• Anonym (ts)
    Äldre 28 Jul 14:55
    2502 visningar
    11 svar
    11
    2502

    Praktiska tips för mer struktur i vardagen?

    Jag undrar om ni med adhd/add (eller någon annan) har några konkreta praktiska tips för att få vardagen att flyta på lite lättare? Hur lägger ni upp tiden på morgonen till exempel?

    Jag har jättesvårt att komma iväg i tid varje morgon. Har försökt gå upp tidigare men det är som att jag inte lyckas förutse alla moment som måste göras. Jag tror att jag är klar i tid men sen precis innan jag ska gå kommer jag på saker jag glömt som jag måste hinna med och så blir det helt plöstligt jättebråttom nästan varje morgon. Jag försöker förberada listor kvällen innan på saker jag måste ta med mig till jobbet och försöka planera i förväg. Det hjälper men jag får inte riktigt in någon rutin i det..

    Är det listor som gäller, eller har ni något annat bra sätt som funkar för er?

    Ett annat problem är att jag har så extremt lätt för att stöka ner utan att jag märker det. Speciellt när jag har bråttom iväg, men även om jag bara är hemma och ledig så tänker jag inte riktigt på vad jag gör (börjar kanske borsta håret och sen kommer jag på att jag borde ta in posten och så hamnar hårborsten någonstans i hallen utan att jag tänker på att jag lägger den där).

    Hur blir man mer medveten och mindre tankspridd?

  • Svar på tråden Praktiska tips för mer struktur i vardagen?
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 28 Jul 16:24
    #6
    Aniiee skrev 2015-07-28 15:43:37 följande:

    Eh... var det jag som skerv det där inlägget, TS? Du är precis exakt som jag! Fast jag har asperger och inte add.

    När det gäller att komma iväg på morgonen så skaffa dig en app till mobilen eller surfplattan som plingar till istället för att ha tysta lappar. Då kan du även kryssa för utan att förstöra lapparna. Wunderlist är min favorit, men det finns andra. 

    När det gäller stöket så tänk inte på att du stökar ner. Tänk istället att du ska ägna 10 minuter om dagen att gå igenom huset/lägenheten på jakt efterförlagda saker. Det gör inget att hårborsten hamnar "någonstans", den hamnar rätt när du tar vändan kl... vad klockan nu kan vara när du har 10 minuter. Det plus Flylady räddar mitt hem rätt ofta.


    Tack! Ska genast kolla upp apparna du tipsade om :)

    Ja jag vet, det är så klart inte hela världen med lite stök. Jag brukar köra en snabb vända när jag kommer hem från jobbet innan min sambo kommit hem. Men samtidigt är det så tråkigt att lägga tid på att behöva städa ordning på sånt och leta efter saker jag förlagt. Så jag hoppas kunna lära mig lite mer struktur och lugn från början så jag ska slippa det, men till viss del får man väl acceptera att det är så man bara är

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 28 Jul 16:30
    #7
    M r a u skrev 2015-07-28 15:51:26 följande:

    Förberedelser är grejen. Gå igenom morgondagens aktiviteter, låtsas att du gör allt det du behöver göra innan du går. Räkna med att du behöver gå tillbaka och hämta något. Packa och ta fram det som behövs kvällen innan.

    Sen skulle du kunna dokumentera din vardag ett tag så du får svart på vitt hur det ligger till och vad exakt som strular till det.

    Skriv en lista på allt som kommit emellan när du blivit försenad eller behövt stressa. T.ex. att du glömt grejer (vad har du glömt?), behövt gå akut på toaletten, mött en pratglad granne etc.


    Bra tips! Tack för att du tog dig tid att svara.

    Jag har märkt att ju mer förberedd jag är desto bättre går det, så det är troligen det som är nyckeln. Jag har tänkt att jag ska försöka avsätta 15-30 min varje kväll efter middagen och gå igenom och förbereda nästa dag. Problemet där är att jag har lite svårt att komma igång med saker och få in nya vanor, men nu efter semestern ska jag verkligen försöka satsa på detta igen! Ska nog lägga in en fast påminnelse i mobilen faktiskt, då glömmer jag inte av det iallafall. Känns lite överdrivet att planera in planeringstid, men tror det är värt ett försök :)
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 28 Jul 16:43
    #8
    Smarthuvud skrev 2015-07-28 16:04:08 följande:

    Mycket bör ju kunna göras på kvällen dagen innan. Vilka saker tar mycket tid i anspråk? Välja kläder? Frukosten? Skaffa en griffeltavla så att du inte behöver göra om listan varje dag, eller en app.

    Duschar du för länge? Använd äggklocka!

    Och måste du komma till precis när du börjar? Ha som mål att vara 20 min tidig till jobbet, så hinner du ta en kopp kaffe i lugn och ro, men du får lite tidsbuffert också om något gått fel på morgonen.


    Oftast går jag upp, duschar 5-10 min, letar kläder och klär på mig, äter lite frukost, packar ner datorn i väskan och ställer i hallen och sminkar mig i ca 10 min. Sen känner jag mig klar och då är klockan fortfarande ganska lite. Så jag kanske tar upp mobilen, slår på tvn eller börja greja med något annat, kanske får för mig att locka håret eller sminka mig lite extra. Har koll på klockan och känner att jag har kontroll, men SEN, jag fattar inte vad som händer??

    Jag inser till exempel att jag glömt att borsta tänderna, men just det tandkrämen tog ju slut igårkväll och var tusan la jag den nyinköpta?? I badrumskåpet? Kvar i icakassen? Har jag råkat lägga den i skafferiet bredvid mjölet jag också köpte? Och så får jag börja leta och stressa..

    Det kan verkligen vara lite varsomhelst som händer. Ofta är det nycklarna, busskortet eller liknande som är borta. Eller så inser jag efter jag klätt på mig att skjortan jag satt på mig är skrynklig som fan och att den måste strykas, så då stressar jag igång med det precis innan jag skulle gått ut genom dörren,

    Min räddning är att jag får börja jobba när jag vill mellan 7-9, så jag blir ju sällan sen på det sättet. Det tar dock mycket energi och kraft att stressa och fara runt sådär nästan varje morgon,
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 28 Jul 16:44
    #9
    Anonym (boktips) skrev 2015-07-28 16:07:27 följande:

    Låna eller köp "Hjälpmedelsboken". Låt dig inte skrämmas av att den har tips även för andra typer av psykisk sjukdom/handikapp; den är matnyttig.

    butik.pavus.se/hjalpmedelsboken-psykiska-funktionsnedsattningar/9-0


    Ska kolla in, tack!
Svar på tråden Praktiska tips för mer struktur i vardagen?