• Anonym (Fattar ej)

Snälla förklara för jag förstår inte!!!

Överallt läser jag om styvföräldrar som har svårt med sin relation till bonus. En sak som återkommer är "det är väl hans barn så varför ska jag hämta på förskola/fritids?". Seriöst?? Förklara för jag fattar inte??? Bor man med en man/kvinna som har barn sen innan och man VALT att LEVA ett liv tillsammans, under samma tak då är man en FAMILJ. Vad jag vet så hjälps man åt i en familj! Där finns inget "ditt och mitt" utan VÅRT. Jag förstår att man inte kan älska sin bonus som man älskar sina egna barn men du får väl för helsike RESPEKTERA bonusens existens och behandla hen som den familjemedlem som hen faktiskt är!!!
    För gör du inte det så förstår jag verkligen varför du är skild från första början och kan lova att det nya förhållandet kommer inte hålla för att inte tala om den skadan du gör mot det stackars bonusbarnet som redan har det jobbigt! Skärp er!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-02 20:24
    Tack samtliga som svarat. Efter att ha läst ALLT i tråden, kan jag med gott samvete ta tillbaka vissa av mina uttalanden. Jag håller med om vissa saker som några av er nämnt, har faktiskt till och med förstått lite/ lärt mig lite mer (och det tackar jag för!). Sen finns det ff saker som jag inte håller med om, men så kommer det att alltid vara, som sagt så är vi olika. Jag önskar alla en fortsatt bra helg och tack för att ni medverkat i tråden. Adjö!

• Svar på tråden Snälla förklara för jag förstår inte!!!
  • Anonym (Greta)

Jag håller inte riktigt med TS. Bara för att jag har ett förhållande med någon som har barn betyder inte det att jag är förpliktigad att vara barnvakt i tid och otid! Det är mammans och pappans sak att ta hand om och uppfostra barnet, inte min!

• Anonym (ofta)

Jag upplever att det ofta är bonusmammor som har svårt för sina bonusbarn och inte bonuspappor. Troligen för att det ställs fler krav, om än outtalat, på bonusmammor än på bonuspappor. Och kanske också för att det är fler kvinnor här än män :-P

Min egen erfarenhet är att män ofta är mjäkiga och inte vill ta en konflikt med mamman.
    Jag har haft bonusbarn i två omgångar, nr ett gick smidigt då barnen var större, pappan tog ansvaret själv och jag inte hade några krav på mig att fungera som förälder. Om de var där när inte pappan var hemma så klarade de sig själva, det enda var att om jag lagade mat så lagade jag till dem också, men det är ju liksom självklart. Däremot, om de inte meddelade att de skulle till oss under mammavecka, ja då kunde de inte räkna med att det fanns mat heller. Vissa maträtter är ju svåra att utöka hipp som happ men det var de ok med. Kommunikation och att föräldern samordnar med bonusföräldern är nog a och o.

Gång nr två var det värre med. Pappan hade noll och intet intresse för sitt barn men ville inte ta konflikten med barnets mamma. Alltså hade han umgänge fast han inte var intresserad och mamman tilläts ändra som hon ville för det enda han ville när hon ringde var att få lägga på. Innan jag kom in i bilden innebar det också att han åkte till henne så fort hon ville ha hjälp. Det kunde vara allt i från att sätta upp en tavla, skjutsa henne och handla till att passa barnet så hon kunde duscha eller gå till tvättstugan.
    När han träffade mig valde han själv att inte åka till henne för sånt, skjutsades hon och handlade åkte vi vanligen med båda två för då passade vi på att handla också, men då betalade inte han hennes mat vilket han gjort ibland tidigare för att hon 'glömt' plånboken eller liknande.

Det var så klart mitt fel, den där nya bitchen som tvingade honom att sluta bry sig om sitt barn. (Hur nu att sätta upp en tavla åt henne och stå till pass för hennes infall var för barnets skull begriper inte jag, men tydligen så är det så...) Att pappan aldrig velat ha barn med henne glömde hon bort tror jag. Att han aldrig haft mer än helgumgänge, en dag åt gången även innan mig glömdes också bort i all bitterhet.

Visst finns det bonusföräldrar som är vidriga, men det finns minst lika många bioföräldrar som är det, om inte mer, för de som stannar hos någon som beter sig som skit mot deras barn är inte bättre själva.

• Anonym (C)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2015-07-31 18:30:32 följande:

Rent juridiskt ja, det förstår jag. Men rent MORALISKT? Varför inleda ett liv med någon om man inte kan hjälpa till att ta hand om dens barn under tiden barnet är där?? Fattar ff inte??

Så "rent moraliskt" är det inte föräldrarnas uppgift att ta hand om sina barn , utan den nya partners?

Varför skaffar barn om man vill dumpa över dem till någon annan?

Jag tar gärna hand om andras barn , vänners , släktingars också , men skulle dumpa en pappa som inte vill ta hand om sitt barn.
  • Anonym (C)

^

Jag skrev pappa för att jag är en heterosexuell kvinna.

Rent allmänt finns det också mammor som inte tar hand om sina barn.

• Anonym (Vem är du?)
    Anonym (C) skrev 2015-08-01 13:20:08 följande:
    Så "rent moraliskt" är det inte föräldrarnas uppgift att ta hand om sina barn , utan den nya partners?

Jag tar gärna hand om andras barn , vänners , släktingars också , men skulle dumpa en pappa som inte vill ta hand om sitt barn.
    Så "man vill inte ta hand om sitt barn" för att man önskar att nya partnern ska låta barnet ha kortare dagar i förskolan om det är möjligt?
  • Anonym (!!!)
    Anonym (B) skrev 2015-07-31 19:49:48 följande:
    Varför? Varför kan inte föräldern bara helt enkelt ta ansvar för barnet de valt? Varför måste vissa barn ha 4 föräldrar medan andra klarar sig bra med två?

Är inte min man kapabel till att ta hand om sitt barn så får han och mamman lösa det eftersom det trots allt är de två som valt att ta ansvar för det. Varken jag, mammans kille, barnet eller föräldrarna har ett behov av att vi tar ansvar. Vi alla klarar oss bra med att bara vara mammas/pappas partner som finns där att ibland hitta på roliga saker med.
    Om du väljer en man med barn så får man ta hela paketet, och det tycker jag borde vara ett krav från föräldern med barn innan något förhållande inleds. Ingen säger att du ska vara en mamma men att vara en förälder är faktist moraliskt och tycker ditt resonemang är helt sjukt. Att du ska särskilja på barnen lär ju inte få hans barn o tycka om dig och när hans barn inte tycker om dig så uppstår det problem i äktenskapet. Det är väl det många kvinnor här på FL inte verkar förstå när de resonerar som du!
  • Fiona M

Vad är det för konstig förälder som lassar över ett föräldraansvar på den nya partnern TS?

DÄR ligger det konstiga i mina ögon.

• Anonym (Fattar ej)
    Fiona M skrev 2015-08-01 14:21:34 följande:

Vad är det för konstig förälder som lassar över ett föräldraansvar på den nya partnern TS?

DÄR ligger det konstiga i mina ögon.

Det har jag väl aldrig skrivit? Jag menar inte de idioter som skaffar sig en ny partner för att lassa över ansvaret. Jag menar de som inleder ett förhållande med en person som redan har barn och vägrar att hjälpa till med det barnet.
    Anonym (C) skrev 2015-08-01 13:20:08 följande:

Det har jag inte heller påstått. Jag tycker det är omoraliskt att som styvförälder inte ERBJUDA sig att göra det överhuvudtaget!

Jag pratar inte om de som lassar över en massa  ansvar på styvföräldrarna, jag förstår att sådana människor finns oxå, det är inte rätt det heller anser jag. Jag menar att man HJÄLPS ÅT. Jag tycker att det är konstigt att styvföräldern ofta (om man läser trådar på FL) inte VILL hjälpa till överhuvudtaget med bonus, det är för mig konstigt.
  • Anonym (Fattar ej)
    Anonym (ofta) skrev 2015-08-01 10:00:22 följande:

Jag upplever att det ofta är bonusmammor som har svårt för sina bonusbarn och inte bonuspappor. Troligen för att det ställs fler krav, om än outtalat, på bonusmammor än på bonuspappor. Och kanske också för att det är fler kvinnor här än män :-P

Min egen erfarenhet är att män ofta är mjäkiga och inte vill ta en konflikt med mamman.
    Jag har haft bonusbarn i två omgångar, nr ett gick smidigt då barnen var större, pappan tog ansvaret själv och jag inte hade några krav på mig att fungera som förälder. Om de var där när inte pappan var hemma så klarade de sig själva, det enda var att om jag lagade mat så lagade jag till dem också, men det är ju liksom självklart. Däremot, om de inte meddelade att de skulle till oss under mammavecka, ja då kunde de inte räkna med att det fanns mat heller. Vissa maträtter är ju svåra att utöka hipp som happ men det var de ok med. Kommunikation och att föräldern samordnar med bonusföräldern är nog a och o.

Gång nr två var det värre med. Pappan hade noll och intet intresse för sitt barn men ville inte ta konflikten med barnets mamma. Alltså hade han umgänge fast han inte var intresserad och mamman tilläts ändra som hon ville för det enda han ville när hon ringde var att få lägga på. Innan jag kom in i bilden innebar det också att han åkte till henne så fort hon ville ha hjälp. Det kunde vara allt i från att sätta upp en tavla, skjutsa henne och handla till att passa barnet så hon kunde duscha eller gå till tvättstugan.
    När han träffade mig valde han själv att inte åka till henne för sånt, skjutsades hon och handlade åkte vi vanligen med båda två för då passade vi på att handla också, men då betalade inte han hennes mat vilket han gjort ibland tidigare för att hon 'glömt' plånboken eller liknande.

Det var så klart mitt fel, den där nya bitchen som tvingade honom att sluta bry sig om sitt barn. (Hur nu att sätta upp en tavla åt henne och stå till pass för hennes infall var för barnets skull begriper inte jag, men tydligen så är det så...) Att pappan aldrig velat ha barn med henne glömde hon bort tror jag. Att han aldrig haft mer än helgumgänge, en dag åt gången även innan mig glömdes också bort i all bitterhet.

Visst finns det bonusföräldrar som är vidriga, men det finns minst lika många bioföräldrar som är det, om inte mer, för de som stannar hos någon som beter sig som skit mot deras barn är inte bättre själva.

Absolut. Jag håller med dig. Just nu handlade TS inte om bioföräldrar utan om styvföräldrar. Men jag förstår att även bion kan vara röttägg, starta en tråd om det och fråga gärna hur sjutton de tänker där! alltid intressant med diskussioner :)
  • Fiona M

OK, hur mycket "hjälpa till" pratar vi om då?

Jag vet ingen som inte hjälper till ibland, men därifrån till att dela/nästan 50-50 är steget ganska stort.

Hur kommer det sig att föräldern går från att ha klarat all barnskötsel själv i x tid, till att förlita sig på sambon?

Har man dessutom vv så har man väl än mer ork och lust som förälder att ta hand om sitt barn?

Svar på tråden Snälla förklara för jag förstår inte!!!