• Muslimsktjej

Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?

Ni som brukar ge tiggare pengar, ungefär hur mycket pengar brukar ni ge?

Känns som om de flesta ger ca 10-20 kr till tiggare, men jag tycker att det är så pinsamt om jag skulle ge så lite. Som att jag hånar dem för att de inte har pengar, liksom, vad ska de göra med 10 kr? Köpa mat? 

Har dessutom ingen egen ekonomi då jag fortfarande går i skola (1050 kr i månaden, studiebidraget), så skulle inte ha råd att ge ca 50-100 kr till varje tiggare jag ser.

Hur gör ni?? Tycker ni inte det känns lite fult att ge dem så lite pengar?
    För jag vill jättegärna ge dem, får så dåligt samvete när jag går förbi utan att ge pengar. 

Notera att jag inte _påstår_ att det är fult att ge så lite pengar, utan jag _frågar_ ifall det är det eftersom det _känns_ så. 

• Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?
  • Anonym (nej)
    Anonym (Tänk efter) skrev 2015-07-02 19:25:18 följande:

nån tia, nån tjuga nån hundring, nån enkrona...undrar hur många som hinner ge på en timme? Undrar jag hur hög lön de har helt skattefritt? Det trillar nog in en hel del pengar under en dag. De betalar dessutom inget för boende eftersom de slår upp sina läger där det passar dem.

För mig får de gärna sitta utanför affärerna, men jag anser inte att jag hjälper dem genom att ge dem pengar. Kanske behöver de hjälp, kanske inte med att möjliggöra deras tiggande är inte rätt väg...det är inte värdigt nån att sitta så.

Som vi kollektivt måste betala för i slutändan, annars deras timlön har jag själv tänkt på ofta, synd jag inte har tid att faktiskt stanna upp 1-2 timmar per dag för att kolla hur mycket dom får in.

Du tycker det, du städar efter deras läger som är oundviklig baksida av att dom sitter utanför varenda affär där folk med pengar i plånboken går in?

• Anonym (idioter)
    Anonym (nej) skrev 2015-07-02 19:36:49 följande:

Som vi kollektivt måste betala för i slutändan, annars deras timlön har jag själv tänkt på ofta, synd jag inte har tid att faktiskt stanna upp 1-2 timmar per dag för att kolla hur mycket dom får in.

Du tycker det, du städar efter deras läger som är oundviklig baksida av att dom sitter utanför varenda affär där folk med pengar i plånboken går in?

Det är är INTE din tråd. Du befinner dig i:

http://www.familjeliv.se/forum/thread/75480208-ni-som-ger-pengar-till-tiggare-hur-mycket-ger-ni

Skapad av muslimskjej!
  • nihka
    Anonym (Sussie) skrev 2015-07-02 19:05:21 följande:
    En tia till så eländet ska bli kvar.
    Grattis.
     Tackar! Jag utgår från att du gratulerar mig för att jag inte ser andra människor som "elände" så som du gör.
  • Anonym (Sussie)
    nihka skrev 2015-07-02 19:53:09 följande:
     Tackar! Jag utgår från att du gratulerar mig för att jag inte ser andra människor som "elände" så som du gör.
    Det är inte människorna som är elände utan situationen.
    Situationen som du är med och finansierar.
  • Nerfherder
    Anonym (Sussie) skrev 2015-07-02 19:59:34 följande:
    Vad har du för kontonr? Ge mig det så kan jag sätta in 20:- åt dig.
  • nihka
    Anonym (nej) skrev 2015-07-02 19:06:14 följande:

Många av oss betalar tusenlappar för att få uppleva det, det gör i och för sig dom också.

Du gör vad du vill med dina pengar men är du medvetet vad du betalar för?

Ok. Du likställer dina semesterresor med att sitta på asfalten utanför ICA i stekhettan.

De får köpa vad de vill för pengarna. Jag har heller inga synpunkter på vad du köper för dina.

Den fasta månadskostnaden vet jag går till skola, men jag lägger mig inte heller i några detaljer där.
  • Anonym (S)
    Anonym (Sussie) skrev 2015-07-02 19:59:34 följande:
    Är det fel att ge mat också?
  • nihka
    Anonym (NEJ TACK!) skrev 2015-07-02 19:12:05 följande:
    Jättebra gjort!
    Tack, men jag behöver inget beröm.
  • Anonym (nä aldrig never!)

Sen jag såg en tiggardam med noppade ögonbryn och slingor i håret har jag inte gett en krona! Å nej jag anser att om man noppar och färgar håret så behöver man inte tigga..det är inte det nödvändigaste.

Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?