Inlägg från: Sockervaddspinnen |Visa alla inlägg
  • Sockervaddspinnen

Hur får era barn handla lösgodis?

Inte alls.

Jag har dock bara ett barn, så det kanske är lättare för mig att utesluta godis?
    Jag äter heller inte godis själv, vilket kanske gör det hela ännu enklare?

Vi brukar se på en film tillsammans på lördagen, efter middagen. Till filmen myser vi i soffan med antingen popcorn, färska bär, frysta bär, fruktsallad, eller nötter.

Glass från affären blir det en varm sommardag, en i veckan. Övriga dagar finns sockerfri glass i frysen.

Godis, chips, saft, osv. blir det endast på kalas.

Kaka, bulle, etc. blir det hemma hos gammelmormor och gammelmorfar.
    Ibland händer det att vi går på fik. Men då får sonen oftast en ost- och skinksmörgås och ett glas mjölk.
  • Sockervaddspinnen
    Konservativ skrev 2015-08-07 14:12:16 följande:

Finns det nåt äckligare än lösgodis. Hur många har hostat och dreglat över dem. En vän fick dubbelsidig lunginflammation efter att ha ätit sånt. 

Konservativ skrev 2015-08-07 14:24:32 följande:

Så sa hennes läkare. Men du kanske vet bättre???

Kan ju precis lika gärna varit någon som gått förbi och nyst i affären, på bussen, tåget, dagis, skola, osv.
  • Sockervaddspinnen
    telly skrev 2015-08-07 17:27:55 följande:

Nyfiken... En fråga!

Ni vars barn inte äter så mycket godis - fick dom inte så mycket söt mat som små (bebisar)? Fick dom tex fruktpuré och sylt och saft? Undrar när behovet uppstår, om man kan låta bli att trigga sötsuget genom att undvika sött under barnets första år...?

Mitt barn fick godis, glass, kakor, osv som yngre, men jag stoppade det efter att det uppdagats hos tandläkaren att han har en tandsjukdom.

Så nu är det sockerstopp (sedan ett år ungefär). Inte ens ketchup. Men han accepterar det. Särskilt då tandläkaren sagt att hans permanenta tänder förmodligen inte kommer att vara drabbade. Så han vet att han har sött att se fram emot. ;)

Som bebis fick han för övrigt fruktpuré (som du frågade om), samt frukt och sånt.
  • Sockervaddspinnen
    Flickan och kråkan skrev 2015-08-08 08:04:57 följande:

Hur du gör är ju egentligen oväsentligt. Hur mycket tycker du känns ok att dina barn äter? Sätt gränsen där. Sedan är det väl rätt bra att faktiskt lära sig fatta beslut och välja. Mina barn har periodvis gjort noggranna övervägningar kring vilket godis de faktiskt vill ha....och är det något som de inte kan ta så "då tar jag en sådan nästa gång". Ska man fika på ett konditori så köper man ju inte heller en av allt för att det ser gott ut....man väljer något.

Nä, så gjorde inte vi när jag var barn.

Mamma och jag såg ofta flera saker på konditorit som vi gillade och köpte därför en av varje sort vi tyckte såg god ut, sedan delade vi. Var det något som inte åts, så tog vi hem det.
Svar på tråden Hur får era barn handla lösgodis?