• Alexi

Hur får era barn handla lösgodis?

När ni handlar lösgodis med era barn i åldern typ 3-12 år, hur gör ni då med mängder, val osv?

Hur mycket får barnet köpa och hur har ni kommit fram till den mängden? Mäts det i kronor, gram, antalet bitar osv?

Växer mängden med åldern?

• Svar på tråden Hur får era barn handla lösgodis?
  • Alexi

Intressant att läsa! Jag är också nyfiken på hur ni kommit fram till just den mängden, (ni där barnen får köpa viss mängd eller för visst antal kronor)? Tycker barnen att det är ok med 5-20 bitar (som är den mängd flera skrivit) fast de står i en butik med 100 sorter?

• Alexi

Jag är sån själv att jag alltid köper betydligt mer än jag äter upp när jag köper lösgodis. För att jag vill ha av alla sorter som verkar goda osv. Därför är det svårt att säga åt sitt barn att ta åtta bitar när man vet hur man själv gör...

• Alexi

Verkligen sannolikt att smittan till lunginflammation kom via lösgodis.

• Alexi

Jag har verkligen svårt att välja när det gäller godis och sånt. Så jag köper ofta flera sorter, glasspaket eller godis bara för att jag gillar flera smaker eller vill testa. Även om det blir mer än vad som går åt. Slösaktigt, jag vet...

Men är tio godisbitar mycket? Tio st gelehallon eller skumsvampar? Jag har svårt att se det som mycket...

• Alexi

Är det mycket med tio bitar för en vuxen också? Hur många lösgodisbitar skulle ni tippa att en genomsnittlig vuxen äter vid ett tillfälle/en kväll?

Svar på tråden Hur får era barn handla lösgodis?