• Äldre 5 Aug 12:11
    2193 visningar
    10 svar
    10
    2193

    Céline eller Livia?

    Vad tycker ni om namnen Céline (uttal Se-liin) och Livia?

  • Svar på tråden Céline eller Livia?
  • Äldre 5 Aug 12:33
    #1

    Båda är fina, lite för vanliga för min smak, men om jag skulle välja så tycker jag Livia är finast.

  • Äldre 5 Aug 12:47
    #2

    Superfina! Till skillnad från vad personen ovan skriver så är de inte alls vanliga (titta på 100 vanligaste flicknamnen senaste åren så ser du), och så otroligt mycket vackrare än påhittade "white trash" namn som Novalie, Tindra, Milo etc.

  • Äldre 5 Aug 12:56
    #3

    Livia kan vara det fulaste namnet som finns... O-livia mycket bättre isf. Eller Celine, supergulligt!

  • Äldre 5 Aug 13:01
    #4
    isolande skrev 2015-08-05 12:56:17 följande:

    Livia kan vara det fulaste namnet som finns... O-livia mycket bättre isf. Eller Celine, supergulligt!


    Smaken är som baken. Jag tycker tvärtom Olivia är jättefult. Men det var det vanligaste flicknamnet i Sthlm förra året så majoriteten verkar ju gilla det...
  • Äldre 5 Aug 13:09
    #5

    Céline - För mjukt, prinsessigt, sött och vekt för min smak. Tycker dessutom att det låter lite malplacerat med ett svenskt efternamn om ni nu har ett sådant. Kan dessutom bli tråkiga smeknamn.

    Livia - Det är egentligen jättelikt mitt barns namn, men jag gillar det ändå inte. Trots att jag vet namnets historia så känns det ändå mest som ett avhugget Olivia eller pimpat Liv. Det känns också lite för prinsessigt. Men jag tycker ändå långt mycket mer om Livia än om Céline.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 5 Aug 13:10
    #6

    Och direkt vanliga kan man inte kalla namnen. Om det nu är viktigt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 5 Aug 13:32
    #7

    Tack för era svar! Jag är svensk och engelsk, mannen brasiliansk, vår dotter får två efternamn, mitt är franskt och hans brasilianskt.

    Vi är dessutom bosatta i Norge. Här existerar i princip inte namnet Livia men Céline däremot är ganska vanligt. Här brukar det dock uttalas Se-lin-e typ.

    Céline har alltid varit mitt favoritnamn men då sonen har ett engelskt namn så var jag osäker på om de passade tillsammans.

  • Äldre 5 Aug 13:35
    #8
    jennifergrand skrev 2015-08-05 13:32:50 följande:
    Tack för era svar! Jag är svensk och engelsk, mannen brasiliansk, vår dotter får två efternamn, mitt är franskt och hans brasilianskt.

    Vi är dessutom bosatta i Norge. Här existerar i princip inte namnet Livia men Céline däremot är ganska vanligt. Här brukar det dock uttalas Se-lin-e typ.

    Céline har alltid varit mitt favoritnamn men då sonen har ett engelskt namn så var jag osäker på om de passade tillsammans.
    Då passar Céline troligen med efternamnen.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 5 Aug 13:35
    #9
    jennifergrand skrev 2015-08-05 13:32:50 följande:
    Tack för era svar! Jag är svensk och engelsk, mannen brasiliansk, vår dotter får två efternamn, mitt är franskt och hans brasilianskt.

    Vi är dessutom bosatta i Norge. Här existerar i princip inte namnet Livia men Céline däremot är ganska vanligt. Här brukar det dock uttalas Se-lin-e typ.

    Céline har alltid varit mitt favoritnamn men då sonen har ett engelskt namn så var jag osäker på om de passade tillsammans.
    Nu vet jag inte namnet, men de lär passa okej samman.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 8 Aug 21:24
    #10

    Celiné tycker jag är super fint

Svar på tråden Céline eller Livia?