• Anonym (typiskt)

arv, socialens norm, sjukvård kbt

Jag ärvde pengar fick ej mer försörjnigs bidrag efter måander fick jag i sex månader aktivitetstöd. Var med i program via AF.

Fick reda på att jag ej får mer aktivitetstöd av AF fast min handläggare som slutar får en ny på måndag hade lovat en handläggare som ska hjälp mig att söka arbete för funktinshindrade.

Så nu kommer det stora problemet av alla hundra orkar ej skriva om allt...

Jag kommer få kbt mott panikångest med mera men kliniken ligger långt här i från och busskort ca 500 kr ingår ej i socialens norm sa dem på skuld och budgetenhten.

Svårt att få busskort i.min kommun när man har försörjningstöd och kag fick visa läkareintyg med mera. Men efter som jag är självförsörjande och har en budget att följa får jag ej ta busskort av arvet. Arvet ska räka i 3 år och 2 månader till. Annars kan jag ej få försörjningsbidrag igen.

Har berättat för sjuksystern på kliniken men snart har jag telefon tid med läkaren är så nervös. Tänk om han ej vill sen efter samtalet hjälp mig med mitt jobbsökande och träffa handläggaren som hjälper mig på grund av funktionsnedsättning?

Avbryter eller på börjar jag ej kbt?

Kan han då neka mig hjälp som han lovat?

När jag hade aktivitetsstöd kunde jag köpa busskort då levde jag på de pengar och hyran togs från arv...

Jag mår så dåligt...kan ej gå eller cykla 8 km ditt sen hem igen.

Eftersom socialen ej ger mig pengar kan ej läkaren göra något....

• Svar på tråden arv, socialens norm, sjukvård kbt
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (typiskt) skrev 2015-07-26 12:56:45 följande:

Detta gäller arv.

Man är tvyvgen att visa upp arvet när man har försörjningsbidrag sen räknar de ut hur långe man kan leva på det innan man får söka igen med mera

Bidrag aktivitetsöd räknas ej som inkomst.

Då ska arvet räka längre

Det är ingen skillnad på arv eller annan inkomst på det viset. De gör fel och utnyttjar det faktum att de flesta inte ifrågasätter eller överklagar.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (typiskt) skrev 2015-07-26 12:56:45 följande:
    Detta gäller arv.
    Man är tvyvgen att visa upp arvet när man har försörjningsbidrag sen räknar de ut hur långe man kan leva på det innan man får söka igen med mera

Bidrag aktivitetsöd räknas ej som inkomst.
    Då ska arvet räka längre
    De har gjort något fel för det är inte tänkt att människor ska leva på existensminimum om de inte behöver detta, aktivitetsstöd räknas som inkomst är skattepliktigt och finns med som inkomst på deklarationsblanketter.
    Det som står i socialtjänstlagen är att individen ska göra allt för att vara självförsörjande det står dock inte att man vid arv ska använda arvet som om man levde på försörjningsstöd däremot kan det bli problem om man söker försörjningsstöd för att man bränt arvet på kort tid på lyx.
  • Anonym (typiskt)

som sagt jag gick ditt sen till budget enheten och fick då höra allt
    sen ringde jag soc sek och hon var sjukskriven fick prata med en vikarie som sa att jag skulle skriva ut kontonummer varje månad så de kan se vad pengarna har gått till Min soc sek som hade skrivit detta brev sa till vikarien sa hon min soc sek arbetade bara 50 %.

På budget enheten har dem sagt det med kvitton för allt ska sparas sa dem
    kläder med mera
    socialens norm ska följas....
    där ingår inte busskort
    ska man ha busskort ska det vara vissa fall och läkareintyg, men i hon jag pratade med marie i fredags på budgetenheten sa att det gäller inte du har inte försöjrningsbidrag med mera. 

så jag ljuger ju inte

förstår ni

• Aniiee
    Anonym (typiskt) skrev 2015-07-26 13:57:10 följande:
    Du får nog ta och skriva av vad det står, eller ta en bild rakt uppifrån, om någon ska kunna läsa.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee
    Anonym (typiskt) skrev 2015-07-26 14:01:43 följande:

sen ringde jag soc sek och hon var sjukskriven fick prata med en vikarie som sa att jag skulle skriva ut kontonummer varje månad så de kan se vad pengarna har gått till Min soc sek som hade skrivit detta brev sa till vikarien sa hon min soc sek arbetade bara 50 %.

kläder med mera
    där ingår inte busskort
    ska man ha busskort ska det vara vissa fall och läkareintyg, men i hon jag pratade med marie i fredags på budgetenheten sa att det gäller inte du har inte försöjrningsbidrag med mera. 

så jag ljuger ju inte

förstår ni

EXAKT. Det understrukna är det absolut viktigaste du ska ta till dig, för det är det vi sagt hela tiden. DU har inte försörjningsstöd, alltså GÄLLER det inte som de sagt till dig tidigare. Du är självförsörjande och får göra vad du vill för dina pengar.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Anonym (anonym)

kläder med mera
    där ingår inte busskort

så jag ljuger ju inte

förstår ni
    Det står i brevet att du beräknas vara självförsörjande med hjälp av arvet under några år det innebär inte att du behöver leva enligt normen för existensminimum utan kan köpa busskort, säng osv. 
    Brevet är bara en avslutning på ärendet du haft hos soc. och information vart du kan vända dig om du behöver hjälp med budget och annat.
  • Anonym (typiskt)

Men varför säger dem så på budgeenheten då?

ljuger dem då?
    om kvitton och allt?

blir helt snurrig?

• Anonym (m)
    som sagt jag gick ditt sen till budget enheten och fick då höra allt sen ringde jag soc sek och hon var sjukskriven fick prata med en vikarie som sa att jag skulle skriva ut kontonummer varje månad så de kan se vad pengarna har gått till Min soc sek som hade skrivit detta brev sa till vikarien sa hon min soc sek arbetade bara 50 %. På budget enheten har dem sagt det med kvitton för allt ska sparas sa dem kläder med mera socialens norm ska följas.... där ingår inte busskort ska man ha busskort ska det vara vissa fall och läkareintyg, men i hon jag pratade med marie i fredags på budgetenheten sa att det gäller inte du har inte försöjrningsbidrag med mera.  så jag ljuger ju inte förstår ni

Om budgetenheten vill att du ska spara kvitton så är det nog för att de ska kunna hjälpa dig, inte för att kontrollera. Nästa gång du får en uppmaning om att redovisa din ekonomi eller att hålla utgifterna på en viss nivå så tycker jag att du ska fråga varför. Fråga om det är för att myndigheten kräver det eller om det är menat som ett gott råd! Och fråga vad konsekvenserna blir om du inte följer deras uppmaning!
Svar på tråden arv, socialens norm, sjukvård kbt