Inlägg från: tobbe01 |Visa alla inlägg
  • tobbe01

varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri

Gotlänning skrev 2015-07-03 22:08:53 följande:
    Yep, just Rumänien. Han bor faktiskt lustigt nog i Transylvanien, Cluj heter staden om någon bryr sig.

Huruvida det är skolplikt där eller ej har jag ingen aning om, bryr mig inte heller.

Är inte välkommen i denna tråd heller märker jag så jag tassar ut bakvägen så kan ni få diskutera sinsemellan och do your thing.

Ha en klockren sommar!
    okej.... eeeeee  ha en klockren sommar själv.
  • tobbe01
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-03 22:17:26 följande:
    Kolla nu vad som händer när jag skriver igen, ska vi slå vad om att det kommer in en helt random kille till ifrån höger?
    .........från höger?.......
  • tobbe01
    Anonym (Bajs är blä) skrev 2015-07-04 08:08:21 följande:

Förresten tycker jag att det har lugnat ner sig, i alla fall i min stad (c:a 100 000 invånare). Det var mycket värre förra sommaren. Det finns fortfarande tiggare, men nu är de inte lika "på". De sitter mest stilla med sina muggar, och skriker inte lika mycket heller. Har de börjat ge upp, eller? I så fall bra.

Här i Sundsvall så har det på senare tid blivit vanligt med svenska tiggare! De sitter med en papplåda där det står "hemlös svensk"! Ofta sitter de vid samma entré som de "vanliga"! Jag ger alltid en slant till våra egna.
  • tobbe01
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 11:15:41 följande:
    Vad är det för skillnad?
    Jag tänker KULTUR vs OTUR!
  • tobbe01
    nihka skrev 2015-07-04 11:50:44 följande:
    Klart du gör. Om du blev fattig skulle det naturligtvis bero på otur, medan en rom har valt det själv. Det verkar vara ett vanligt sätt att resonera inom SD-kretsar.
    SD? What? En rumänsk dignitär var här i Sverige och hen uttalade att "det är en utmaning att försöka få dessa individer att INTE betrakta tiggeri som ett arbete". Jag har inga problem med att man tigger och har det som ett jobb men när man spelar på "tyck synd om"-grejen så blir jag less. Rumänien (varifrån många tiggare kommer) är ett EU-land och inget U-dito. Det måste man komma ihåg. 
  • tobbe01
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 11:56:53 följande:
    Varför tycker du synd om svenskar som tigger?
    Därför att i vår kultur så är det inte naturligt att tigga. När en svensk tigger på gatan så förminskar hen sig själv till det yttersta. Det är den ultimata förnedringen och den yttersta bönen om hjälp. För romerna är det ett jobb. Duger det som orsak?
  • tobbe01
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 12:06:09 följande:
    Dessutom är det ju olagligt enligt ts. Du är rätt bra på att hyckla.
    ??? Ja inte vet jag hur lagarna ser ut när det gäller tiggeri. Har inte en susning faktiskt. MEN jag tänker att om det sitter utländska tiggare utanför snart sagt varenda entré i stan så borde det bli svårt för Polisen att avhysa inhemska dito OM det nu är olagligt!?
  • tobbe01
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 12:13:11 följande:
    Kanske dags att läsa på lite grann. Varför vill du hellre bidra till svenskars misär än utländska?
    Vad pratar du om? Bidra till misär? 
  • tobbe01
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 12:23:29 följande:
    Du ger ju pengar till svenskar som enligt dig befinner sig i misär.
    ?? Ja och? På vilket sätt tycker du att tiggare från Rumänien är mitt ansvar? Tror du att Rumänien är ett U-land med svältande? Har det varit missväxt? Oår?
  • tobbe01
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 12:28:20 följande:
    Kul att du inte förstår vad det är du skriver ens...
    ....skitkul
  • tobbe01
    GinoTonic skrev 2015-07-04 12:26:57 följande:
    När det gäller svenskar, så tycker jag också att man ska vara försiktig med att ge reda pengar om man misstänker att det handlar om missbruk. För då kan det ju bli deras död i stället. Om man misstänker att personen svälter kan man ju ge något ätbart i stället. Eller ett par vantar, en mössa eller en halsduk om det är kallt och han saknar varma plagg.
    Jag tror att det ALLTID handlar om missbruk när svenskar tigger (OBS tror). Vi har ett väl utbrett skyddsnät men när man är beroende av droger så hamnar man lätt utanför(?) Det vore ju också hemskt om våra myndigheter skulle sponsra missbruk. Jag har aldrig missbrukat eller varit i botten men mitt liv har lärt mig att det inte är så lång väg mellan ett välmående liv och ett elände...................! 
  • tobbe01
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 12:34:56 följande:
    Ok, ska vi bena ut vad du skriver? Du säger att du ger pengar till svenskar för att de har otur. Utlänningarna som tigger gör det för att det är deras kultur. Skulle man då inte med samma "logik" kunna säga att utlänningarna som tigger har otur att hamna i en sådan kultur? Du säger också att svenskarna förnedrar sig men inte utlänningarna. De svenskar som du ger pengar till, sitter de på samma plats varje dag? Hur vet du att det är riktiga svenskar? Plus då ts påstående om att det är olagligt att tigga...
    Jag är svensk och sympatiserar med andra svenskar. Är det onaturligt? Jag bor i en mellanstor stad så de enstaka svenskar som tigger här känner man igen.
  • tobbe01
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 12:42:56 följande:
    Du tror, och hycklar rätt ordentligt.
    Men kan du komma med ngt matnyttigt istf att bara kritisera allt jag skriver.
  • tobbe01
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 12:49:02 följande:
    Vad menar du med "matnyttigt"? Vad har du själv att komma med? Annat än dubbelmoral och troende då. Är det jobbigt att inte kunna skriva vad som helst utan att bli bemött?
    Nu är det bara du och jag som skriver och debatterar och min erfarenhet är att det brukar sluta med att jag blir anmäld (och avstängd ett dygn) pga att tråden ligger i känsliga rummet och jag råkar få sista ordet. När min motpartner inte hittar ord så blir jag anmäld (OT oftast) och jag tycker det är jättetrist att vara utestängd. DÄRFÖR ger jag nu DIG sista ordet och lämnar denna eminenta tråd.
  • tobbe01
    nihka skrev 2015-07-05 00:45:01 följande:
    En uppdatering som är lika förvirrad som den ursprungliga texten.

Det är inte olagligt att tigga, men SD har lämnat in en rad motioner för att försöka ändra på det - dock utan framgång.

Här är järnrörsEkeroths försök till lagändring:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/mot-201213Sf258-Forbjud-tigg_H002Sf258/
    Efter nästa val kommer SD att ha mkt att säga till om.
  • tobbe01
    Anonym (idioti) skrev 2015-07-05 13:11:39 följande:

Dumma kan man verkligen inte kalla dom om man ska ta det helt seriöst, dom har kommit på att det finns ett land till i EU man kan mjölka.
    Däremot så har folket redan tröttnat på skitet, det flyter mindre och mindre pengar deras väg.
    Jag märker redan att dom har fattat och det är färre av dom på gatan.
    Så om inte nyval händer vilket vi kan hoppas på så vid nästa val kommer majoritet av yrkestiggarna vara borta, dom sista kommer vara så få att dom kommer inte störa.

Process som kan snabbas på om bara folk fattar och slutar betala dom.

Här i Sundsvall är det ett olidligt gullande med tiggare. Vår lokaltidning hade t om ett "Chatta med tiggare" !!! på sin hemsida och en tiggarkvinna som satt utanför en mäklarfirma och tiggde fick jobb på företaget(!!)....SAMT alla gamla ruckel till husvagnar som folk skänker till tiggarna (de vill antagligen bara slippa köra eländet till skroten men det ser ju så fint ut att donera den)  Fotografen får lägga in ett bländningsskydd så det ska gå att se glorian........SÅ här i Sundsvall tror jag vi har många år kvar. Tiggarna har bara funnits här i typ två/tre år. Innan dess fanns inte en enda och nu är dom överallt. T o m långt utanför centrum vid små lokalbutiker.
  • tobbe01
    KillBill skrev 2015-07-05 20:36:31 följande:
    Jag säger bara stackars romer, oftast blir det kritiserade för att inte jobba men om de lyckas får ett jobb så är problemet att det gullas med dem. Jag vill ändå tacka dig för att du slår hål på myten om att romer (i synnerhet romska kvinnor) aldrig arbetar.
    Fast här i Sundsvall är det verkligen inte synd om romerna så du kan vara helt lugn.
  • tobbe01
    Nerfherder skrev 2015-07-05 21:14:13 följande:

Intressant, man kan inte skriva anonymt i den här tråden...

? Så "Nerfherder" är ditt riktiga namn? Jag heter INTE ngt som ens är i närheten av "Tobbe"!
Svar på tråden varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri