• Äldre 9 Jul 20:43
    3899 visningar
    8 svar
    8
    3899

    ”Ett skynke för vagnen är tortyr”

    ”Ett skynke för vagnen är tortyr”
    Ett av de viktigaste grejerna jag lärt mig om småbarn är Objektpermanens. Vad är det? Kortfattat, att begripa att saker finns, även när man inte ser dem. Som människor till exempel. Att mitt barn finns även när jag inte ser det, och vice versa. Svårt att ta in för de flesta vuxna (tänk vad knäppt att människor lever sina liv, trots att du inte ser dem!) men helt omöjligt för småbarn. Förmågan att greppa objektpermanens börjar utvecklas först kring 1,5 år. Innan dess är det: syns inte, finns inte.

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden ”Ett skynke för vagnen är tortyr”
  • Äldre 9 Jul 20:43
    #1
    +2

    Fast med det resonemanget så torterar alla föräldrar sina barn, eftersom ingen är konstant inom synhåll för barnet.


    Dessutom så är påståendet "Och är det något små barn inte vill så är det att vara ensamma. Någonsin." om inte direkt osant så i alla fall väldigt generaliserande, eftersom det är individuellt. Vissa bebisar är fullt nöjda med att vara "ensamma" ( d.v.s. att föräldrarna är utom synhåll) relativt långa perioder i sträck, medan andra bebisar protesterar om de inte blir konstant burna.

  • Äldre 10 Jul 00:09
    #2
    Embla twopointoh skrev 2015-07-09 20:43:24 följande:

    Fast med det resonemanget så torterar alla föräldrar sina barn, eftersom ingen är konstant inom synhåll för barnet.


    Dessutom så är påståendet "Och är det något små barn inte vill så är det att vara ensamma. Någonsin." om inte direkt osant så i alla fall väldigt generaliserande, eftersom det är individuellt. Vissa bebisar är fullt nöjda med att vara "ensamma" ( d.v.s. att föräldrarna är utom synhåll) relativt långa perioder i sträck, medan andra bebisar protesterar om de inte blir konstant burna.


    Exakt så!!
  • Äldre 10 Jul 08:05
    #3

    Jag som trodde att det skulle handla om att det blir för varmt under skynket...

    "Svårt att ta in för de flesta vuxna att människor finns och lever sina liv trots att vi inte ser dem" - eeeeeh? Nej, det är inte så svårt?

  • Äldre 11 Jul 11:07
    #4
    Embla twopointoh skrev 2015-07-09 20:43:24 följande:

    Fast med det resonemanget så torterar alla föräldrar sina barn, eftersom ingen är konstant inom synhåll för barnet.


    Dessutom så är påståendet "Och är det något små barn inte vill så är det att vara ensamma. Någonsin." om inte direkt osant så i alla fall väldigt generaliserande, eftersom det är individuellt. Vissa bebisar är fullt nöjda med att vara "ensamma" ( d.v.s. att föräldrarna är utom synhåll) relativt långa perioder i sträck, medan andra bebisar protesterar om de inte blir konstant burna.


  • Äldre 12 Jul 23:29
    #5
    +1

    Fast... min son har kolik och de första månaderna vågade jag mig inte utanför dörren för vad jag än gjorde så grät han. Tillslut höll jag på bli knäpp och tog mig runt kvarter med en gallskrikas bebis i barnvagnen och vad som för andra människors såg ut som en totalt ointresserad mamma som inte bryr sig om sitt barn. Fast situationen var helt annorlunda, och självklart så hade skynke på då det är mitt i sommaren och vill inte han ska få sol i ögonen eller på kroppen heller för den delen. Så det är kanske lätt att peka finger och anta vissa saker när man ser andra men det kanske finns mer bakom som du inte vet. 

  • fröet2­015
    Äldre 18 Jul 18:24
    #6

    Vad konstigt, för min yngsta har sen start somnat bäst om man satt för skynket och vaggat vagnen. Självklart tar vi bort skynket om hen inte somnar, men det har inte varit fråga om något barn som fått panik eller blivit torterat av att ligga i vagnen med skynke för. Äldsta barnet gick överhuvudtaget inte att lägga ned i vagnen, skynke eller ej, hen skrek som en stucken gris. Så DET ÄR OLIKA, försök tro att den absoluta majoriteten av föräldrar gör sitt yttersta för att deras barn ska ha det bra.

  • Äldre 20 Jul 18:58
    #7

    Har haft flera gånger att barnen gråter för den har fått för många intryck och bara måste sova. Det bästa jag kunde göra vara att skapa lugn / minska intryck samt ignorera skriket (hemskt, men det blir ibland bara värre om man tar barnet upp och tröstar, för den är för trött).

    Till de andra som har skrivit: finns massor av oss mammor som inte dömer dig när du går omkring med ett skrikande barn. Vi förstår.

  • Äldre 22 Jul 14:45
    #8

    Man fick intrycket av rubriken att det skulle handla om att skynken för vagnar är tortyr. Mycket dålig rubriksättning. 

Svar på tråden ”Ett skynke för vagnen är tortyr”