• Anonym (Ånges­t)
    Äldre 20 Jul 13:28
    2589 visningar
    6 svar
    6
    2589

    Hur sent kan man be om att få en remiss till aurora och be om planerat snitt?

    Min fråga är väldigt enkel, hur sent kan man be om att få en remiss till aurora och be om planerat snitt? 

    Jag bor i Stockholm, har valt KS i Solna och är i vecka 31.
    Har kontroll hos min bm på Torsdag (30+4) och är livrädd att det "är för sent påkommet".

    Att jag inte sagt någonting tidigare är en ganska lång historia, kort sagt:
     Hade planerat att föda vaginalt efter tidigare förlossningsrädsla som jag läst/pratat med kurator om men efter att jag vart inlagd på observation för kort livmodertapp på förlossningen och spenderade en natt, ensam med massa födande kvinnor i rummen bredvid har jag blivit mer livrädd än jag var tidigare. 

    Till råga på allt är jag inte världens bästa talare och har skrivit ett brev som jag hoppas få visa upp och därefter få en enklare "diskussion" kring min rädsla med bm/aurora.

    Tror ni det är möjligt, både så här "sent" och det med brevet?
    Om inte så vet jag inte vad jag tar mig till Gråter 

  • Svar på tråden Hur sent kan man be om att få en remiss till aurora och be om planerat snitt?
  • Äldre 31 Jul 19:55
    #1

    Hej, hur gick det? Jag skulle inte tro att det är för sent. Men är du säker på att det är snitt du vill ha? Det är nog bra att få tillfälle att prata med någon och vrida och vända på alla för- och nackdelar. Hoppas det går att ordna. Jag tänkte också att det kan vara bra att prata med en doula, jag själv finns inte i Stockholm men du hittar kontakter på doula.nu.

  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 10 Aug 10:28
    #2
    Doulan skrev 2015-07-31 19:55:33 följande:

    Hej, hur gick det? Jag skulle inte tro att det är för sent. Men är du säker på att det är snitt du vill ha? Det är nog bra att få tillfälle att prata med någon och vrida och vända på alla för- och nackdelar. Hoppas det går att ordna. Jag tänkte också att det kan vara bra att prata med en doula, jag själv finns inte i Stockholm men du hittar kontakter på doula.nu.


    Hej,
    Jag har fått en remiss till Aurora, men inget datum då dom har semester så om TVÅ veckor ska jag tillbaka till min ordinarie bm och får höra då hur det går... känns för sent då Obestämd kommer vara i vecka 34+5 då


     


     

  • Anonym (D)
    Äldre 10 Aug 17:50
    #3
    Anonym (Ångest) skrev 2015-08-10 10:28:54 följande:

    Hej,

    Jag har fått en remiss till Aurora, men inget datum då dom har semester så om TVÅ veckor ska jag tillbaka till min ordinarie bm och får höra då hur det går... känns för sent då  kommer vara i vecka 34+5 då

     

     


    Det är inte försent.
  • Äldre 2 Sep 21:16
    #4

    Hur har det gått för dig?

  • Anonym (jhdf)
    Äldre 4 Sep 14:49
    #5

    Auroran kommer ju försöka övertala dig att föda vaginalt ! Hoppa över henne o kräv snitt direkt....

  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 9 Sep 10:45
    #6
    Firestarter skrev 2015-09-02 21:16:19 följande:

    Hur har det gått för dig?


    Det har gått bra, men det har tagit tid och varit allt annat än en dans på rosor. Till att börja med fick jag vänta över 6 veckor på att få komma till Aurora. Hon var allt annat än vänlig utan tvingade/lurade med mig till förlossningen trots att jag flera gånger sa ifrån och började gråta och sa att jag hellre skulle dö än gå in där. 

    När jag bad henne skicka en remiss till en läkare sa hon i princip "det kan jag göra, men jag lovar dig att du kommer bli nekad eftersom du är NEDSTÄMD och behöver en förlossning mer än ett snitt" och att min rädsla är obefogad. Jag blev helt chockad av hennes uttalande och sista kvarten jag var hos henne så lyssnade jag inte utan ville bara gå därifrån. Hon säger "jag ser att du är tyngd, vad tänker du" jag bad henne igen att skicka en remiss men hon sa bara att hon skulle låta mig tänka igenom det några dagar så skulle hon sedan skicka en remiss till en läkare OM NÅGRA VECKOR, då var jag i slutet av vecka 36. 

    På vägen hem bestämde jag mig för att ringa ett annat sjukhus och fråga om de kunde hjälpa mig. Jag var helt förstörd och där fick jag ett bra bemötande och började om allt (försöka få tag på min bm som inte var på kontoret på hela veckan för att be henne om en remiss, som jag TILLSLUT fick) fick träffa en läkare direkt istället för en Aurora och den läkaren tog mig iaf på allvar i jämförelse med Auroran på första sjukhuset. 

    Så jag har fått tid för ett snitt och har även träffat narkosläkare, så det är verkligen skillnad på vården vart man väljer att vända sig. Så nu kan jag andas ut och börjar må mycket bättre, men jag är fortfarande livrädd att allting ska starta tidigare är snittdagen. 
    Anonym (jhdf) skrev 2015-09-04 14:49:03 följande:

    Auroran kommer ju försöka övertala dig att föda vaginalt ! Hoppa över henne o kräv snitt direkt....


    Ja det gjorde hon men det största problemet var hennes attityd och bemötande. Efter att jag var där sist så vill jag aldrig ha med det sjukhuset att göra igen. Men jag kommer säkerligen bli illa tvungen, men hon var allt annat än  en varm person. 

Svar på tråden Hur sent kan man be om att få en remiss till aurora och be om planerat snitt?