• Anonym (Fattar ej)

Snälla förklara för jag förstår inte!!!

Överallt läser jag om styvföräldrar som har svårt med sin relation till bonus. En sak som återkommer är "det är väl hans barn så varför ska jag hämta på förskola/fritids?". Seriöst?? Förklara för jag fattar inte??? Bor man med en man/kvinna som har barn sen innan och man VALT att LEVA ett liv tillsammans, under samma tak då är man en FAMILJ. Vad jag vet så hjälps man åt i en familj! Där finns inget "ditt och mitt" utan VÅRT. Jag förstår att man inte kan älska sin bonus som man älskar sina egna barn men du får väl för helsike RESPEKTERA bonusens existens och behandla hen som den familjemedlem som hen faktiskt är!!!
    För gör du inte det så förstår jag verkligen varför du är skild från första början och kan lova att det nya förhållandet kommer inte hålla för att inte tala om den skadan du gör mot det stackars bonusbarnet som redan har det jobbigt! Skärp er!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-02 20:24
    Tack samtliga som svarat. Efter att ha läst ALLT i tråden, kan jag med gott samvete ta tillbaka vissa av mina uttalanden. Jag håller med om vissa saker som några av er nämnt, har faktiskt till och med förstått lite/ lärt mig lite mer (och det tackar jag för!). Sen finns det ff saker som jag inte håller med om, men så kommer det att alltid vara, som sagt så är vi olika. Jag önskar alla en fortsatt bra helg och tack för att ni medverkat i tråden. Adjö!

• Svar på tråden Snälla förklara för jag förstår inte!!!
  • Ego Lovers

Många borde se Disneys film Lilo och Stitch.

• Anonym (Fattar ej)
    Drottningen70 skrev 2015-07-31 19:00:06 följande:
    Vad kommer din frågeställning ifrån? Är du en bonusmamma som tagit på dig att bli extramamma till din bonus och vill höra hur bra och unik du är eller är du en biomamma som är sur över att exets nya kvinna slipper torka ditt barn i rumpan?
    Jag är varken det ena eller det andra. Är lyckligt gift med barnens pappa. Det är därför jag inte förstår.
    Drottningen70 skrev 2015-07-31 19:23:41 följande:

Men som sagt att det skulle vara en förväntning eller en moralisk skyldighet bara för att man flyttat ihop kan jag absolut inte hålla med om. Jag skulle aldrig acceptera att en ny partner med barn hade såna förväntningar på mig och aldrig heller skulle jag förvänta mig nåt sådant.

Som medmänniska har jag svårt att överhuvudtaget förstå hur man kan resonera som du. Jag kan inte hjälpa det. Jag ser vad du skriver men jag förstår inte det. Tycker det är sjukt egoistiskt på alla sätt och vis.
    Drottningen70 skrev 2015-07-31 19:04:47 följande:
    Givetvis inte. Har man tagit på sig ansvarer för att ta hand om barnet medans pappa är borta så har man också ansvar för att tillgodose barnets behov under den tiden. Annars får man tacka nej till att vara ensamt med barnet. Däremot anser jag inte att det är en skyldighet eller nåt som min partner kan förvänta sig av mig bara för att vi är ett par, att jag ska vara barnvakt.
    Här tycker jag till exempel att du tar på dig ansvaret i samma stund du bestämmer dig för att bo under samma tak som barnet och dess förälder.

• Anonym (Fattar ej)

Jag erkänner att jag inte förstår. Och har ni Styvföräldrar inget "mer" att komma med så fortsätter jag att inte förstå och det är mitt problem. Tycker bara så fruktansvärt synd om alla bonusbarn som måste leva med en sådan egoistisk vuxen i sin närhet. <3 All styrka till er bonusar <3

• Nonym

Jag älskar mina bonusbarn som om de vore mina egna, jag behandlar dem som om de vore mina egna, hämtar/lämnar, tröstar, torkar, duschar, betalar för osv. osv.

De ser inte mig som sin mamma, men de tycker om mig på samma sätt (det säger de själva) och jag ser inte mig som deras mamma, men jag ser mig som en förälder, jag lever ihop med deras pappa och vi delar allt ansvar lika (barn, hushåll, ekonomi) så det är väl självklart?

Tom mina föräldrar behandlar dem som sina barnbarn, som de ser på det så är ju även mina bonusbarn "barn i familjen" så varför ska de inte det?

Nej, tycker man det är jobbigt med bonusbarn och inte vill ta del av ansvaret ska man inte ha en partner med barn, och man får verkligen hoppas att den som har barn väljer en annan partner.

• Ess
    Anonym (Fattar ej) skrev 2015-07-31 19:38:04 följande:

Jag erkänner att jag inte förstår. Och har ni Styvföräldrar inget "mer" att komma med så fortsätter jag att inte förstå och det är mitt problem. Tycker bara så fruktansvärt synd om alla bonusbarn som måste leva med en sådan egoistisk vuxen i sin närhet. <3 All styrka till er bonusar <3

Exakt vad är det du inte förstår?
    Att barnet har två föräldrar som ansvarar för det?
    Att föräldern inte ens ska tänka tanken på att ta hem barnet på umgänge om hen inte är villig att ta sitt ansvar och sköta barnet?

Träffar man en partner som är nyseparerad så är sannolikheten större att hen tror att en sk styvfamilj fungerar precis som en kärnfamilj. Har dom bott isär länge så har de hunnit landa i sitt ansvar och har utarbetade rutiner för att få det att funka när de har barnet.
  • Anonym (B)
    Nonym skrev 2015-07-31 19:38:28 följande:

Jag älskar mina bonusbarn som om de vore mina egna, jag behandlar dem som om de vore mina egna, hämtar/lämnar, tröstar, torkar, duschar, betalar för osv. osv.

De ser inte mig som sin mamma, men de tycker om mig på samma sätt (det säger de själva) och jag ser inte mig som deras mamma, men jag ser mig som en förälder, jag lever ihop med deras pappa och vi delar allt ansvar lika (barn, hushåll, ekonomi) så det är väl självklart?

Tom mina föräldrar behandlar dem som sina barnbarn, som de ser på det så är ju även mina bonusbarn "barn i familjen" så varför ska de inte det?

Nej, tycker man det är jobbigt med bonusbarn och inte vill ta del av ansvaret ska man inte ha en partner med barn, och man får verkligen hoppas att den som har barn väljer en annan partner.

Varför? Varför kan inte föräldern bara helt enkelt ta ansvar för barnet de valt? Varför måste vissa barn ha 4 föräldrar medan andra klarar sig bra med två?

Är inte min man kapabel till att ta hand om sitt barn så får han och mamman lösa det eftersom det trots allt är de två som valt att ta ansvar för det. Varken jag, mammans kille, barnet eller föräldrarna har ett behov av att vi tar ansvar. Vi alla klarar oss bra med att bara vara mammas/pappas partner som finns där att ibland hitta på roliga saker med.
  • My Little Man

Varför är det så svårt att förstå att det kan finnas massor av olika sätt att vara en familj på? Alla dom lever i en kärnfamilj gör inte på samma sätt, men ofta fungerar det ändå. Det finns inga universella rätt eller fel. Det finnes ingen lag eller regel som säger att det du förespråkar är det bästa. Barn är olika, förändrar är olika och bonusföräldrar är olika.

Och vet du, det kan ta lång tid att bygga upp en sådan relation med sin styvförälder att man som barn tycker det känns naturligt att den gör vissa av dessa saker. Samma gäller styvföräldern. I vissa fall klarar man inte bygga upp en så bra relation. Och får man i te till det så beror inte det bara på styvföräldern, det är många andra bitar i pusslet.

• Anonym (puppa)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2015-07-31 18:25:12 följande:

Överallt läser jag om styvföräldrar som har svårt med sin relation till bonus. En sak som återkommer är "det är väl hans barn så varför ska jag hämta på förskola/fritids?". Seriöst?? Förklara för jag fattar inte??? Bor man med en man/kvinna som har barn sen innan och man VALT att LEVA ett liv tillsammans, under samma tak då är man en FAMILJ. Vad jag vet så hjälps man åt i en familj! Där finns inget "ditt och mitt" utan VÅRT. Jag förstår att man inte kan älska sin bonus som man älskar sina egna barn men du får väl för helsike RESPEKTERA bonusens existens och behandla hen som den familjemedlem som hen faktiskt är!!!

För gör du inte det så förstår jag verkligen varför du är skild från första början och kan lova att det nya förhållandet kommer inte hålla för att inte tala om den skadan du gör mot det stackars bonusbarnet som redan har det jobbigt! Skärp er!

Ett barn har redan en mamma och en pappa. Och barnets relation till dessa två personer är viktigare än relationerna till andra vuxna.

En styvförälder som tar hand om och ansvarar för ett styvbarn "stjäl" ju viktig tid från relationen mellan barnet och någon av föräldrarna. Relationen mellan barn och föräldrar byggs ju upp i vardagskontakten. Lite "tidstjuveri" skadar ju ingen och kan till och med gynna barnet men det kan bli för mycket av det goda.
  • Anonym (didi)

Min partner och numera sambo har alltid lämnat och hämtat själv. Han gjorde det de fyra år han levde ensam och han har aldrig mig veterligen ens tänkt tanken att jag skulle göra det. En gång var han sjuk och då erbjöd jag mig men annars har han gjort det själv. Nu har väl vi inte på nåt sätt tjänat på att jag skulle göra det men att jag skulle göra det för att avlasta honom har inte heller vart på tal. Han klarade som sagt det själv när han var ensam och hans barn hade inte önskat nån annan än sin pappa. Är Det svårt att förstå?

• Anonym (Ella)

Här hjälps vi åt och gör ingen skillnad på mina och vårt barn. Jag har två sedan ett tidigare förhållande och vi har ett gemensamt. Sambon tar hand om alla tre om jag exempelvis åker iväg på kurs eller konferens.

Svar på tråden Snälla förklara för jag förstår inte!!!