• Anonym (Fattar ej)

Snälla förklara för jag förstår inte!!!

Överallt läser jag om styvföräldrar som har svårt med sin relation till bonus. En sak som återkommer är "det är väl hans barn så varför ska jag hämta på förskola/fritids?". Seriöst?? Förklara för jag fattar inte??? Bor man med en man/kvinna som har barn sen innan och man VALT att LEVA ett liv tillsammans, under samma tak då är man en FAMILJ. Vad jag vet så hjälps man åt i en familj! Där finns inget "ditt och mitt" utan VÅRT. Jag förstår att man inte kan älska sin bonus som man älskar sina egna barn men du får väl för helsike RESPEKTERA bonusens existens och behandla hen som den familjemedlem som hen faktiskt är!!!
    För gör du inte det så förstår jag verkligen varför du är skild från första början och kan lova att det nya förhållandet kommer inte hålla för att inte tala om den skadan du gör mot det stackars bonusbarnet som redan har det jobbigt! Skärp er!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-02 20:24
    Tack samtliga som svarat. Efter att ha läst ALLT i tråden, kan jag med gott samvete ta tillbaka vissa av mina uttalanden. Jag håller med om vissa saker som några av er nämnt, har faktiskt till och med förstått lite/ lärt mig lite mer (och det tackar jag för!). Sen finns det ff saker som jag inte håller med om, men så kommer det att alltid vara, som sagt så är vi olika. Jag önskar alla en fortsatt bra helg och tack för att ni medverkat i tråden. Adjö!

• Svar på tråden Snälla förklara för jag förstår inte!!!
  • Anonym (puppa)
    Anonym (didi) skrev 2015-07-31 23:15:29 följande:

Det sista du säger, är väl inte konstigt om man inte förstår när man inte själv har barn? Det borde ju rimligtvis vara så att den som har barn kommer ihåg hur lite man förstod innan man själv fick barn.

Ja exakt. Var bonusmorsa en gång i tiden innan jag själv hunnit skaffa barn och kände mig extrem obekväm i den rollen (är idag när jag skaffat egna barn tvärtom trygg i min vuxenroll tillsammans med barn). Blev lämnad vind för våg av min dåvarande sambo trots att jag bad om vägledning (det var ju ändå hans barn). Kändes litegrann som om han förväntade sig att jag skulle bli den perfekta bonusmorsan helt utan hjälp bara för att jag var kvinna.
  • Anonym (didi)
    beccagranen skrev 2015-07-31 22:50:58 följande:

Jag som haft styvföräldrar skulle snarare säga att sty/bonusföräldrar inte ska ta på sig en föräldraroll. Jag levde främst med min mor och styvpappa, och min mamma var föräldern och styvpappa var mer min "polare" och mammas stöd. När man hade tonårsgräl så var det mamma som fick ta det och styvpappa fick medla mellan oss, neutral mark. Hos min pappa så kände dt mer som den elaka styvmodern, för när hon gav ett nej så var det 10ggr värre, hon hade inte rätten att bestämma tyckte jag. Så som styvförälder anser jag att man ska acceptera/respektera och vara en god förebild, men inte ta över föräldrarollen (framför allt då om barnet har en mor & far). Jag uppskatta väldigt mycket att ha styvpappa som stöd och kompis när mamma och jag hade konflikter och han var så rar och vis och försökte alltid lösa allt =)

Får jag fråga i vilka sammanhang styvmamman sa nej? Jag känner att jag ofta säger nej men då handlar det om sånt som påverkar mig, och ibland när jag stöttar pappan som kan glömma ganska självklara saker ibland. Tänk om jag också uppfattas som 10 ggr värre...
  • Anonym (didi)
    Anonym (puppa) skrev 2015-07-31 23:20:11 följande:

Ja exakt. Var bonusmorsa en gång i tiden innan jag själv hunnit skaffa barn och kände mig extrem obekväm i den rollen (är idag när jag skaffat egna barn tvärtom trygg i min vuxenroll tillsammans med barn). Blev lämnad vind för våg av min dåvarande sambo trots att jag bad om vägledning (det var ju ändå hans barn). Kändes litegrann som om han förväntade sig att jag skulle bli den perfekta bonusmorsan helt utan hjälp bara för att jag var kvinna.

Jag har också egna barn idag och jag tycker det tog lång tid innan jag vuxit in i föräldrarollen med mitt första barn så man kan behöva mycket tid även för egna barn. Hans barn är så mycket äldre så där kommer jag aldrig ikapp.
  • beccagranen
    Anonym (didi) skrev 2015-07-31 23:31:11 följande:
    Får jag fråga i vilka sammanhang styvmamman sa nej? Jag känner att jag ofta säger nej men då handlar det om sånt som påverkar mig, och ibland när jag stöttar pappan som kan glömma ganska självklara saker ibland. Tänk om jag också uppfattas som 10 ggr värre...
    Det behövde inte vara något specifikt men om en förälder säger nej, så kan man tjata lite och få ett nej till eller förhandla. Men när styvmamman sa nej så blev jag än mer upprörd för då kände jag att hon är inte min mamma, hon bestämmer inte över mig. Min styvfar kunde neka genom att hänvisa på mammas order, men när det kom till något ang mig så var det mamma som fick fatta beslutet, han hänvisa att hon bestämde. Han brydde sig ändå och kom och snacka med mig om man sura för att man inte fick gå på en fest dyl (tonåren) och kunde få mamma att ändra sig lite genom att han ställde upp med kör/hämtning etc. Jag gilla att han var neutral, det är jobbigt nog ibland att ha två föräldrar som gnatar, och att ha fyra är för många. Det kändes bar att han försökte vara "på min sida" samtidigt som han stötta mammas beslut och aldrig sa emot, men kunde diskutera och få henne att ändra sig något, ibland.
  • Anonym (didi)
    Anonym (puppa) skrev 2015-07-31 22:52:13 följande:

Jag håller med om att barn i så lång utsträckning som möjligt ska tas om hand av föräldrarna. Men det blir märkligt när det blir extremt. De flesta ensamstående har någon som avlastar dem och tycker inte personligen att det är någonting att skämmas för. Känns nästan som en människa som inte vågar ta hjälp av andra, ens när det skulle behövas. Eller så har jag fel och han är en extremt kompetent förälder bara.

Jag har faktiskt börjat fundera mer och mer på det. Jag tror tyvärr det är så att han inte vill be om hjälp för då blir han kanske skyldig att ge nåt tillbaka, att tex behöva säga tack. Eller att han hamnar i nåt underläge om han ber om hjälp? Jag vet inte om det kan vara så men på sistone har vi haft några situationer som fått mig att fundera. Men han klarade sig ju utan mig innan vi träffades och avlastningen kan man väl säga att mamman är vv. Men man har ju å andra sidan ett högt tryck på sig när man är ensam förälder vv.
  • Anonym (didi)
    beccagranen skrev 2015-07-31 23:47:32 följande:

Det behövde inte vara något specifikt men om en förälder säger nej, så kan man tjata lite och få ett nej till eller förhandla. Men när styvmamman sa nej så blev jag än mer upprörd för då kände jag att hon är inte min mamma, hon bestämmer inte över mig. Min styvfar kunde neka genom att hänvisa på mammas order, men när det kom till något ang mig så var det mamma som fick fatta beslutet, han hänvisa att hon bestämde. Han brydde sig ändå och kom och snacka med mig om man sura för att man inte fick gå på en fest dyl (tonåren) och kunde få mamma att ändra sig lite genom att han ställde upp med kör/hämtning etc. Jag gilla att han var neutral, det är jobbigt nog ibland att ha två föräldrar som gnatar, och att ha fyra är för många. Det kändes bar att han försökte vara "på min sida" samtidigt som han stötta mammas beslut och aldrig sa emot, men kunde diskutera och få henne att ändra sig något, ibland.

Okej. Jag kan nog upplevas som jobbig ibland då jag tror att det kanske inte framgår tydligt hur något kan påverka mig. Men jag skulle inte på egen hand vägra en fest, det är mellan dom.
  • Loriyana

Titta på meningen; "det är HANS barn så varför..."

Jag tror problemet är att när en MAN ingår i en ny relation så förväntar han sig att kvinnan, den nya partnern, ska ta över ansvaret för barnen. Jag har sällan hört att det är tvärtom, att kvinnan förväntar sig att den nya manliga partnern ska hämta och lämna hennes barn.

• AnooYoo
    Anonym (Fattar ej) skrev 2015-07-31 18:31:55 följande:

Jag tycker att man visst har skyldigheter gentemot FAMILJEN. Annars är man ingen familj. Kan man inte torka rumpan eller skjutsa till en träning har man ingenting där att göra.

Varför tror du att alla familjer ska leva efter din bild av vad en familj är?
  • SupersurasunkSara

Nej, man kan nog aldrig på allvar förstå känslorna som far i en när man lever med andras barn om man inte gjort det själv.
    'Det som troligen gör skillnad för de flesta är när man får göra det man VILL med den andras barn. Inte har ett krav på sig att man SKA ta hand om det som sitt eget.

När min man har sitt barn tar jag för givet att han gör allt med sitt barn och att jag hjälper till med det jag vill. Dvs när bajsblöja (förut, nu är bonus 5 år) skulle bytas kunde jag med gott samvete säga till hans pappa istället för att ta den själv om jag ville.
    Det enda jag alltid gör är att borsta bonus tänder, för det tycker hans pappa är obehagligt att göra på honom. Men min man frågade om jag kunde det, han krävde aldrig.

Jag har själv barn, men de är stora nu och jag har ingen önskan om att börja om med småbarnstiden. Ibland är det dock mysigt och då gör jag saker med bonus, men om jag skulle vilja resa bort just då när bonus kommer till oss eller göra något en hel dag, ja då kan jag göra det utan problem, jag bara meddelar att jag inte kommer att vara hemma isf.

Bonusbarnen i sig är inte alltid 'problemet' utan det är oftast föräldern som man lever med som inte själv tar allt ansvar och låter sin partner delta så mycket han/hon vill. Problem uppstår också ofta om den andra föräldern är gränslös (och ibland beter sig som om denne hade något att säga till om i mannens nya familj) och den man lever med har svårt att säga nej eller ifrån när den andra föräldern kör med 'det är för baaaaaaaaaaaaaaaaarnets skull'.

Det där med att man är en familj som du skriver, nja, jag räknar bonus till min familj på ett sätt, men jag kommer inte offra allt för honom även om jag inte planerar in något när han är här och även om jag har haft honom själv när det körde ihop sig med utbildning för min man, men det var för att jag blev tillfrågad, inte för att min man krävde det. Hade jag inte kunnat eller velat så hade han fått lösa situationen själv. 

• Anonym (???)

Nu lever jag i en kärnfamilj men jag tycker inte att det är svårt att förstå att det kan bli kämpigt med bonusbarn.

För det första kanske barnet inte VILL att bonusmamma/ bonuspappa hämtar, torkar rumpan, skjutsar till träningen osv. Kanske släpps den nye vuxna inte in för att barnen vill att försäldrana ska bli tillsammans igen, kanske "klickar" det inte mellan dem?

Jag gör stora uppoffringar för mina barn för att jag älskar dem. Någon annans barn skulle jag så klart vara vänlig emot och behandla väl, men jag skulle inte vända ut och in på mig själv för att hämta/lämna/leka/ torka rumpa odyl när det finns föräldrar till barnet med i bilden. 

Svar på tråden Snälla förklara för jag förstår inte!!!