• Anonym (ledsen mamma)

    Nu vill bio-mamman ha kontakt...

    När jag och min man blev tillsammans för åtta år sedan fick vi kort efter veta att hans fd sambo väntade barn. Vi valde ändå att fortsätta tillsammans samt förbereda oss för det nya på bästa sätt. När barnet väl var fött fick maken umgänge med flickan tre gånger 2 timmar /vecka. Efter en månad tog han med flickan hem till oss så jag också fick lära känna henne. Allt gick bra och planen var att vi (maken) på sikt skulle ha flickan halva tiden.

    När dottern var fyra månader lämnade hennes bio-mamma henne hos oss och sa att hon inte orkade mer, hon ville inte ha med flickan att göra alls. Vi kämpade länge för att de skulle ha åren form av umgänge men mamman vägrade. När vi gifte oss efter två år så fick jag möjlighet att adoptera dottern vilket jag gjorde.

    Nu har det gått sju år och dottern vet att hon inte kommer från min mage som småsyskonen gör men att hon är min dotter lika mycket för det. Hon har inte träffat sin bio-mamma sen hon var ett år och minns inget alls. Bio-mamman har idag gift sig och fått ett barn till som är ett år.

    Förra veckan fick vi brev från en advokat som bio-mamman har anlitat där hon väcker anspråk på umgänge med dottern. Jag är helt förkrossad! Hur ska vi reagera på detta? Kan bio-mamman på något vis lyckas häva adoptionen? Kan jag förlora min älskade dotter?

  • Svar på tråden Nu vill bio-mamman ha kontakt...
  • En blå giraff

    Om du har fått adoptera henne kan jag aldrig tänka mig att biomamman kan ställa några som helst krav på umgänge. En adoption går ju inte att återkalla såvitt jag vet. 

    Däremot kanske du för din dotters skull ändå ska fundera vad det kunde innebära för henne att ha umgänge med biomamman. Jag tänker om du vägrar nu och din dotter får reda på det när hon blir äldre kanske hon vänder det emot dig?

  • Anonym (Hm)

    Kontakta en barnpsykolog (på bup kanske) och hör vad denne anser vore lämpligt.
    Efter kontakt med denne så skulle jag försöka föra en dialog med flicka om vad hon vill... Klart det blir mycket känslor och det kommer nog bli rörigt för henne till en början..
    Om ni går med på umgänge.

    Tror dock inte mamman har rätt att häva adoptionen - hon har ju frånsagt sig rätten till sitt barn helt och hållet....

  • Lilla My88

    Läs på 1177.se. Där står att en adoption som gått igenom enligt svensk lag aldrig kan upphävas. BioMamman har avsagt sig sin föräldraroll ochhar inte längre någon juridisk rätt till barnet över huvudtaget så varför hon sk börja krångla med advokat och grejer kan man ju fråga sig. Sedan är det ju dock som "Hm" säger att du kanske ska prata med dottern och se vad hon vill. Vill hon gärna träffa sin biomamma kan det ju vara läge att låta henne göra det utan att för den skull ge mamman full umgängesrätt. Om ni pratar med biomamman kanske ni kan lösa det så? Lycka till!

  • Anonym (a)

    Hon kan inte göra något åt adoptionen. Jag antar att det är paniken för det där som gör att du låter som att du inte heller vill att hon ska ha någon typ av umgänge, men att du kommer att lugna ner dig när du inser att du har ditt på det torra och också börja tänka att hon kanske skulle kunna träffa sin bio-mamma åtminstone. Om dottern vill, dvs.

  • Ego Lovers

    Som ovanstående skriver. Har du adopterat barnet är du den juridiska föräldern och hon har inga som helst rättigheter längre. Det borde hennes advokat veta.

  • Anonym (a)
    Ego Lovers skrev 2015-07-07 02:59:40 följande:

    Som ovanstående skriver. Har du adopterat barnet är du den juridiska föräldern och hon har inga som helst rättigheter längre. Det borde hennes advokat veta.


    Advokaten säger ju att hon vill ha umgänge, inte häva adoptionen. Det är ju ts egen rädsla om att bio-mamman kanske kan häva den.
  • Anonym (Ellen)

    Rent juridiskt har hon som alla skriver inga som helst rättigheter till barnet, inte ens till umgänge. Inga som helst. Hon har inte mer rätt än grannen eller ts arbetskollega.

    Utan det intressanta här är ju barnets behov. Jag tror personligen att de flesta har ett behov av att veta vart man kommer ifrån, känna sitt ursprung när man växer upp. Så utifrån det perspektivet skulle det kanske vara bra för barnet att få träffa sim biologiska mor.

    Att fastställa ett umgänge med advokat låter däremot märkligt. Handlar väl i så fall snarare om att fråga barnet om hon är nyfiken på sin biologiska mamma och skulle vara intresserad av att träffa henne om möjligt. Och om hon säger ja, ta en fika tillsammans hela familjen och den biologiska mamman. Det är ju mkt möjligt att en träff duger bra för flickan eller att en träff över huvud taget är för tidigt.

    Tycker också som någon skrev att ni föräldrar aka kontakta BUP eller liknande för råd om hur man ska lägga upp en ev. återträff/förslag på återträff. Innan det hela ens nämns för barnet bör ju ni vuxna träffas och göra upp vad som gäller i enlighet med vad ni föräldrar (i samråd med experter) anser är barnets bästa. (Med föräldrar menar jag givetvis ts och hennes man).

  • Anonym (Barnets perspektiv)

    Om DIN dotter en dag säger att hon är intresserad av att ha kontakt med sin biologiska mamma, DÅ är det dags att kanske låta henne göra det. Inte för att den biologiska mamman fått för sig att hon vill det. Det är inte upp till henne att bestämma en sån sak, det är barnet och delvis ni föräldrar (alltså du och din man). "Umgänge skulle jag inte alls tänka", utan mer att man kan träffas, den dagen flickan frågar efter det alltså.

  • Anonym (ledsen mamma)

    Tack för svar.

    Maken har idag varit i kontakt med advokaten för att ta reda på varför han öht är inblandad. Advokaten sa att mamman vill försöka häva adoptionen med hänvisning till att hon hamnat o en förlossningsdepression som utlöste en psykos vilken gjorde att hon lämnade bort dottern. Hon anser sig nu vara frisk och Vill då ha till tillbaka dottern....

    Det känns så långsökt och surrealistiskt att vi inte ens vet vilken ände vi ska börja i. Vi har berättat för dottern att hennes bio-mamma vill träffa henne men inget mer. Dottern vet inte riktigt vad hon vill så vi tänker absolut kontakta BUP för stödsamtal - Tack för det tipset!

    Självklart skulle dottern fä träffa bio-mamman om hon så önskar men något regelrätt umgänge känns inte så aktuellt...

  • Anonym (-)

    Du får se det utifrån flickans perspektiv - hennes rätt till umgänge med båda sina biologiska föräldrar.
    Du får sätta dig själv åt sidan.
    Hon kan dock aldrig häva en adoption som gått igenom.
    Men givetvis ska flickan få ha umgänge med sin mor.

Svar på tråden Nu vill bio-mamman ha kontakt...