• Morot91

    Jag kommer aldrig vara förstahandsvalet

    Jag ser helt okej ut, får ofta höra att jag är vacker eller söt och har fram tills nyligen alltid känt mig ganska bekväm med mitt utseende och överhuvudtaget känt mig som att jag är attraktiv och intressant.

    Men för ett tag sedan var jag ut med en tjejkompis ett par gånger och jag har aldrig känt mig så värdelös. Bredvid henne blir jag osynlig och ingen ens ser att jag är där. Min vän är söt, hon är inte vackrast i världen men hon är söt. Hon är snäll och öppen och kan prata med alla. Jag är inte lika utåtriktad men är snäll och anser själv att jag ser bättre ut än henne. Jag är inte snyggast i världen men det är inte hon heller.

    Jag vill inte vara avundsjuk på min vän men kan inte låta bli att vara det ändå. Vad är det hon har som inte jag har? Jag har aldrig känt mig avundsjuk på någon tidigare och har varit nöjd med mig själv förut. Jag brukar inte känna avundsjuka gentemot andra tjejer som är mer attraktiva och får mer uppmärksamhet, har tänkt att jag kommer ändå hitta den personen som jag vill ha oavsett. 

    Hela min världsbild har rämnat. Verkligen alla män dras till henne och det finns inte en enda kille som vill prata med mig när jag är i hennes sällskap. Det verkligen förstör, jag vill inte vara bitter men jag orkar inte ens gå ut med henne längre då det tär så mycket på min självkänsla och jag mår så dåligt. De killar som är intresserad av mig när vi går ut är de killar som redan har raggat på henne men som hon inte ville prata med. Och hon pratar med nästan alla som kommer fram så det är verkligen bottenskrapet som raggar på mig. 

    Nu är det en kille jag är intresserad av, jag pratade med en annan vän om det och sa att om killen jag gillar hade sett min vän som alla är så intresserad av så hade han valt henne framför mig. Och min vän höll med om det. Han sa att han inte ska ljuga, killen hade valt henne framför mig om han träffat oss båda och fått välja. Min killkompis sa inte det för att vara elak, han är en sådan som alltid är brutalt ärlig. Han sa det för att det verkligen är sant och det är vad som skulle hända. 

    Jag känner mig så fruktansvärt värdelös och önskar ibland att hon inte fanns. Jag vet att det är hemskt och avundsjukan förgör mig. Hur släpper man det?

    Det är så jobbigt att veta att om jag får en pojkvän kommer han innerst inne vilja ha henne framför mig. Det låter överdrivet men hade ni träffat henne och sett att halva klubbens/barens män raggar på henne så hade ni förstått att detta inte är en överdrift från min sida...

    Hon är inte bara söt hon är smart och charmig också. Verkligen "perfekt " på alla sätt. Den enda bristen jag kan komma på att hon har är att hon inte riktigt är trogen sin pojkvän. Hon ligger inte med andra men flirtar mycket och har väl pussats med någon annan och kanske dansat lite oanständigt. Känns inte så mycket till tröst för mig.

    Vill inte vara den här hemska, bittra, avundsjuka människan då jag tycker om min vän väldigt mycket. Men hur kan man någonsin få bra självkänsla om man vet att man aldrig kommer vara förstahandsvalet för någon? 

    Vi båda är i 25-årsåldern förresten.
  • Svar på tråden Jag kommer aldrig vara förstahandsvalet
  • Birgitta02

    När en kille väl fastnar för dig så är utseendet av underordnad betydelse. Det är vad du har mellan öronen som gäller i längden. Och skönheten ligger dessutom i betraktarens ögon. Så sträck på dig!

  • Morot91

    Problemet är ju att hon är verkligen mycket mer intelligent än vad jag är också, så jag har ingenting att komma med varken utseendemässigt eller personlighetsmässigt i jämförelse. 

    Visst att någon kille kan fastna för mig men det är ju först EFTER hon har ignorerat honom. Aldrig någon som kommer till mig först. 

  • nytt eller gammalt

    Fast du,om du är ute med någon annan kompis så kanske du är förstahandsvalet?

    Jag hade en kompis som din när jag var i din ålder, känner igen mig precis. Fast den egentliga anledningen till att alla kolla drogs till henne var att hon verkade lätt att få i säng. Det är en faktor som inte kan underskattas ute på ställen!!! När du skriver att din väninna flirtar mkt och "nästan är otrogen" , tänker jag att hon är exakt som min kompis var.

    Det enda som funkade för mig var att inte gå ut med henne om jag ville ha uppmärksamhet från killar. När jag var ute med andra var det inte alls likadant!

    Vissa personer har en ytlig attraktionskraft, medan andra behöver mer tid för att deras attraktion ska kännas...du kanske kommer till din rätt i andra sammanhang än uteställen?

  • Morot91

    Tack för ditt svar! Fick mig att se det lite ur ett annat perspektiv. Jag vill ju inte att de killar/män som visar intresse för mig ska göra det för att de vill ligga. Om det är därför alla dras till henne vet jag inte, men jag vet i alla fall att många killar bjuder henne på drinkar och det tycker hon om och accepterar, medan jag är raka motsatsen och inte vill prata med killar som vill bjuda på drinkar då det känns som att de försöker "köpa ens tid". 

Svar på tråden Jag kommer aldrig vara förstahandsvalet