• tulip79

Lös tand på 1,5-åring?

Dottern som snart är 1,5 år ramlade i sin kryptunnel idag. Jag satt 2 m ifrån men såg inte vad som hände, hörde bara ljudet av ett huvud som slår i golvet o sen gallskriket som följde. Blod i munnen. Trodde hon bitit sig. Kände på tänderna men märkte inget löst då. Sen lekte hon på som vanligt.

Kom blod när vi borstade tänderna. Tycker att hennes högra framtand verkar lite lös. Är blod ovanför den o inte på tandköttet. Ska jag ringa bvc, vårdcentralen eller bara avvakta några dagar? Vad kan de göra? Någon som varit samma sits?

• Svar på tråden Lös tand på 1,5-åring?
  • Kerubmamman

Ring folktandvården.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • viseversa

hände min dotter i samma ålder och dom gjorde inte så mycket. Eftersom det är mjölktänder låter som det vara. Ibland växer dom fast igen ibland gör dom det inte utan ramlar ut.

• anabana

Hej! En mjölktand kan bli tillfälligt lös efter ett trauma. I många fall "växer den fast" igen, men jag rekommenderar att ni uppsöker tandvården så att de får titta på det och dokumentera för ev försäkrings skull, ibland tar man en röntgenbild för att kontrollera de permanenta anlagen. Ge flickan skonkost, dvs mjuk mat tex potatismos så att hon ej belastar tanden i onödan. // tandis

• tulip79

Jag ska kolla hur det ser ut imorgon o ringer tandläkaren om den känns lös. Tack för alla era svar!

• Erizajo

Du ska åka och kolla det hos tandläkare och även meddela barnets försäkringsbolag! Det kan bli skada sen på de permanenta tänderna som kommer och då kan ni få ersättning om det är dokumenterat.

• Erizajo

Gör detta oavsett hur du tycker det ser ut alltså! Och även om tdl säger att det ser ok ut nu.

• tulip79

Vi ska till tandläkaren i em. Tanden känns ut att sitta fast men jag gillar inte att det det ser ut att vara ett sår ovanför tanden så vi kollar upp det. Försäkringsbolaget har jag inte ens tänkt på.... tack!

Svar på tråden Lös tand på 1,5-åring?