Vad är pojkfärger enligt dig?
Jag har inte läst hela tråden, så förlåt om jag upprepar vad andra skrivit.
Jag kan tycka att det är lite underligt att vuxna, normalbegåvade människor inte förstår vad som menas när någon skriver "pojkfärger". Oavsett vad man tycker om att klä pojkar och flickor olika, så borde man ju ändå vara medveten om vad som allmänt anses vara pojk- respektive flickkläder, i alla fall enligt klädtillverkarna.
Inte heller behöver den som uttrycker sig så i en annons vilja cementera några könsroller, utan tyckte kanske bara att det var det enklaste och mest kortfattade sättet att beskriva varorna på. Det är samma sak där, man borde ju förstå vad som menas, även om man har personliga invändningar mot ordvalet. Jag skulle också anta i det fallet, att kläderna som säljs/eftersöks inte har massa Disneyprinsessor eller Hello Kitty som motiv, oavsett färg.
På sista tiden har det här med färger börjat luckrats upp, det går numera att hitta rosa och lila plagg även på pojkavdelningen i butikerna (även om ev. motiv/text fortfarande är ganska könsuppdelat). Min 13-åriga sons favoritfärg är just lila, och han har flera plagg i denna färg.
Det här med blått och rosa är en relativt ny indelning, det var först efter andra världskriget man började med den. Innan dess fanns det inte pojk- och flickfärger på det sättet. Små barn kläddes lika (det finns ju gott om gamla målningar på t.ex. små prinsar i vit volangklänning...) de första åren.