• Anonym (Ledse­n och ensam)
    Äldre 29 Jul 22:32
    1853 visningar
    4 svar
    4
    1853

    Vill lämna min sambo!

    Vill lämna min sambo. Men jag är så jäkla rädd. Är så beroende av honom på så många plan, ekonomiskt, känslomässigt. Träffade honom som 17åring och bott med honom sen dess, fick barn efter knappt ett år tillsammans. Han är inte bra för mig, kontrollerar mig, förbjuder mig och barnen att träffa hans mor trots sonen saknad efter farmor. Pratar illa om min mamma (missbrukare men ändå betydelsefull för min son), mina bröder, mina vänner, alla. Framför mig och barnen. Hotar med att vi (barnen) aldrig får se honom igen om jag lämnar. Att han ska hoppa framför tåget. Idag när vi skulle iväg och träffa farmor försökte han hindra mig, sa till sonen att det var sista gången han såg pappa. Sonen blev såklart ledsen och orolig. Vill inte att han ska få höra sånt igen. Han kastar sönder saker.

    Hur lämnar jag? Han vägrar lämna lägenheten (jag står på kontraktet), är det nödvändigt att behöva dra in polis/socialtjänst? Vart finner man stöd? Har ingen familj att vända mig till. Samtidigt som han beter sig illa mot mig så har jag inte mage att kasta ut han på gatan eller anmäla..

    Vet heller inte hur jag ska klara mig ekonomiskt, vill inte sätta precis fyllda 1åringen på förskola för att jobba. Har tänkt plugga på distans i höst med honom hemma men studiemedlet täcker inte ens hela hyran. Känner mig så svag!

  • Svar på tråden Vill lämna min sambo!
  • Äldre 29 Jul 22:37
    #1

    Du har inget val än att sätta lillen på dagis.

    Kasta ut honom, sök bostadsbidrag, underhåll och börja jobba/studera.

  • Anonym (gör nåt)
    Äldre 29 Jul 22:48
    #2

    Ring kvinnofridslinjen 020- 50 50 50 och berätta om ditt problem, de ska kunna lotsa dig vidare. Får du fler hot ringer du polisen direkt och berättar läget. Ta kontakt med soc direkt i morgon och berätta om din sits samt fråga Hur du gör för att få enskild vårdnad. Tänk på att du kan bli av ned barnet om du stannar i en relation som är skadlig för barnet.

  • Anonym (me)
    Äldre 29 Jul 22:49
    #3
    Tines skrev 2015-07-29 22:37:03 följande:

    Du har inget val än att sätta lillen på dagis.

    Kasta ut honom, sök bostadsbidrag, underhåll och börja jobba/studera.


  • Anonym (Var stark)
    Äldre 30 Jul 01:17
    #4

    Jag känner starkt med dig. Den situation du beskriver kunde ha varit mitt liv idag, om jag hade stannat och fått barn med min första ungdomskärlek. Han var ungefär som du beskriver din sambo. Han tryckte ned mig gradvis. Snackade skit om mina vänner/familj. Jag hade ganska trassligt hemma och han blev min trygga punkt på alla vis. Men han satte mig i en känslomässig rävsax-jag var allt för honom, om jag lämnade honom skulle hans liv vara slut och han skulle begå självmord. Han planerade sin begravning, musik och allt. Så jag skulle veta hur det skulle bli, om jag tog steget. Han skämde ut mig i olika situationer. Han låg även med andra, och bad sedan om ursäkt....om jag inte förlät honom skulle han förstås ta livet av sig....jag mådde så dåligt och allt var bara kaos. Den som säger att detta är lätt, har aldrig varit i närheten.

    Efter sex år fick jag plötsligt ork och mod att göra slut. Det var det absolut känslomässigt svåraste jag gjort och tiden som följde var tung. Men det förändrade mitt liv. Det jag vill säga till dig är, försök vara stark! Sök hjälp hos kvinnojouren om du behöver! Du har barn-det hade inte vi, så du har det förstås värre. Jag stod också på kontraktet. Min kille åkte ut och låsen byttes, men jag fick tjata för att han skulle ändra adress. Du kan anmäla till Skatteverket om han inte ändrar adress, så kan de utreda och till slut skriva honom på hans nya adress, nu menar jag alltså i en förlängning.

    Jag hoppas du kan ta dig ur detta till ett lyckligt liv. För mig har 15 år gått. Jag lever lycklig med en underbar man och barn. Min man och nya vänner vet bara att jag haft en trasslig relation, inget mer. En gammal kompis träffade nyligen mitt ex och gans nya fru på en fest. Han betedde sig som ett riktigt svin fortfarande (37 år). Så jag tror inte man kan ändra en sån här person. Samla all din styrka och gå. Det löser sig, även om det inte känns så. Kram

Svar på tråden Vill lämna min sambo!