Inlägg från: Sommarmalva |Visa alla inlägg
  • Sommarmalva

BF april 2016

Jag har tackat ja till kub. Fast enbart för att jag vill se ett hjärta slå. Kommer en liten med DS är den lika välkommen som de andra barnen jag har.

• Sommarmalva
    kvinna16780 skrev 2015-09-04 17:54:40 följande:
    Hahaha jag äter också konstant! Så drygt :( Aja så länge illamåendet försvinner. Är det någon som har en jobbig smak i munnen? Jag är så luktkänslig!
    Jag måste också äta hela tiden för att hålla illamåendet i chack.... Har också en hemsk smak i munnen, tror det är den jag mår mest illa av faktiskt. Blir värre efter att jag druckit.
  • Sommarmalva

Ska göra kub i vecka 12. Nån som vet om det är vanligt ul eller om det är vul som gäller?

• Sommarmalva
    Moulin skrev 2015-09-06 13:21:14 följande:

Jag har en fråga till er som också kommer göra kub, vid vilken sannolikhet kommer ni gå vidare och göra fler tester och vid vilka odds kommer ni känna att ni är nöjda med utfallet? Inskrivning om tio dagar och testet bli nog till att göra två veckor efter det. Det är första barnet för mig och vet inte alls vad man gör på de olika kontrollerna. 

Tror inte jag kommer ta fostervattenprov oavsett resultat. Svårt att veta i förhand hur man reagerar men det vanligaste kromosomavvikelsen är ju DS och då känner jag inte att jag behöver gå vidare med fler test som faktiskt inte är riskfritt.... Gör kub bara för att få se ett hjärta slå. Hade det bara vart blodprov och fostervattenprov hade jag inte gjort nåt av det.
  • Sommarmalva
    Moulin skrev 2015-09-07 20:31:49 följande:
    Vad kul med UL, jag längtar tills jag ska göra det :) Vill se hjärtat slå, det känns inte som om det är på riktigt än.. Nej, fostervattenprov kommer vi inte att ta, vill inte riskera missfall, men vi funderar på att boka in NIP-testet om vi får dåligt resultat på KUB. Vårt problem är att vi inte riktigt vet vart vi ska dra gränsen, 
    Sommarmalva skrev 2015-09-06 20:28:32 följande:Tror inte jag kommer ta fostervattenprov oavsett resultat. Svårt att veta i förhand hur man reagerar men det vanligaste kromosomavvikelsen är ju DS och då känner jag inte att jag behöver gå vidare med fler test som faktiskt inte är riskfritt.... Gör kub bara för att få se ett hjärta slå. Hade det bara vart blodprov och fostervattenprov hade jag inte gjort nåt av det.
    Jag är inte heller intresserad av fostervattenprov, men jag känner att eftersom jag är över 30, och har inte tagit hand om kroppen som man borde så kanske den egentligen är en 40 årings kropp jag går runt i och därför kommer ha en högre risk.. Nä, men skämt åsido, jag tycker att det är svåra beslut, men det kanske kommer av sig själv när man väl fått svar på KUB.. 

Även jag är över 30. Jag är 36 men just nu känns det väldigt avlägset att göra fostervattenprov. Kan de avgöra ifall det är DS eller något värre? Känns klart inte bra att få ett barn så handikappat att det knappt är livsdugligt, fast å andra sidan vill jag heller inte riskera att ta bort ett barn med DS då de är lika mycket värda som oss andra. Hur mycket ser de på fostervattenprov? Ser de utförligt vad för avvikelser som finns?
  • Sommarmalva

Men om du nu skrivit på en ny tjänst så är det ju den som gäller, eller? Eller är den bara tillfällig? Spelar det någon roll vilken chef det är?

• Sommarmalva

Jag väntar barn nr 4 och känner att det inte blir så jättestor skillnad. Med trean kändes det inte alls jobbigare, hängde bara med liksom. Den lilla fick hänga med i våra rutiner med skoltider och annat. Är ju så klart enklare nu med när se två största är 8 och 11 år och klarar sig själva. 5 åringen är ju också så pass stor nu. Lite värre när man tex har en som lär sig gå på toa själv när man ammar en liten.... Kan bli lite olyckor tror den största skillnaden vi kommer ha nu med fyran är att man måste ha större bil. Funkar ju inte med en vanlig längre....

• Sommarmalva
    Woodwick skrev 2015-09-15 19:58:57 följande:

Hej alla! Har tidigare skrivit i en annan apriltråd men de verkar som de flesta har gått över till Fb vilket inte jag är intresserad av så blev väldigt glad när jag hittade er :) imorgon är jag i v 8+0 och ska på inskrivning hos bm på morgonen. Har för tre veckor sedan varit på hälsosamtal. Är det någon mer än jag som ska eller har gjort cellprov när de varit gravida. Min barnmorska ska göra ett imorgon då det var tre år sedan sist jag gjorde ett.

Hej och välkommen! Jag gjorde cellprov nu vid denna graviditet. Var lite orolig över det först men tror nog bm vet vad hon gör väntar på resultaten som verkar ta faslig tid fastän de snabbar på när man är gravid... Trodde svaret kom igår, men det var bara räkningen
  • Sommarmalva
    Woodwick skrev 2015-09-16 09:31:45 följande:
    Skönt att man inte är ensam över att vara orolig :) barnmorska sa till mig att dem hör av sig om testet visar något annars får jag svar inom ca 2 månader...jobbigt när man bara går ovh väntar och tror att de ska komma något i brevlådan! Hoppas du får ditt svar snart! Hur långt in i graviditeten är du? Jag har en månad kvar av osäkerhet...
    Jag gick in i vecka 12 idag. Känns härligt fast oron finns ju där ändå. Inbillar mig med att eftersom det är mitt fjärde barn och alla graviditeter gått bra så är det nog min tur att få missfall eller ma... Vet att det är dumt att tänka så men eftersom det ändå är så pass vanligt med missfall... Ska göra kub nästa vecka så hoppas på att få se ett litet hjärta slå. Har du barn sedan innan eller är detta ditt första? Hur har du mått hittills?
  • Sommarmalva

Någon mer som känner som jag om sin kropp?! Tror inte mitt huvud fattat att jag är gravid än... Magen har vuxit och jeans sitter inte så skönt längre... Vill bara ha pösiga tröjor på mig och trycker in mig i jeans fast det är obekvämt. Jag vill helt enkelt inte se gravid ut! Har aldrig känt så här innan, har ju ändå tre barn. Hoppas att det blir bättre efter kub nästa vecka då jag förhoppningsvis får se ett hjärta slå. Tror det kan grunda sig lite i att jag tror att det faktiskt är min tur att få missfall nu när de andra tre graviditeterna gått bra. Känns väldigt nervöst över kub, tänk om jag fått MA?? Hoppas som sagt det känns bättre efteråt... Vill verkligen inte ha en lite tightare tröja där man ser magen! Finns det någon som känner/har känt likadant?

• Sommarmalva
    Woodwick skrev 2015-09-16 20:33:01 följande:
    Åh ja de förstår jag men du är ju snart förbi osäkerheten, bara några dagar kvar ju! Jag tror inte alls du behöver vara orolig! Skönt att du ska få se lilla räkan nästa vecka då kanske du vågar andas ut lite! Det här är vårt första barn och första graviditet. Jag mår faktiskt jättebra, har varit ytterst lite illamående, nästan så att jag blir glad när jag mår illa hehe annars så har min magen blivit rätt stor, har redan fått handla mammabyxor....börjar misstänka tvillingar men vi har de inte i släkten så vet inte hur stor chans det är egentligen för de. Läste dock häromdagen att om man har för högt BMI så har man större chans att få tvillingar och för högt BMI har jag... Men men vi lär väl få veta de nästa vecka vi med ;)
    Vilket datum ska du på vul? Vi har kub den 24 ska iväg i morgon o ta blodprovet inför kuben, inte min favoritsysselsättning jag tror också lite på tvillingar... Har tvillingar på båda sidor av släkten, och har dessutom blivit spådd att få det, så ja.... Man vet aldrig... Blir spännande!
  • Sommarmalva
    Woodwick skrev 2015-09-17 06:30:35 följande:
    Nämen gud va spännande!! Då kanske de blir några tvillinggraviditeter i apriltråden ;) vi ska dit den 23 :) så nu vill man bara spola fram tiden!
    Ja visst går tiden sakta! Veckorna som brukar flyga fram annars.....
  • Sommarmalva
    MeMon skrev 2015-09-17 08:38:02 följande:
    Står ju helt still! 2 veckor kvar till kub, sjukt frustrerande att bara vilja få tiden att gå när den går sååååå sakta :-/
    Eller hur!!!! Fast idag ska jag ta blodprovet inför kub så det känns ändå som att det är i närheten. Är så fruktansvärt orolig denna grav. Så kub behövs verkligen känner jag, då vi ej får tidiga ul här annars.
  • Sommarmalva
    Romashka skrev 2015-09-18 09:58:52 följande:

Hej! En fråga ang. KUB. Ni som gjort det, i vilken vecka var ni när ni lämnade blodprovet resp. gjorde UL? Jag ska på inskrivning hos min BM den 28/9 (då är jag i v 11 (10+3). Hinner man ta alla prov då? Har hört att KUB ska göras före v. 13.

Jag tog blodprov igår, är i vecka 12 nu. Ska göra kub nästa vecka, alltså i vecka13.
  • Sommarmalva
    MeMon skrev 2015-09-18 16:55:25 följande:

Varit på ultraljud idag, mättes till 10+3 så tillbaka 2 dagar men har inte stenkoll på exakt dag heller... skön start på helgen Glad 

Ååååå så fin bild!!! Vilken kärlek! <3 grattis!!!
  • Sommarmalva
    Issi skrev 2015-09-22 08:49:25 följande:

Hej alla! Nu är det många som börjar närma sig den magiska 12-veckors gränsen. Tänk vad skönt =) Själv är jag i v 13 nu och ska på KUB UL imorgon, borde då vara i ca 12+4. Det slog mig att jag inte har en aning om hur lång tid en sådan undersökning tar, har liksom inte beräknat det i förhållande till hur länge jag måste gå från jobbet. Ni som har gjort, hur lång tid tog det ungefär?

Jag har ingen vidare matlust men inga särskilda cravings heller faktiskt, har varit mycket frukt men nu är det inget. Lite tråkigt, tycker mest att allt smakar konstigt. Det enda jag är sugen på är sådant som jag inte får äta, goda ostar, röka korvar, kallrökt lax haha :) Funderade på om man kunde äta tex kallrökt lax om man fryser den innan, kommer inte ihåg hur det är med det...

Vi har tid till kub ul på torsdag kl 15-1545 står det på remissen så jag antar att det tar ca 45?
  • Sommarmalva

Blöder lite idag.... Går in i vecka 13 i morgon och är jättenervös! Kommer lite rosa blod i trosorna. Har kub på torsdag så bara att vänta och se. Någon som har erfarenhet av rosa blod?

• Sommarmalva
    MeMon skrev 2015-09-23 09:37:59 följande:
    Hej! Det är ju så svårt att veta med blödningar. Har blött jättemycket och då visade det sig inte vara något fel. Sen har jag fått lite rosa som dig i vecka 11 och då visade det sig vara MA tyvärr. Men för väldigt många betyder det ingenting och du har ju gått rätt långt nu. Jag håller tummarna för dig!
    Ja, jag hoppas på att vara en av de som det går bra för ändå... Men just nu har jag inget större hopp, känns bedrövligt! Tack o lov att vi ska på kub i morgon. Sååååå orolig!
  • Sommarmalva
    MeMon skrev 2015-09-23 09:37:59 följande:
    Hej! Det är ju så svårt att veta med blödningar. Har blött jättemycket och då visade det sig inte vara något fel. Sen har jag fått lite rosa som dig i vecka 11 och då visade det sig vara MA tyvärr. Men för väldigt många betyder det ingenting och du har ju gått rätt långt nu. Jag håller tummarna för dig!
    Kände du någonting annat den gången du fick Ma? Hade du ont någonstans? Eller hur kändes det?
  • Sommarmalva

Igår övergick mina rosa blodningar till mens liknande blödningar.... Fortfarande så idag. Måste vänta ända till kl 15 på kub. Känns inte bra alls! Jag som verkligen vill ha min lilla april bebis känns nu hopplösare än någonsin.

Svar på tråden BF april 2016