• Forumvärd

    Är du?

    Äter du allt d.v.s. kött, fisk ägg? Eller är du vegetarian/vegan eller äter du utefter någon annan regim.
    Rösta och berätta gärna i tråden! Solig
    Har du något bra och gott recept så dela gärna med dig av det.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du?
  • fluu

    Jag var i det närmsta vegan förut, numer äter jag lite ägg och lite fisk ibland.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anton Chigurh

    Allätare. Med viss modifikation.

    Målsättningen är rött kött MAX 1/veckan, det blir fågel, främst kyckling (filé oftast) och fisk, och då torsk, sill, strömming och lax i första hand för övrigt. 
    Vad gäller chark försöker jag helt undvika det i möjligaste mån, men är ingen fanatiker, jag kan kränga mat med charkprodukter, det är inget "förbud" jag har satt upp för mig matlistan, jag älskar korv, stekt bacon osv, men...ja, ni fattar. 

    Träningsdagar samt dagen efter träning ser jag till att få i mig minst 2 gram protein per kilo kroppsvikt, annars minst 1,5 gram protein/kilo kroppsvikt, och ska jag skala av nåt kilo flott, eller två, på min lekamen ligger jag alltid på minst 2 gram protein/kilo kroppsvikt. Faktiskt tom 2,5 gram för att inte tappa muskelmassa.

    Jag borde äta mer grönt, men jag jobbar på den saken.

    Lite så.

    KRAM //Anton weights1.gif


    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (Älgen)

    Jag är viltvegetarian, dvs äter viltkött och vildfångad fisk men inte kött från djur som fötts upp för att bli mat.
    Jag använder mjölk men skulle helst vilja sluta med det.
    Köper ägg från en kompis med egna hönor.

    Mina val är enbart "djurskyddsanledningar", inte för att jag vill äta nyttigt eller så.

  • Aspie

    Jag är en allätare som gärna äter vegetariskt och veganskt. Mest av anledningarna att jag är något fattig och väldigt lat. Saknas det något animaliskt så googlar jag efter veganska recept, istället för att gå och köpa det som behövs, och oftast så hittar jag det. Tycker dessutom det är en onödig hets kring kött. Jag kan t.ex. äta potatis och vita bönor i tomatsås utan bacon, no problemo där. Vegetarisk taco går också kanonbra, det behövs ingen köttfärs.

    Under gymnasiet gjorde jag en kokbok med recept för allergiker och då blev det en del bak utan ägg och mjölk. Maränger gick att göra med gelatin (jag använde dock animaliskt gelatin) men det blev inte så jävla najs. Var dessutom stressigt och jobbigt. Bland de bästa veganska recepten jag upptäckt är maränger på kikärtsvatten det absolut bästa jag provat! Jag är inte Den Som Gör Maränger Varje Fredag, men det är väl inte helt fel att ha en burk med det i skåpet.


  • lövet2

    Annat: Jag är lite petig med maten. Äter inte fisk, svamp, skaldjur och väldigt få sorters grönsaker.

  • Anton Chigurh
    lövet2 skrev 2015-08-03 12:52:30 följande:
    Annat: Jag är lite petig med maten. Äter inte fisk, svamp, skaldjur och väldigt få sorters grönsaker.
    Mjölk ???

    Mellanmjölk då.

    Typ.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (Vegan)

    Det blir så fel i Sverige när jag säger att jag vill se en vegetarisk meny, för att jag är vegetarian, då folk sällan vet vad en "äkta" vegetarian är.

    Så numera ÄR jag vegan, men innan dess sa jag alltid att jag var vegetarian med vegansk kosthållning. Annars fattade inte folk!

    Jag äter alltså endast vegetabilier, svamp, baljväxter och nötter. INGENTING som kommer från djurriket. Varken mjölk, honung, ägg, etc.

    Jag köper inte heller kläder med dun, päls eller skinn. Dock har jag både dundäcke, kudde och jacka - men detta inhandlades innan jag blev vegan. Att slänga det vore fel ur flera aspekter.

  • Aniiee

    Jag är allätare. Väljer nära i första hand, eko i andra hand. Jagar och fiskar gärna när jag får tillfälle. 


    Though we think we witness, we're part of the scene.
  • IMHO

    Till vardags är vi huvudsakligen lakto-ovo-vegetarianer + en ambition att äta fisk tre gånger per vecka. När vi umgås med andra äter vi rött kött om det blir aktuellt. Försöker undvika processat kött i högsta utsträckning.

    Anledningen är att vi vill hålla nere på köttkonsumtionen för miljöns och vår hälsas skull och att det smidigaste är omgivningen inte ska behöva anpassa sig så mycket när vi enklast kan göra det i vår vardag. Vi bjuder gärna på veg när vi själva har gäster.

  • Melinoe

    Äter mest vegetarisk kost med lite ost, skaldjur och nötkött då och då. Är jag bort bjuden äter jag vad som bjuds men undviker det som innehåller mejeri produkter(utom ost) för jag mår dåligt av det. På restaurang blir det oftast fisk/skaldjur, för här är de skitdåliga på vegetariskt. Så vad blir det petig allätare med modifikation? Haha. Röstade annat.

Svar på tråden Är du?