• Anonym (idioti)

varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri

Så var frågan.
    Ni som ger pengar till yrkestiggare, varför gör ni det?
    Ni skulle väl inte ge pengar till hells angels av en princip men ni ursäktar yrkeskriminela tiggare att dom inte har nått val och kan inget annat än att strecka ut handen, var är det vurmande försvarssnacket riktat mot bikergäng eller gatugäng som strider på gatorna just nu?
    Yrkeskriminella, innan det klassiska försvarstalet dyker upp så kan vi räkna upp mängd av brott dom begår.
    Redan från början, yrkestiggeri utan tillstånd är inte tillåtet i landet, dom bryter mot våra regler bara dom kommer på tanken att ens komma hit.
    Sitta på gatan och haffa förbipasserande går under ofredande, olagligt.
    Bosätta sig hur som går mot flera olika lagar, privat mark är of limits vilket dom skiter i, kommunal mark kräver tillstånd vilket dom skiter i.
    Bosätta sig hur som utan avlopp eller sopstation kommer med egna problem vilket kostar oss ohyggliga summor i sanering när dom skiter runt sina läger och lämnar ton av avfall efter sig.
    Bygga upp kåkstäder är likvärdigt med en rad av stölder från diverse företag i form av pallar, preseningar, diverse byggmaterial.
    Dom får som eu medborgare röra sig fritt och vistas i andra länder under en begränsad tid på tre månader, en tid som saknar översyn i Sverige, Migrationsverket som ska övervaka skiter i vilket, yrkestiggare skiter i perioden också eftersom dom varken reggas eller övervakas och är här dubbla och trippla den tillåtna tiden.
    Ett krav på den regeln är att dom får vistas i tre månader var dom behagar om dom är självgående och självförsörjande, nått dom inte är om dom tigger pengar av oss.
    Så länge det är mer lönsamt för dom att utnyttja folk här än att jobba hemma kommer dom fortsätta med det, så tillbaka till frågan , varför betalar ni folk för att bryta mot våra lagar på löpande band och skita på våra gator?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-04 21:52
    Eftersom jag ser en massa tjafs om laglighet så kan vi reda ut missförståndet att det skulle vara lagligt.
    I lokala ordningföreskrifter som i alla fall alla storstäder har
    sv.wikipedia.org/wiki/Ordningslagen_(Sverige)
    Vilka är lika bindande som nationella lagar dock inte får stå i kontrast mot dom.
    Finner man att insamling av pengar får inte ske utan polisens tillstånd.
    Brott mot lokala ordningsföreskrifter innebär en peningsbot därmed är det polisens skyldighet att ingripa.
    www.stockholm.se/OmStockholm/Politik-och-demokrati/Stadsovergripande-styrdokument/Allmanna-lokala-ordningsforeskrifter-for-Stockholms-kommun-/
    Nått som polisen faktiskt har försökt att göra men stoppades av pkismen i det här landet.
    Hur som som ovan står finns det regler på plats.

• Svar på tråden varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri
  • Anonym (avslöjad)
    Anonym (idioti) skrev 2015-07-04 00:02:43 följande:

jag vet jag gick i fällan själv men kan ni sluta mata trollen.

Det börjar bli läggdags nu, eller hur?
  • Klotjohan
    Tiggeri är inte olagligt
    Om man har det så illa att tiggeri är enda alternativet till att bli kriminell eller prostituera sig så kan jag avvara några småslantar.
    Jag gör vad jag vill med mina egna pengar!!!
  • nihka
    Gotlänning skrev 2015-07-03 21:39:54 följande:
    Jag frågade honom faktiskt och hans svar är att i hans land finns INGENTING, inte ett smack, i Zoltans fall så jobbar han 50h i veckan där 30h är nätter och tjänar den klockrena summan av ca 30Euro i månaden, som arbetsledare.

Hans största intresse är fiske, älskar fiske och i min FB feed så är det mycket bilder på när han är och fiskar.

Till frågan om vad han tycker om tiggeriet och debatten som florerar här sa han som så...

I ett land som går på knäna där det finns ingenting, ingen skola, inga jobb så självklart finns det ligor som ploppar upp som går in till familjer, erbjuder en resa att tjäna storkovan för att ta hand om din familj.

Det kostar X antal Euro att köpa en plats på bussen, du kan tjäna 1000 Euro där i veckan utan problem säger dem, de hakar på men hamnar i ett limbo då biljetten hem kostar lika mycket..
    Oftast betalar man i förskott så man hamnar inte i skuld och skall tjäna in, utan betalat för biljetten.

Alltså, Zoltan har ett fint jobb och tjänar storkovan och har råd med en lägenhet, hund och kan bli på fyllan ibland över Skype med en annan där vi surrar om allt, underbar människa, han låter ungefär som Dracula... im gonna triiiink yer bluuud, så låter han, likt en Bela Lugosi över Skype.

Han skäms över vad som händer här men han förstår då hans land har inte ett skit att komma med, inte något, inte ett jävla smack.

Han har turen att ha ett jobb som ger 2800kr i månaden och är nöjd med det, jag tjänar det tiodubbla i månaden och tjafsar med nollor på FL medans han... fiskar och tycker 2800 kr är helt ok.

Oh well...
    Han har ändå ett jobb och kanske inte en familj att försörja så då kanske det går någorlunda ihop. Det verkar svårt för en del att föreställa sig just hur fattiga fattiga människor i exempelvis Rumänien faktiskt är.
  • Anonym (fel)
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 00:01:55 följande:
    Så här inledde du.
    Jaha, och? 
  • Anonym (idioti)
    Klotjohan skrev 2015-07-04 01:15:32 följande:
    Tiggeri är inte olagligt
    Om man har det så illa att tiggeri är enda alternativet till att bli kriminell eller prostituera sig så kan jag avvara några småslantar.
    Jag gör vad jag vill med mina egna pengar!!!
    Om du är det minsta läskunnig så märker du snabbt att fakta är presenterade i tråden.
    Det handlar heller inte om nån fattigdom som tvingar folk till desperata lösningar, det är självvalt.
    Så frågan kvarstår, varför bekostar du kriminalitet på gatan här mer än att du har gått på lögnen vilket inte är hållbar anledning.
  • Studentpappa

Man skulle ju kunna tro att tiggarna på Gotland har det bättre än någonsin då ön är full av politiker och journalister.

Tvärtom har man försökt få bort dem under almedalsveckan och de får mindre pengar än någonsin. Paradoxalt minst sagt, har journalisterna inga hjärtan?

• Anonym (Bajs är blä)
    Studentpappa skrev 2015-07-04 07:59:11 följande:

Man skulle ju kunna tro att tiggarna på Gotland har det bättre än någonsin då ön är full av politiker och journalister.

Tvärtom har man försökt få bort dem under almedalsveckan och de får mindre pengar än någonsin. Paradoxalt minst sagt, har journalisterna inga hjärtan?

Ja, det där är också lite kul! Journalister och politiker som alltid är de som försvarar tiggarna - ANNARS. När de inte själva behöver se dom, haha!
  • Anonym (Bajs är blä)

Förresten tycker jag att det har lugnat ner sig, i alla fall i min stad (c:a 100 000 invånare). Det var mycket värre förra sommaren. Det finns fortfarande tiggare, men nu är de inte lika "på". De sitter mest stilla med sina muggar, och skriker inte lika mycket heller. Har de börjat ge upp, eller? I så fall bra.

• tobbe01
    Anonym (Bajs är blä) skrev 2015-07-04 08:08:21 följande:

Förresten tycker jag att det har lugnat ner sig, i alla fall i min stad (c:a 100 000 invånare). Det var mycket värre förra sommaren. Det finns fortfarande tiggare, men nu är de inte lika "på". De sitter mest stilla med sina muggar, och skriker inte lika mycket heller. Har de börjat ge upp, eller? I så fall bra.

Här i Sundsvall så har det på senare tid blivit vanligt med svenska tiggare! De sitter med en papplåda där det står "hemlös svensk"! Ofta sitter de vid samma entré som de "vanliga"! Jag ger alltid en slant till våra egna.
Svar på tråden varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri