• 10oktober

    Enkla tårt-/kakrecept sökes!

    Hej,

    Jag gör min sista dag på sommarjobbet i USA på fredag och tänkte att jag kanske skulle bjuda på något gott som avskedsfika. Problemet är att jag vill ha det så enkelt som möjligt. Jag inte vill köpa en massa ingredienser som jag inte gör åt eftersom jag reser hem till Sverige nästa vecka och i så fall måste slänga en massa mat.

    Jag har i skåpet just nu:
    - vetemjöl
    - strösocker
    - honung
    - kokosflingor
    - kakao
    - kaffepulver

    Ägg, grädde och smör går såklart bra att köpa då jag kan göra av med eventuella rester i matlagning.

    Vill helst inte baka kladdkaka då jag redan har bjudit på det en gång på min födelsedag. Har begränsade frysresurser, tre teflonformar i varierande storlek med avtagbar kant och en väldigt dålig gasugn (ovan nämnda kladdkaka tog 40 minuter att grädda och då var den knappt färdig).

    Kom igen, ge mig era bästa och enklaste recept! :D

  • Svar på tråden Enkla tårt-/kakrecept sökes!
  • elyse

    Gör en enkel pavlova. Denna gjorde jag på min födelsedag :

    Färdiga marängbottnar

    Grädde

    Lemon eller limecurd

    En lime

    Kokosflingor

    Ett granatäpple

    Första lagret limecurd och grädde blandat. På toppen grädde, rivet limeskal, Kokosflingor och granatäppelkärnor.

  • Tonårsmamman1

    Kolatårta:

    Botten med digestivekex och smör

    Kolakräm (görs av kondenserad mjölk som kokas)

    Daimgrädde

    Jordgubbar eller andra bär

  • Fjäril kär

    får du in dina bakformar i frysen så skulle jag helst göra cheescake med digestivekex och smält smör och sen fyllning med philadelphiaost och grädde smaksatt med tex citron, frys in det och ta med och servera med lite färska jordgubbar och vispad grädde.

  • 10oktober

    elyse skrev 2015-07-15 16:01:58 följande:

    Gör en enkel pavlova. Denna gjorde jag på min födelsedag :

    Färdiga marängbottnar

    Grädde

    Lemon eller limecurd

    En lime

    Kokosflingor

    Ett granatäpple

    Första lagret limecurd och grädde blandat. På toppen grädde, rivet limeskal, Kokosflingor och granatäppelkärnor.


    Hmm, spännande! Har nog aldrig ätit pavlova tror jag. Har inte sett marängbottnar där jag brukar handla här i USA, men det borde ju finnas...
    Tonårsmamman1 skrev 2015-07-15 16:05:51 följande:

    Kolatårta:

    Botten med digestivekex och smör

    Kolakräm (görs av kondenserad mjölk som kokas)

    Daimgrädde

    Jordgubbar eller andra bär


    Låter gott! Vad är daimgrädde för något? :)
    Fjäril kär skrev 2015-07-15 16:29:31 följande:

    får du in dina bakformar i frysen så skulle jag helst göra cheescake med digestivekex och smält smör och sen fyllning med philadelphiaost och grädde smaksatt med tex citron, frys in det och ta med och servera med lite färska jordgubbar och vispad grädde.


    Ja, en cheesecake har jag också funderat på. Funderar dock på hur jag ska förvara den över dagen, den smälter väl om den får stå i kyl fram till eftermiddagen?


    Tack allihopa! Keep on going! :D
  • 10oktober
    Fjäril kär skrev 2015-07-15 19:48:04 följande:

    Det finns ju dock cheeskakes som inte ska frysas utan bara kylförvaras.  


    Hmm, ja, men då behöver man gelatinblad va? Det är ju i och för sig inte så tungt, så det kan man ju ta med sig hem om det skulle bli över. Ska bara hitta det i så fall...
  • Tonårsmamman1
    10oktober skrev 2015-07-15 19:13:09 följande:
    Hmm, spännande! Har nog aldrig ätit pavlova tror jag. Har inte sett marängbottnar där jag brukar handla här i USA, men det borde ju finnas...
    Tonårsmamman1 skrev 2015-07-15 16:05:51 följande:

    Kolatårta:

    Botten med digestivekex och smör

    Kolakräm (görs av kondenserad mjölk som kokas)

    Daimgrädde

    Jordgubbar eller andra bär


    Låter gott! Vad är daimgrädde för något? :)Ja, en cheesecake har jag också funderat på. Funderar dock på hur jag ska förvara den över dagen, den smälter väl om den får stå i kyl fram till eftermiddagen?


    Tack allihopa! Keep on going! :D
    Daimgrädde är vanlig vispgrädde där man blandar i hackad Daim.
Svar på tråden Enkla tårt-/kakrecept sökes!