Inlägg från: Emmmmm |Visa alla inlägg
  • Emmmmm

BF april 2016

Du har en väl grundad anledning till snitt och de får därmed inte neka dig ett planerat snitt. Inte deras beslut då utan ditt.

Milleman skrev 2016-03-21 21:21:28 följande:

Är så arg så jag nästan börjar gråta. Även om det låter löjligt så här 5 år senare.

Men jag har ju skrivit om min förra förlossning som tog skitlång tid och de gav mig 3 gånger så hög dos av värkstimulerande än vad de fick (och därför inte skrivit detta i journalen, bara sagt det muntligt och min man såg nr de höjde). Milton föddes sedan och var tillsynes livlös utan andning. De sprang iväg med honom till återupplivningsrum.

Nu sitter vi och går igenom journalen inför KS-möte på torsdag och vi sökte på det värkstimulerande medel jag fick. I för hög dos kan det ge syrebrist till bebis och leda till att bebisen dör.

Jag var fullt öppen i 10 tim med en 5,5-kilos bebis som fastnade och inte kom ut och ändå utsatte de oss för sådan fara. Varför blev det inte akut snitt för? Känner mig så ledsen. Såna här stunder får mig att ångra att jag vågade bli gravid igen :'(

• Emmmmm

Jag förstår det. Stå på dig. Mycket med vaginala förlossningar mörkas och jag förstår att det är dyrt med snitt. Men gäller det mitt barn så skiter jag i att det kostar mer. Det ska inte spela någon roll var i landet man bor.

Milleman skrev 2016-03-22 09:50:16 följande:

Fast de kör ju med argumentet "det gick bra sist" vilket vi inte tycker håller. Alla förlossningar är ju olika. Och vi vet att den förra inte gick bra men det är utelämnat sååå mycket i journalen. Så tittar man i journalen ser det bra ut.

I Gbg är det krångligt och svårt att få ja :( jag är så stressad inför mötet.

• Emmmmm

Skriv upp stödord och fundera innan vad du vill ta upp för att ge din sida av vad som inte gick bra. Prata kring hur den förlossningen har påverkat dig och om oron inför denna. Mardrömmar, ångest, påverkar din vardag osv. Och hur din rädsla kommer att påverka hur förlossningsarbetet skulle framskrida under nästa tillfälle. Är man förlamande rädd så kommer det ju inte att vara till fördel för förlossningen. Och ett akut snitt då kostar bara mer om det är det som de tänker på. Och ta upp vad som skulle göra dig trygg med ett planerat snitt. Läs på om konsekvenser av snitt, var förberedd med argument.

Milleman skrev 2016-03-22 09:50:16 följande:

Fast de kör ju med argumentet "det gick bra sist" vilket vi inte tycker håller. Alla förlossningar är ju olika. Och vi vet att den förra inte gick bra men det är utelämnat sååå mycket i journalen. Så tittar man i journalen ser det bra ut.

I Gbg är det krångligt och svårt att få ja :( jag är så stressad inför mötet.

• Emmmmm

Jag hade den inställningen att jag var beredd på att mötas med nonchalans och behöva kriga. Istället när vi pratade om alternativ till snitt så utifrån det jag sagt var det personalen som sa att de tyckte snitt var den bästa lösningen.

Milleman skrev 2016-03-23 18:12:08 följande:

Men jag är mest orolig för bemötandet vi kommer få. Förståelse eller total ignorans över våra känslor?!

• Emmmmm

Svårt att förstå att det bara är tre veckor kvar. Denna graviditet har gått så fort. Tänker lite på att vi kanske inte vill ha fler än dessa två barn. Då är det ju sista veckorna någonsin som jag är gravid :S även om det mesta gör ont så försöker jag fokusera på hur häftigt det är med den lille som sparkar och det är kanske sista gången. Svårt, när vet man att man är klar liksom? Hade varit skönt att börja sälja av saker ffa dotterns kläder men kanske jag ändrar mig om vi vill ha en nr tre i framtiden?

• Emmmmm

Härligt! Lycka till! För mig var snittet enbart en positiv upplevelse hoppas det blir bra för er med

Milleman skrev 2016-03-24 12:07:23 följande:

Nu har vi varit på mötet. Det gick bra :) bra läkare. Vi gjorde tillväxtultraljud och hon ligger nu på +18%. I v 32 var det +16% och i v 26 var det +-0%. Hon väger nu ca 3150 g och snittet är 2650 g.

• Emmmmm

På SÖS. Startar det av sig självt så avstannar dem det om jag vill och så blir det snitt tidigare helt enkelt. Vart orolig att vattnet gick i morse, men tror mest att det rann ut lite sen jag o maken hade samlag igår kväll. (Ursäkta informationen) ..

Milleman skrev 2016-03-27 08:50:37 följande:

Får man fråga var du bor och vilket sjukhus du gör snitt?

Är du orolig för att det kan starta av sig själv innan?

• Emmmmm

Vi får ha 30 h på förskola men har valt 15 h tis-tors. Dottern har kul på dagis och skulle nog inte trivas att bara vara hemma. Så får vi utvärdera om hon behöver fler timmar där samtidigt som jag gärna vill ha henne hemma och få tid att umgås. Så vi får se vad som blir bäst för henne

• Emmmmm

Vi har gjort precis likadant. Hållt det hemligt för alla förutom min syster som ska vara barnvakt två dygn då eftersom storasyster inte får sova på sjukhuset :S

Milleman skrev 2016-04-09 16:12:59 följande:

Jag har ju valt att inte ge vårt snittdatum till någon men det börjar närma sig nu :) spännande och skrämmande.

• Emmmmm

Sista dygnet som gravid ???? in på kontroll innan snitt i morgon. Förmodligen sista dygnet någonsin som gravid då jag tror vi bara ska ha två barn. Konstig känsla ????

• Emmmmm

I morse kom vår lilla pojke genom kejsarsnitt. Allt har gått jättebra och alla mår bra. Han är väldigt lik sin syster och underbar

• Emmmmm

Åh grattis!

Malla1 skrev 2016-04-13 06:54:57 följande:

Kl 04,38 kom lilla Emmie, 3430g och 50 lång. Två timmars värkar och 1 krystvärk. Vi mår bra och väntar på att träffa läkaren så vi får åka hem på eftermiddagen.

• Emmmmm

Grattis till alla bebisar :) här är jag nysnittad och förkyld med hosta och försöka snyta sig. Ingen bra kombo.. :(

• Emmmmm

In på akuten idag. Puls på 43 (normalt för mig är 65-70). Och mitt annars ganska låga blodtryck var nu 190/100. 10 dagar EFTER förlossningen liksom? Annars hade jag trott det var havandeskapsförgiftning

• Emmmmm

Nej fick gå hem efter några timmar. Ny kontroll av blodtryck på måndag och onsdag. Men obehagligt är det. :(

Milleman skrev 2016-04-22 17:55:49 följande:

Oj! Du är kvar på sjukhuset då gissar jag? Krya på dig!

• Emmmmm

Vår kille är nu 5 veckor gammal. Sover hela nätterna och vi bäcker för mat en gång per natt. Är totalt ointresserad av att amma men det känns som att det får vara så då, jag ska ändå börja jobba när han är 6 månader så ersättning får duga. Han är nöjd hela dagarna vilket är skönt eftersom hans äldre syster trotsar, bråkar och gapar en del just nu

• Emmmmm

Dottern slutade äta på nätterna och sov 22-07 från att hon var 2 månader och åt upp sig op dagen istället. Lillkillen sover 22-08 men brukar vakna runt 4:30 och få mat och somnar sen om direkt. Och han är ganska fluffig :)

Två prinsar skrev 2016-05-27 06:54:35 följande:

Hej alla hur går det för er och era små bebisar:))

Här går allt bara bra! Vår lilla kille blir 5 veckor imorgon.

Måste bara höra lite med er andra hur era bebisar sover på nätterna...

Vi lägger Noah ca 20.30 och han vaknar ca 06.00...jag är inne och kollar till honom på nätterna när jag ändå är uppe för att fixa välling till vår 1 åring. Jag känner inte att jag vill väcka honom mitt i natten när han sover såå gott...

Han är en stor kille och inte underviktig eller något.

Äter mycket under dagarna och speciellt på kvällen innan han går och lägger sig. Han både ammar och får ersättning.

Sover era oxå så länge på natten eller hur ser det ut för er??

• Emmmmm

Nej de vaknar själva om de är hungriga. Bvc sa att man inte behöver väcka. Om det inte är så att barnet ligger dåligt på kurvan och är i behov av att äta även då för att gå upp bra i vikt. Eller om de skulle vara lite skakiga och visa på lågt blodsocker på morgonen. Bebisar lever ju mest för att äta när de är så små, så är de hungriga så lär de säga till ;)

Två prinsar skrev 2016-05-27 08:34:06 följande:

Så skönt att höra att fler sover bra:))

Har er BVC sköterska sagt ngt om att ni ska väcka honom en gång på natten för att äta??

Vår sa det när jag berättade att han sov så länge...men jag tycker det känns så fel att väcka honom. Jag testade det en gång men han var så trött så han bara fortsatte att sova vid bröstet istället för att äta...känns lite taskigt att göra det då! Jag tror ju att han vaknar när han är hungrig.

Svar på tråden BF april 2016