått igenom allt!! Viktigt att du tänker igenom noga exakt vad som ska tas upp så du inte glömmer något som blir föremål för tjafs senare.